Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Vilken skotare är bäst begagnad?

22 inlägg 32932 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#101625 Hej på Er!!

Efter köpet av skördare är avklarat, blev en Cat 570, har blicken vänds mot skotarfrågan. Vilken skotare skulle passa bäst tror ni till en självverksam i egen skog? Gör inget om den är en mindre då det ändå är jag som kommer att köra båda maskinerna. Cat:en blev kanske ett nummer för stor men priset kändes rätt och dom är ju rejält smidiga trots allt.. Angående skotaren: märke, modell, för- och nack-delar med respektive maskin, servicehanterbarhet, vad jag ska titta extra på och se upp med, mm.. Årsmodell vet jag inte, priset kanske styr mer.. Har idag en jordbrukstraktor med en 9-10 tons kranvagn, men det är inte vändbar stol i den så man sitter som ett a**el när man ska lasta. :shock: Fungerade ju när man manuellhögg men jag hoppas på lite bättre kapacitet nu.. :grin:

Tack på förhand / Mattias



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

BM 35  
#101632 Kan du inte sätta i en vändbar stol i den då om det nu bara är den som felar

Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Torparn79  
#101635 hur har du tänkt, ska huggarvagnen bytas bort och traktorn ska vara kvar eller ska allt vara kvar/bytas bort..?

har du satt någon budget..?

vad är det för typ av huggning du håller på med..? gallring, slutavv, åkerkanter..?

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#101636 Hej!!
Vändbar stol är det iofs men det finns inte något som helst benutrymme då utan idag körs det medelst knästående på sätet med krumm rygg för att kunna se nått .. Har tänkt ett inköp utan byte, främst för att traktorn används till annat också och vagnen är det väl så lite pengar i, att den lika gärna kan stå kvar. Finns alternativ användning till den också.. Tanken är till framför allt gallring, veduttag och åkerkants röjning, gärna 6 meter ut runtom.. :grin: Slutavverkningarna tror jag att jag lämnar till dom som kan.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101692 Hej!
Skulle jag köpa en skotare som är någolunda fräsch och "modern" så är det en Valmet 840 eller en 860 med gamla kedjeboggien 93-00, får du tag på rätt maskin så är det bara att gratulera till köpet :)
Vi hade en 96 tidigare,å den bara gick!

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#101868 Tack Anders!! Det är sådana inlägg som jag önskar få.. :grin: 840-860, vilka svagheter/fördelar vet du om på dessa? Vilken lastkapacitet ligger de på? Hur lång kran brukar det vara på dom? :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Kse  
#101869 Hur mycket har du tänkt lägga ut på skotaren, finns ju en uppsjö av beg i alla prisklasser.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#101872 Hmm.. 150 -200 000 kr ligger väl nära till hands.. Det sa jag i och för sig för skördaren också, men det blev lite till.. Men där står jag i allla fall i dagsläget.. Rätt/fint objekt kan få kosta lite till.. Jag har ingen bråska att handla, ska ju ändå lära mig skördaren först.. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Pidden  
#101876 En begagnad gremo i bra skick kan man få för bra pris! (950R , 950F). Mindre maskin men lastförmågan ligger på 10,5 ton :) Sen är skotaren smidig men samtidigt stark :), Det enda problemet jag kan komma på är boggilådorna som kan vara kassa om maskinen gått mycket i tung körning (merparten slutavverkning). Hoppas du hittar din skotare :) Lycka till...

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

keja01  
#101947 Här i Småland är det många självverksamma skogsägare som har Rottne Blondin skotare. Jag också. De flesta har rulldrift vilket är driftsäkrare än boggielådor. Komplett reservdelslager finns i Rottne, vilket hade betydelse för märkesvalet. Det går fortfarande att köpa reservdelar vilket är viktigt. Köpte 2004 en Blondin modell 600RD med 2m utskjut från 1981, 7500 timmar, 200'000kr. Reparerat, renoverat och moderniserat den efterhand för ytterligare sådär 80'000kr. Bara ett 600mm framdäck kostar 20'000. Ett par kedjor för 20'000 är obligatoriskt om man har vassa stenar i skogen för att skydda framhjulen. Dyrast var en renovering av momentomvandlaren till nyskick för 25'000 på Sundahls i Växjö. Den går ändå rätt långsamt på väg i uppförsbackar. En traktor som klarar 40km/h och skogsvagn har fördel där. Har kört ut 7000m3 med den under stormarna. Man måste vara van att reparera maskiner, kunna svetsa och sånt.

Moderniseringar på Blondinen har varit radiostyrning till vinchen i kranfoten, nya arbetslampor då de gamla var i av ålder ogenomskinlig plast, ny runtomsvängande rotator till gripen, svängdämpare till gripen.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#105044 Hur är ÖSA/FMG 250? Kanske framför allt den 8-hjuliga. Finns ju ett par ute till lagom penning. Är det inget att ha eller?
Är det någon som har en pdf-broschyr eller något avscannat på dom är jag tacksam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Valmet860  
#105045 Ösa/Fmg 250 Dom är lätt att tippa men väldigt smidiga.

Valmet 860 är en väldigt ekonomisk maskin. Drar lite bränsle och går nästan aldrig sönder. Men stabil och rejäl.

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Tjernström  
#105047 Ok! Lätt att tippa lät väl så där..
Valmet 860, är det den första modellen som du syftar på då? Vad ligger dom i för prisklass?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

Kse  
#105048 Broschyrer hittar du här på forumet under biblioktek.
Ösa 250 är nog ingen dålig maskin, Rottne Rapid nämdes ju tidigare, har själv en Valmet 862ic -88 och en sån får du nog lös för under 200000:-. Reservdelar är då inge problem då det mesta finns kvar hos Swelog.
Finns en 860 för 275000:- + moms på blocket, dom ligger nog ungefär i den prisklassen

Avatar Fallback

Re: Vilken skotare är bäst begagnad?

keja01  
#105051 Det finns en brochyr på Ösa 250 på
http://www.elmia.se/skogselmia/For-mass ... /Classics/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).