Skördare

Erfarenheter av 901.4 och 901tx

10 inlägg 6875 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter av 901.4 och 901tx

Lidéri  
#104004 Hej!

Jag tänkte höra om det är några som har erfarenheter av både 901:an och tx:en, lite för och nackdelar. Jag har koll på de mesta av datan så jag är mer intresserad av att höra hur dom är att köra och hur den klenare drivlinan håller på 901:an

Aggregatet kommer vara 340 med flerträd och den kommer troligtvis gå en del på svartjord med hjulband men ibland kan det var riktigt stenigt istället.

Tacksam för alla synpunkter!



   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

sidsjö  
#104606 901 eller 901TX
Hej,
TXen har högre markfrigång, rejälare boggi och upplevs som lite mera maskin att köra med än vanliga 901an, även kranen är mer att köra med.
Standard 901an med sina små däck samt lilla boggi upplevs ofta för låg om det är stenigt och kuperad terräng.
Drivlinan på den vanliga 901an har inte några stora problem men har som sagt låg markfrigång.

Mvh
Thomas P

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104926 Är den nya 901;an samma som ,3 så hade jag inte tvekat på om att välja tx;en då 901;an i sig är rätt så vinglig av sig.. ska inte luta mycket eller ha midjan åt fel håll så går den upp på 3 hjul....

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104954 Ingen tvekan där, 901 har alldeles för dålig markfrigång och lyfter inte 340/451 på full arm med långkran orginal. Vingligheteten är ju ungefär samma iom samma vikt och bredd. Satsa på vatten i boggierna och/eller band så är det lungt.

Hjulband vetifan om det går att ha på Valmet, tror inte det får plats när axeln nivelerar som mest. Finns ju kedjor som tar i skrövet, så trångt är det. Kanske bättre på 901 och 901tx än på 911 på grund av mindre hjul.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

tantgron  
#104963
Jesper skrev:Hjulband vetifan om det går att ha på Valmet, tror inte det får plats när axeln nivelerar som mest. Finns ju kedjor som tar i skrövet, så trångt är det. Kanske bättre på 901 och 901tx än på 911 på grund av mindre hjul.

Har förstått att det finns en speciell platta som man monterar på axeln så att axeln inte kan pendla lika långt just för detta. Bra eller dåligt får någon annan säga. :)

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

Lidéri  
#105012
tantgron skrev:
Jesper skrev:Hjulband vetifan om det går att ha på Valmet, tror inte det får plats när axeln nivelerar som mest. Finns ju kedjor som tar i skrövet, så trångt är det. Kanske bättre på 901 och 901tx än på 911 på grund av mindre hjul.

Har förstått att det finns en speciell platta som man monterar på axeln så att axeln inte kan pendla lika långt just för detta. Bra eller dåligt får någon annan säga. :)


Jo det finns distanser som man kan montera. Men det skulle gå utan men då var det jäkligt nätt, så då tar väl något i om det skulle åka med runt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

Lidéri  
#105013
Jesper skrev:Ingen tvekan där, 901 har alldeles för dålig markfrigång och lyfter inte 340/451 på full arm med långkran orginal. Vingligheteten är ju ungefär samma iom samma vikt och bredd. Satsa på vatten i boggierna och/eller band så är det lungt.

Hjulband vetifan om det går att ha på Valmet, tror inte det får plats när axeln nivelerar som mest. Finns ju kedjor som tar i skrövet, så trångt är det. Kanske bättre på 901 och 901tx än på 911 på grund av mindre hjul.


txen är ju nästan 2 ton tyngre men det blir väl vätska i fram iaf. Och om man skulle ha flerträd på så monterar dom samma lyftcylinder på 901an som på txen. Men det lutar ganska kraftigt mot txen ändå :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

Lidéri  
#105017 Tack för synpunkterna!
På måndag blir det studiebesök på en tx :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105326 Varför vill ni ha hjulband?
Om en valmet skördare sjunker lär ni ju skota med luftbalong..
Skulle inte minska slaget på pendelaxeln om jag kunde välja,dom är nog stela ändå!

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av 901.4 och 901tx

Lidéri  
#105331 Ja en 810a med band runt om är ju nästan som en luftbalong;) men jag håller med, vi har skotat lite efter några 911or där det varit jäkligt blött och det brukar kunna vara tufft nog. Det lär vara väldigt svårt att veta när man ska ge sig med skördaren om man skulle ha hjulband. Det kommer nog inte bli aktuellt med hjulband till att börja med iaf.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).