Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91709 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#76098 Fine bilder Rolfo. :-bd

Det er ikke mye som minner om global oppvarming for tiden, her i sør er det ca 50cm snø nede ved husene og ca 60-70cm oppe i skogen, og tempen har ikke vært over -10* i hele dag. Så dette er nesten litt i overkant så nærme kysten. Har selv vært i skogen både idag og igår, så nå er det kun motorsaga som duger.(graver og stegmaster er parkert inntil videre) :wink:
Rolfo, kløyver du etter hvert som du hogger? Jeg pleier og hogge på denne tida og kløyve senere.

Godt Nytt År til deg Rolfo, og alle andre her på forumet.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#76102
stegmaster skrev:Fine bilder Rolfo. :-bd

Det er ikke mye som minner om global oppvarming for tiden, her i sør er det ca 50cm snø nede ved husene og ca 60-70cm oppe i skogen, og tempen har ikke vært over -10* i hele dag. Så dette er nesten litt i overkant så nærme kysten. Har selv vært i skogen både idag og igår, så nå er det kun motorsaga som duger.(graver og stegmaster er parkert inntil videre) :wink:
Rolfo, kløyver du etter hvert som du hogger? Jeg pleier og hogge på denne tida og kløyve senere.

Godt Nytt År til deg Rolfo, og alle andre her på forumet.


Hei igjen,

ja de fleste vil nok gjøre det slik som du gjør. Det hender at jeg feller 5-6 lass, lunner,og kjører heim senere og kløyver. De siste årene har det blitt lite tid for meg i skogen, og jeg har blitt nødt til å ta ett lass igangen og gjøre det helt ferdig. Det høres sikkert rart ut, men når jeg kommer ut står trærne der, og kunsten blir å felle og laste uten at det blir mye vinsjing. Jeg har jo hydraulisk vinsj framme på Valmet'en, så den er alltid for hånden. Min driftsform gjør at det blir handtering og omlasting. Det går fint siden jeg tar ut så lite volum.

Dere har snø, og vi har for lite :wink:

Vi høres.

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#102936 Ja, nå har det gått en vinter, og en ny står foran døren.. Forrige vinteren var kald med mye tele (tjäle) og lite snø. Har vært i skogen i høst og hugget noen lass. Saget til ved det meste, men ble plaget med vedmaskinen (en 1997 Piko) som ikke ville mer. Holder på å fikse feilen. Skal skrive mer hvordan det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#102946
Rolfo skrev:Ja, nå har det gått en vinter, og en ny står foran døren.. Forrige vinteren var kald med mye tele (tjäle) og lite snø. Har vært i skogen i høst og hugget noen lass. Saget til ved det meste, men ble plaget med vedmaskinen (en 1997 Piko) som ikke ville mer. Holder på å fikse feilen. Skal skrive mer hvordan det går.

Wow, alt igang med neste års ved du også. :surp:
Løvet har ikke falt av trærne her sør enda.
Synd med vedmaskinen, noe alvorligt galt???
Her sør har vi nesten regnet bort siste døgnet( kom 143mm på 24 timer).
Sa idag har hele dagen godt med til og fikse til igjen vegen (som mer eller mindre forsvant :sad: )
Et bilde fra idag når vi vurderer situasjonen. 3 nye rør må ned, for og være sikker nestegang. :???:
Er det fremdeles noen som lurer på hva man skal med en gravemaskin?? :lol:
Foto0041.jpg

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#103169
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Ja, nå har det gått en vinter, og en ny står foran døren.. Forrige vinteren var kald med mye tele (tjäle) og lite snø. Har vært i skogen i høst og hugget noen lass. Saget til ved det meste, men ble plaget med vedmaskinen (en 1997 Piko) som ikke ville mer. Holder på å fikse feilen. Skal skrive mer hvordan det går.

Wow, alt igang med neste års ved du også. :surp:
Løvet har ikke falt av trærne her sør enda.
Synd med vedmaskinen, noe alvorligt galt???
Her sør har vi nesten regnet bort siste døgnet( kom 143mm på 24 timer).
Sa idag har hele dagen godt med til og fikse til igjen vegen (som mer eller mindre forsvant :sad: )
Et bilde fra idag når vi vurderer situasjonen. 3 nye rør må ned, for og være sikker nestegang. :???:
Er det fremdeles noen som lurer på hva man skal med en gravemaskin?? :lol:
Foto0041.jpg


Hei steg,

ja vi fikk regnet i går og i dag, skikkelig bløte. Nå går det snart på snø her oppe. Det er mekanismen som veksler mellom fram og retursteget på kløyveren som sviktet. Alt er mekanisk og det slites. Jeg har bygd det om og det ser ut til at det virker. Må bare ha en kraftigere fjær etter hvert.

Og vegene får trøkken når det renner vatn etter dem. Lurt å ha tverr renner i overflata slik at vatnet går av vegen fortest mulig. Da får det ikke grave.

Vi snakkes.

Mvh

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#103178
Rolfo skrev:Hei steg,

Det er mekanismen som veksler mellom fram og retursteget på kløyveren som sviktet. Alt er mekanisk og det slites. Jeg har bygd det om og det ser ut til at det virker. Må bare ha en kraftigere fjær etter hvert.

Og vegene får trøkken når det renner vatn etter dem. Lurt å ha tverr renner i overflata slik at vatnet går av vegen fortest mulig. Da får det ikke grave.

Vi snakkes.

Mvh

Rolfo

Ja, men det var jo bra om du fikk ordnet det selv. Husker ikke ifarten hvordan dette var på din modell, men vet at denne vendeventilen var et problem på Hakki pilke, om det ble slark.
Kan legge til når det gjelder regn og veien på bildet over, så er ikke regnet i veibanen problemet.
Det ligger en jernbanellinje ovenfor veien, og når NSB ikke klarer og få igjennom vannet i sine kanaler, så kommer det en hel bekk rett ned på veien.
Veien forsvant i løpet av 5 min. Opptil 50cm djupe/brede spor i 50m lengde
Dette er andre gangen dette skjer, så det blir nok en alvorlig samtale med statbanene igjen.
Sist gang det skjedd fikk vi et gruslass som erstatning. :???:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#104484
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Hei steg,

Det er mekanismen som veksler mellom fram og retursteget på kløyveren som sviktet. Alt er mekanisk og det slites. Jeg har bygd det om og det ser ut til at det virker. Må bare ha en kraftigere fjær etter hvert.

Og vegene får trøkken når det renner vatn etter dem. Lurt å ha tverr renner i overflata slik at vatnet går av vegen fortest mulig. Da får det ikke grave.

Vi snakkes.

Mvh

Rolfo

Ja, men det var jo bra om du fikk ordnet det selv. Husker ikke ifarten hvordan dette var på din modell, men vet at denne vendeventilen var et problem på Hakki pilke, om det ble slark.
Kan legge til når det gjelder regn og veien på bildet over, så er ikke regnet i veibanen problemet.
Det ligger en jernbanellinje ovenfor veien, og når NSB ikke klarer og få igjennom vannet i sine kanaler, så kommer det en hel bekk rett ned på veien.
Veien forsvant i løpet av 5 min. Opptil 50cm djupe/brede spor i 50m lengde
Dette er andre gangen dette skjer, så det blir nok en alvorlig samtale med statbanene igjen.
Sist gang det skjedd fikk vi et gruslass som erstatning. :???:


Jeg har fått klyvermekanismen til å virke godt nå. Aldri vært så bra siden jeg fikk denne maskinen. Kostet meg noen funderinger, litt konstruksjon og sveising, men ble bra tilslutt. Kunne nok ønsket meg en ny vedmaskin, men denne får klare seg noen år til.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#104695
Rolfo skrev: Kostet meg noen funderinger, litt konstruksjon og sveising, men ble bra tilslutt. Kunne nok ønsket meg en ny vedmaskin, men denne får klare seg noen år til.

Bra du er på gang igjen. Er jo ikke farlig når du kan fikse det selv(noe som nesten er nødvendig på slikt utstyr).
Ville blitt dyrt med vedmaskiner, viss man måtte på verksted når det var noe feil.
Og ønske seg nytt, tar aldrig slutt tror jeg, uansett hva man har, så ser man alltid noe som ser bedre ut.
Men det er jo endel av "gamet". :wink:
Det optimale er jo og produsere mest mulig til minst mulig kostnad, men balansegangen er ikke alltid så lett og finne.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#104825 Hei igjen, ja nå er jeg fornøyd med den gamle Piko'en :)

Jeg har begynt å tenke på å utnytte vinteren bedre til skogsdrift. Får kanskje mye mer tid om ett år om du skjønner. Har hittils klart meg med den hydrauliske vinsjen (3t Norma) montert framme på traktoren. Om vinteren er det slettere og lettere å kjøre i skogen . Snøen jamner ut. Hvis jeg skulle ha meg en vinsjmaskin, finnes jo flere muligheter. Har vurdert ulike småmaskiner, men blir ikke klok pådisse. Kanskje en traktor med halvbelter er grei nok?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#104862
Rolfo skrev:Hei igjen, ja nå er jeg fornøyd med den gamle Piko'en :)

Jeg har begynt å tenke på å utnytte vinteren bedre til skogsdrift. Får kanskje mye mer tid om ett år om du skjønner. Har hittils klart meg med den hydrauliske vinsjen (3t Norma) montert framme på traktoren. Om vinteren er det slettere og lettere å kjøre i skogen . Snøen jamner ut. Hvis jeg skulle ha meg en vinsjmaskin, finnes jo flere muligheter. Har vurdert ulike småmaskiner, men blir ikke klok pådisse. Kanskje en traktor med halvbelter er grei nok?

Disse småmaskinene som agria skogbas og lignende tror jeg blir for lette for noe skikkelig dragkraft, en traktor med halvbelter er sikkert helt ok, men hvorfor ikke bruke pengene på en skikkelig ny vinsj til å ha BAK på valmet`n.
Du får mye vinsj for en traktor med halvbelter, dessuten gjelder som vanlig "flere maskiner mer rep".
Har du hurtigkobling på vinsjen så er det jo ikke så lang tid og bytte mellom vinsj og tømmerhenger.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#104869
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:Hei igjen, ja nå er jeg fornøyd med den gamle Piko'en :)

Jeg har begynt å tenke på å utnytte vinteren bedre til skogsdrift. Får kanskje mye mer tid om ett år om du skjønner. Har hittils klart meg med den hydrauliske vinsjen (3t Norma) montert framme på traktoren. Om vinteren er det slettere og lettere å kjøre i skogen . Snøen jamner ut. Hvis jeg skulle ha meg en vinsjmaskin, finnes jo flere muligheter. Har vurdert ulike småmaskiner, men blir ikke klok pådisse. Kanskje en traktor med halvbelter er grei nok?

Disse småmaskinene som agria skogbas og lignende tror jeg blir for lette for noe skikkelig dragkraft, en traktor med halvbelter er sikkert helt ok, men hvorfor ikke bruke pengene på en skikkelig ny vinsj til å ha BAK på valmet`n.
Du får mye vinsj for en traktor med halvbelter, dessuten gjelder som vanlig "flere maskiner mer rep".
Har du hurtigkobling på vinsjen så er det jo ikke så lang tid og bytte mellom vinsj og tømmerhenger.


Ja du sier fornuft i allefall. Om vinteren er jeg avhengig av å ha snøblåseren (fresen) på Valmet hele tiden, kan bli mye av på.. Jeg burde heller ha skrevet i tilfelle jeg skulle ønske en ny maskin, hva skulle være det beste.. :???:

Har for skøy sett på litt av hvert av Terri, Oxen etc, men tror nok traktor er like greitt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#104871
Rolfo skrev:Har for skøy sett på litt av hvert av Terri, Oxen etc, men tror nok traktor er like greitt

Ja forstår, du trenger et kjøretøy utenom valmet`n.
Problemet med de du nevner er jo prisen. Sånne "spesialmaskiner" er utrolig dyre, og kan jo stort sett bare brukes i skogen.
Hva med en Atv med belter og tømmerhenger med drift?
Dette er også dyrt, men blir mye billigere en de du nevner, tror jeg (tenker nå på nytt), dessuten får du et morsomt og nyttig kjøretøy året rundt i både arbeid og fritid. :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#104942 Javisst,men til vinterbruk duger dem ikke.. Da gjorde jeg vel mer med en järnhäst :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#104944
Rolfo skrev:Javisst,men til vinterbruk duger dem ikke.. Da gjorde jeg vel mer med en järnhäst :)

Ja det godt mulig, har aldrig testet noen av disse maskinene. :???:
Har selv en Deutz med halvbelter, men har ikke testet den i skogen, den brukes kun til og drive vedmaskinen.
Dukker jo opp noen litt eldre 4wd traktorer med fronstkjær og vinsj på Finn.no noen ganger, kanskje det beste valget tross alt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#104985 Stegmaster, Siden jeg så mye kroket bjørk her, burde jeg ha valgt 1000-23 istedet for 2000-25, og ikke minst fordi jeg valgte så lett basmaskin. Har nå sett at det finnes en Kesla 23G. Vet du noe om denne i forhold til Naarva 1000-23?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).