Inomgårdsmaskiner

Köp av begagnad snöslunga

125 inlägg 88176 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#104482 Redan borta, vad det du som köpte? Skulle tro att den är jämbördig med de flesta andra "svenska" snöslungor, inte toppklass, ofta lite klena och "billiga" i konstruktionen men vanligtvis fungerande. Får man tag i en välskött till vettigt pris, Norlett, Partner, Husqvarna, Stiga, m fl så är det oftast hyggliga bruksgrejor. Har nästan alltid friktionshjulsdrift, kan kräva lite omsorg och nytt friktionshjul om den gått mycket.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104485 Nej, inte jag som köpte. Jag bor ju inte där så jag skulle fått den kontrollerad imorgon av min far...men bra att veta lite mer om dessa maskiner också. Jag letar vidare som sagt och rätt som det är så dyker rätt maskin upp till rätt pris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Skogshuggarn  
#104487 Trådstöld, men,,,,

Vad ska man satsa på idag om man ämnar köpa nytt och vill ha en "kvalitetssnöslunga"?

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

M_M  
#104489 Honda är mitt tips.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#104490 Helt ok ...den frågan är alltid intressant :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#104555 Honda, Toro

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

Skogshuggarn  
#104557 ,,,, Går HVA bort inom det här området?.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

axwell  
#104579 De nya Husqvarnor jag kollat har texten "Assembled in USA" trots att den Huqvarnaförsäljaren just sagt att de är svensktillverkade. Det var en 9 hp B&s och en lite större med batteri(?) -självstart.

Går bort, men jag är partisk till Hondas fördel.

Yamaha tillverkas de fortfarande, också ett mycket bra alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#104586 Håller med Axwell. Har tittat på Husqvarna, Partner, m fl s.k. svenska, det är samma grejor alltihop i botten, dom är troligen gjorda av samma som gör MTD (inte säker dock). Ser allmänt rätt klent ut, mycket detaljer som känns tveksamma. En massa finesser som snabbsvängning av utbläs och annat sånt med reglagen får en att ana mycket tjafsreparationer. Överlag får man ett intryck av budgetlösningar i konstruktionen och mycket lull-lull för att hålla priserna uppe.

Av dom svenska jag tittat på tycker jag Stiga verkar något bättre, fortfarande är det dock inte i toppskiktet.

Skall säga att jag inte kört nån av dom, bara kollat i affären, så det här är inga fakta, bara det intryck jag fått.

Yamaha är bra, den glömde jag tidigare.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

M_M  
#104589 Jag har en Stiga Snowking som fick gå rätt hårt i vintras.
Fick byta friktionshjul och svetsa spiralen, men annars går den faktiskt bra.
230 volt elstart är också bra tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny snöslunga

Skogshuggarn  
#106103
totte skrev:Håller med Axwell. Har tittat på Husqvarna, Partner, m fl s.k. svenska, det är samma grejor alltihop i botten, dom är troligen gjorda av samma som gör MTD (inte säker dock). Ser allmänt rätt klent ut, mycket detaljer som känns tveksamma. En massa finesser som snabbsvängning av utbläs och annat sånt med reglagen får en att ana mycket tjafsreparationer. Överlag får man ett intryck av budgetlösningar i konstruktionen och mycket lull-lull för att hålla priserna uppe.

Av dom svenska jag tittat på tycker jag Stiga verkar något bättre, fortfarande är det dock inte i toppskiktet.

Skall säga att jag inte kört nån av dom, bara kollat i affären, så det här är inga fakta, bara det intryck jag fått.

Yamaha är bra, den glömde jag tidigare.



Var in hos min lokala Husqvarna åf idag och kikade på en ny ST 268 EP.

Såg helt ok ut, bortsett från det du nämner om snabbsväng på utblåset totte.
Spakstyrning med "tryck och realese" spärranordning vilken påverkar 2 vajrar och en bryttrissa till utkastet kändes som att det kunde/kan bli problem vid ordentlig kyla/snörök och isbildning.
Undrar därför om det är någon som kört eller äger just en 268 och kan delge sina erfarenhet/synpunkter runt slungan?

(Fö så verkar Axwells stalltips om Honda ligga högt i kurs hos många, men det gör väl även prislappen kantänkas?.)

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#106202 Det har tagit lite tid, men det är inte det lättaste att hitta en slunga som jag kan känna mig hyggligt nöjd med...men nu är det klart.
Hondan blev det inte utan blev överbjuden i anbudet...med några futtiga hundralappar...men så kan det vara.
Jag har letat och letat och de intressanta objekten har antingen varit för dyra, eller så har jag inte hunnit med att ringa innan de sålts.
Men idag ringde min far som av en händelse åkte förbi en handlare som hade ett par begagnade maskiner inne...så nu har det blivit en Toro 826 för min del. Det positiva är att vi har full historik och vet vem tidigare ägaren är...och det kunde inte ha varit en bättre person att hålla efter sina maskiner. Tråkigt att jag inte har den här bara nu när snön vräker ner så kunde den ha testats...
Så ska jag bara se till att försöka få hit den till helgen och sen söka reda på en IPL och de manualer jag kan hitta om den...man vet ju aldrig när den infon kan behövas.
Hoppas nu att jag blir nöjd med detta köp...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

totte  
#106225 Blir nog bra, Toro har rykte om sig att vara ganska hållbara och bra grejor. Alltid mycket bra att veta vem som kört grejorna och hur.

Avatar Fallback

Re: Köp av begagnad snöslunga

Phantom  
#106340 Det tycker jag är värt mycket att veta hur maskinen är använd tidigare, och hur mycket.
Tidigare ägare började använda den endast de senaste åren och har tidigare varit ganska obrukad. Finns inget som visar något slitage på slungan och "slitstålen" är som nya och aldrig bytta. Den lilla yta som den använts på kan vara mellan 10-20m2 så det är inga stora ytor den körts på.
Det kom ut en exakt likadan Toro 826 på blocket idag som de begär 9000kr för....höll på att sätta i halsen då jag inte betalt i närheten så mycket för min slunga...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av begagnad snöslunga

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106353 Men du totte... Du skriver att slungor med riktig drift är att föredra, vilka har det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).