Skördare

6000 vs Valmet 360

29 inlägg 13709 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103568 Det finns 4-punkts mätning som tillval, har det själv på ett 7000. Diametermätningen funkar riktigt bra med 4-punkten. Problemet är när man kör riktigt grovskog så håller den nedre kniven lite för hårt, med slirskador som följd av detta. Har varit på Eco-log/Log-max om detta, på stammar över ca 40cm borde 4-punkten kopplas ur automatiskt tills första eller andra stocken är kapad.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#103688 MMM har förståt att det varit diskussioner om mätningen. Men tror att vi ska ha 4 punkts. hur funkar ditt 7000 är det så bra som de säger? vad har du för basmaskin? Funkar ecologskördare bra? har fått för mig de strular mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

skogsjan695xl  
#103693 På tal om 7000 agg så fick jag höra om en ny Logset med ett LM 7000 (allt nytt) den maskinen hade haft kontrollanter ute för att kolla mätningen.

Dröm om min förvåning, den blev inte godkänd på längden, dia var bra.
Har för mig LM har haft bra längdmätning, har det hänt nått på LM nu tro?

LM skulle bygga om agg nu och förhoppningsvis blir det bra, men blir det inte okey så får han byta agg på den nya skördaren.
Vet även en 560 med ett LM4000 som har problem med längden på första stocken då det blir lite grövre gallring.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#103696 Vad händer då med längden blir de för långe eller för korta? Sprider den längden?

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103701 Måste säga att mitt 7000 är grymt bra på längdmätningen. Är inte riktigt uppe på 100% vid +/- 2cm, men det fattas inte mkt.
Vid grova alt. riktigt långa träd >25m så kan längden på rotstocken bli något lång ibland. Felet brukar vara relaterat till att man matar medans trädet faller, väntar man tills det ligger på backen funkar det bättre.
Jag kör med en Eco-log 590D som basmaskin

Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

skogsjan695xl  
#103716
Anton7477 skrev:Vad händer då med längden blir de för långe eller för korta? Sprider den längden?


Den sprider längder. ibland för lång ibland för kort. den med 4000 iaf, den som har 7000 vet jag inte hur det ligger till.

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#104352 Trött på det nu. Skördaren står sen igår nu har drevet till rotatorn gått sönder och det har blivit skit i någon backventil som bara montörerna kan ta ut och byta så nu väntar jag bara på montör. Aggregatet har gått 5000 tim och på 10 månader har vi kört 3 matarhjulsmotorer, 2 sågmotorer 1 rotatormotor, 2 mäthjulshus, 1 kvistkniv svetsat en massa sprickor. Förutom det har vi haft en massa slangbrott och rör som sprukit. Tappat färgmarkeringsbehållarna ca 8 gånger för de sitter så j idiotiskt. Blir nog märkesbyte snart alldrig mer valmet och 350. Ska tillläggas att när vi fick maskinen som ny var inte ventilpacketet fastskruvat. Räknat ut att vi i snitt står nästan en dag i v på grund av aggregatet. Det är synd för basmaskinen är vi riktigt nöjda med men tycker den är lite gammal att köpa två nya aggregat till.

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#128160 Fått på ett nytt komatsu 360 nu måste medge att när det går är det ett grymt aggregat. knappt legat under 40 m3fub/ sen vi fick det. Tycker dock det är dåligt att de inte kan skruva fast slangar och kopplingar på fabriken i Umeå de 3 första dagarna gick åt till det. Men det verkar lovande. Bävar för den dagen man måste sätta på 350 igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128178 det är lustigt hur olika man kan tycka....själv är vi väldigt nöjda med vårat 350.1...vi kör ungefär 70-30 gallring- slutavverkning. Har gått över 8000 timmar nu och inte bytt nåt större än. Fäll-länken vill spricka om man kör grovt. Ingen sågmotor, valsmotor eller liknande. Går väldigt lite slang oxå vilket är tur då det inte är så kul att skruva i. Mätningen har oxå fungerat klockrent. Vi körde nån månad ifjol med ett 360 då vi var på riktig grov skog men det var skönt att få tillbaka 350 sen. Har även provat 561 men inget vi kört hittills kan mäta sig med 350.1 i fart och snabbhet. Ett grymt allround agg men man ska nog inte köra för grovt med det

Användarvisningsbild

Re: 6000 vs Valmet 360

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128211 Håller med tullan. Vårat 350.1 med ca 5500h går som tåget. Inga större haverier, någon slang, ett par rör. Snabbt och flexbelt, vill inte ha 360 igen!

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#128261 Tror det beror ganska mycket vart i Sverige man kör. Håller inte till den kvistiga skogen vi har här nere. Vet en del här nere som bytt bort sina 350. Går kanske bättre nu när det bara ska gå på klen gallring återstår att se. Men tycker att med de små motorerna som vi har på 360 upplever jag inte att den matar mycket långsammare än 350 med de stora.

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128272 Vi har mellanstorlek på motorerna....kan det va 500 kanske? Den skog vi kör är väldigt grovkvistig och stygg, inte så hög medelstam men det beror på att den är så kort. Rören har vi inte rört än...likaså med ventilpaketet. Vi har väl fått ett bra exemplar då....eller så har ni fått ett måndags ex :)

Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

Anton7477  
#128313 Ja det har nog en hel del med måndags ex att göra. Samma motorer som vi har på vårat. Men har ni inte haft några problem med sprukna kvistknivar?

   TS
Avatar Fallback

Re: 6000 vs Valmet 360

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128360 nej har inte rört knivarna nåt mer än att slipa dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).