Skogsnyheter

Nån här som lyckades med detta ??

34 inlägg 19528 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån här som lyckades med detta ??

calle336  
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

dexter  
#104096 hahaha nä men ja har lyckas att nästan dra omkull en teleledning en gång. stolpen lutsa som fansen och stormlinorna va av..

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

skogsjan695xl  
#104099 Har inte tagit mer än en elkabel och teleledning till några sommarstugor.
MEN min första arbetsgivare berättade en gång att när han var på banken en gång och skulle göra nått så försvann strömmen.
När han kom ut till skördaren lite senare fick han se att de fällt ner en grov kabel, de hade lyckats att släcka hela Säffle.
Detta skulle dom tydligen gjort 2 gånger. Men det var länge sen, 80talet någon gång.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104101 Min meritlista är lång men det mesta lär vara preskriberat nu.

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

masterchief  
#104102 Inte jag personligen, men en föredetta anställd har både stagen till en elledning samt en teleledning på sitt samvete.
I ena fallet gick telestolpen av, i andra så tippade elstolpen vartefter med strömlöst som följd.....
Då det var rätt tätt mellan incidenterna iddes jag bara ta försäkringen på det ena tillbudet...
Var lite skämsigt....

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104133 Lyckades med att köra ner kablen mellan stolpen på gården och laggården. Stolpen var dålig så den rök av.
Detta trots att jag mycket väl viste att det var en låg kabel där, numer är det en nedgrävd kabel mellan laggård och stolpe...

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

skogsjan695xl  
#104143 just det, en stolpe har jag haft av också, men den skulle ner ändå då alla kablar skulle grävas ner vid ett vägbygge.

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Torparn79  
#104175 i samband med skogsarbete har jag inte lyckats med att riva ner någon ledning eller stolpe..
däremot så har jag plockat 2 staglinor med plogen när jag plöjt, bägge gångerna sent på kvällen i dåligt lyse och regn..

farsans gamla kompanjon hade dille på att plocka ner telefonledningar med tröskan förr om åren, kabeln fastnade i luckan på spannmålstanken på tröskan..
numera sitter alla kablar på "fri höjd" på den gården.. :D

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

skog+ terri  
#104201 en bekant lyckades men arr kapa av en telefonstole me skördarn de var segt men de gick sen var en kompis o slog gräs i birsta o de var när dom byggde om så tog han kabel som sködde om alla kassor så den dagen gick de inte att betala me kort

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

ollonet  
#104642 fällde på en ledning som gick ut på ett gärde.9 Stolpar föll som dominobrickor. Som tur var skulle de ändå bytas då de var dåliga, men ibland skiter det sig :grin:

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Nolltax AB  
#115261 Grannen spänstade stolt fram med en grävare.
-Oj, var det din telefonkabel? Jo....

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

tjoolahopp  
#115263 Telefon ledningar två st med kranen på en Hemek Ciceron -81, samt en strömkabel in till brorsans hus hans fru kom ut och frågade varför tvättmaskinen stannade. Tyckte jag var kul kommentar ialla fall.....samt vattenledningen till dito också...
Inte kul när det händer både skämigt och pinsamt och arg så förbannat blir jag..
Lite kul är det att bjuda på dessa historier så här efteråt.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

tjoolahopp  
#115264 Den där Hemeken var en sådan med omvänd hytt. Grymt stabil maskin 9.5 meters kran satt det på denna.
Fullt utligg åt sidan på tomvagn så tippa den inte och det var inget midjestab på denna.

Avatar Fallback

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115290 Körde inne i Sthlm (Täby) för någon månad sedan. Passerade under en högspänningsledning och under en massa staglinor med skördaren. Tänkte att "här är det lätt att fastna". Dagen efter hade skotarkolllegan just gjort det på morgonen och dragit sönder stolparna. Skiftkollegan hade ringt till Vattenfall (tror jag) och de hade varit ute och kollat men konstaterat att denna var Fortums och därmed åkt därifrån. Så skiftkollgan fick ett samtal från Fortum precis vid skiftbyte och han sa det att de borde nog stänga av strömmen för det är ju en massa folk som promenerar under den där ledningen (motionsspår). De stängde av den omedelbart men lustigt att det ska ta så lång tid för dem att stänga av strömmen.

En huggare som jag känner berättade att han hade fällt över en oisolerad el-ledning vid ett motionsspår. Så kom det en kärring med en pudel och klev över ledningen (som det bevisligen var ström i) och skulle dra över den stackars pudeln också. Men han sa åt henne att hon nog inte skulle göra det för det är ström i ledningen, hon hoppade till och försvann tillbaka som en blixt.

Bror min lyckades dra ned högspänningen med Cranab 6030 - långkran. Satt och körde mellan travarna på ett avlägg och fick hjärnsläpp och hade kranen uppe. Man nådde ju högt med baksidan av utskjutet med den.

masterchief skrev:Inte jag personligen, men en föredetta anställd har både stagen till en elledning samt en teleledning på sitt samvete. I ena fallet gick telestolpen av

Far min fällde med 1270:in en stor och yvig gran som vred sig och gick åt fel håll. Den la sig över el och teleledningen men de höll märkligt nog, frisk stolpe och wire antar jag. Jag satt i skotaren och pratade i telefon men fick bråttom ut när far var tvungen att flytta runt skördaren för att få grepp och lyfta av granen. Han hade nämligen en låg el-ledning bakom sig och kranen högt. Lätt hänt att i en sån där situation att ha lite för bråttom.
Senast redigerad av Mickael tor 20 jan 2011, 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nån här som lyckades med detta ??

Sedvall  
#115298 Själv har ja bara hunnit med en liten teleledning än, men ett par ledningar har ju suttit som fiolsträngar i kran när man upptäckt dom i sista stund.

Kan man inte grilla datorn om man slår i en högspänningsledning med kran?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).