Skogsnyheter

Väg

15 inlägg 4892 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Väg

wigge  
#104085 [url]http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62954&a=Södra körde sönder vägen[/url]



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Väg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104086 Hur tänkte han som körde där? Varför inte vänta med avverkningen.
Ett stort problem är att idag tar sig stora skotare sig fram oavsett väglag.

Användarvisningsbild

Re: Väg

Skogshuggarn  
#104087 Å fy f-n!,,,,,,

Men en bild på hur det såg/ser ut efter vägreparation hade väl varit på sin plats för en objektivare bedömning av läget.
Sedan undrar jag om inte markägaren som sålt posten borde hållas delansvarig för det inträffade?.
Han/hon/den/det, har ju tydligen inga skrupler att vägen blir sönderkörd på övriga delägares bekostnad, huvudsaken eget virke kommer fram!, och samma gäller defenetivt för SÖDRA.

Så mycket för Skogsägarföreningen alltså!,,,,

Avatar Fallback

Re: Väg

dexter  
#104092 så jävla dålig stil.. lågt av södra.

Användarvisningsbild

Re: Väg

skogsjan695xl  
#104110 Men herre gud vilka dåliga ögonmått folk måste ha, meter djupa spår.

Men iaf, södra kunde väll ha lagat vägen bättre då. MEN det är ju en skogsväg, troligen hade det blivit djupa spår efter den avverkningen dom hade tänkt göra, om den skulle göras i samma tid som detta nu.
Det var ju inte direkt en bilväg vad jag förstår det som, en grävmaskin har ju lagat spåren efter körskadorna, varför ska då södra behöva lägga i massa bärlager så dom ska få en ännu fastare väg än vad det var tidigare.
Troligtvis så var väll kanske inte den här vägen så fast i underlaget som man trott kanske.
Kan ju vara mycke regn som kommit samtidigt med avverkningen också.
Hur lång är sträckan som körts sönder då tro? Det kanske bara handlar om en sträcka på 50m.

Jaja södra kunde ju i vilket fall som helt vart trevligare i samtalen.

Användarvisningsbild

Re: Väg

Skogshuggarn  
#104130 Man undrar just hur mycket detta med (barmarks) premier spelar in när vägarna blir sönderkörda på det här sättet?.

Användarvisningsbild

Re: Väg

masterchief  
#104150 Sedan föekommer en viss sellektering av medlemmar också...
De med stora årliga avverkningsvolymer har en tendens att få virket hugget på bra före, medans de med mindre får nöja sig med sämre före :???:

Användarvisningsbild

Re: Väg

Torparn79  
#104176
skogsjan695xl skrev:Men herre gud vilka dåliga ögonmått folk måste ha, meter djupa spår.

Men iaf, södra kunde väll ha lagat vägen bättre då. MEN det är ju en skogsväg, troligen hade det blivit djupa spår efter den avverkningen dom hade tänkt göra, om den skulle göras i samma tid som detta nu.
Det var ju inte direkt en bilväg vad jag förstår det som, en grävmaskin har ju lagat spåren efter körskadorna, varför ska då södra behöva lägga i massa bärlager så dom ska få en ännu fastare väg än vad det var tidigare.
Troligtvis så var väll kanske inte den här vägen så fast i underlaget som man trott kanske.
Kan ju vara mycke regn som kommit samtidigt med avverkningen också.
Hur lång är sträckan som körts sönder då tro? Det kanske bara handlar om en sträcka på 50m.

Jaja södra kunde ju i vilket fall som helt vart trevligare i samtalen.

mm, visst kanske ögonmåttet är lite si och så ibland, men vad säger att bilden är tagen på det värsta stället..?
det kanske är värre ändå längre in i skogen men att reportern valde denna bild istället.. :???:
jaja, whatever..

sen framgår det ju inte vad det var för typ av körväg innan, om det var en "vanlig" basväg så räcker det ju med att stryka till den med en grävmaskin efteråt, markskadorna är ju redan där och dom kan man inte göra något åt..
men det kan ju oxå handla om en gammal "körväg" som har använts i generationer som transportväg till olika avdelningar på skiftet och som har varit farbar med andra fordon än skogsmaskin innan och då förstår jag besvikelsen ifrån markägaren..
det finns ju tyvärr gott om exempel där gamla vägar har blivit våldtagna och skändade vid avverkningar, i många fall har dessa vägar oxå varit bannlysta att använda för avverkningslaget men detta har man gett blanka faan i..


masterchief skrev:Sedan föekommer en viss sellektering av medlemmar också...
De med stora årliga avverkningsvolymer har en tendens att få virket hugget på bra före, medans de med mindre får nöja sig med sämre före :???:

jo, hur var det nu..?
"en medlem - en röst", jo tjenare du.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Väg

Skogshuggarn  
#104289 OT!, men jag läste någonstans att Södra köper upp stora arealer skog i Estland/Lettland.
Undrar just hur det kommer att påverka bla det lokala/inhemska massavedspriset på sikt,,,,, :roll:

Avatar Fallback

Re: Väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104298 Torparn säger det bra, respekten för gamla vägar är över lag väldigt dålig bland maskinförare/avverkningsplanerare. Dessa vägar är mycket bra för den självverksamme att ta sig ut till skiften för att tex röja eller inventera. Men kan man inte köra med sina 2wd jordbrukare, så har vägen blivit värdelös.

Avatar Fallback

Re: Väg

Tall  
#104311 För j-ligt!!

Avatar Fallback

Re: Väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104320 Jomenvisst, jag håller med er. Det kna ju vara den ene delägaren som sagt "kör på bara", emn jag misstänker att han/hon kanske inte insåg vad det handlade om. Det fanns en länk till södras syn på saken, men den funkade inte för mig.

Avatar Fallback

Re: Väg

zakki  
#104324 Läste just på Atls hemsida att södra gjort en vinst på 27 % avkastning på syselsatt kapital i år och en vinst på 900 miljoner och dom spår ett nytt rekordår.Fy FAAAN så dålight.

Användarvisningsbild

Re: Väg

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104426
masterchief skrev:Sedan föekommer en viss sellektering av medlemmar också...


Det såg jag väldigt tydligt när jag var nere och körde efter gudrun , vissa medlemmar var mer värda än andra 😡

Användarvisningsbild

Re: Väg

halvproffs  
#104428 Ska nu "återställa"? en körväg som blev demolerad efter vinterns avverkningar. Jag var och trampade med jordbrukar`n flera gånger så det skulle frysa men hann knappt komma hem förrän det kommit en till dec snö! Nu är ju inte skadorna av den här kalibern på långa vägar men det är tråkigt när det blir sönderkört i alla fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).