Föryngring

Betande får

10 inlägg 5949 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betande får

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103952 Om man har en plantering som är 5år gammal och man har problem med för mycket löv och annan vegetation.
Är det då en lösning att stänga in lite får på planteringen?
I teorin skulle ju fåren beta rent på all vegetation upp till ca 1,2m höjd förutom barrplantor.

Eller äter fåren skott och trampar ner plantorna?

Är det någon som provat?
Dessutom blir det ju lite gödslat.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Betande får

dexter  
#103960 jag TROR inte att får käkar barr men de kan ja ta reda på imorgon =) annars så tuggar får i sig de mesta och (precis) gödslar lite överallt hehe

Avatar Fallback

Re: Betande får

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103964 Hittade lite info i ämnet:

"Hyggesbetning med får"
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/rappo ... RHU216.BAK

   TS
Avatar Fallback

Re: Betande får

dexter  
#103965 läste inte hela men av de ja läste så käkar får barr om de inte finns nåt annat (?)

Avatar Fallback

Re: Betande får

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103975 Man ska ju inte ha dem kvar där tills de håller på att svälta ihjäl. Orkar man med stängslingen så är det ett suveränt sätt.

Avatar Fallback

Re: Betande får

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103984 Tall, gran och lärk har klarat sig där vi haft fårbete.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Betande får

Torparn79  
#103985 när betet börjar sina så brukar dom ge sig på gran och tall här hemma..
dessutom så har dom varit väldigt hårda på alla träd i vinterhagen, men om det enbart är sommarbete för att hålla nere sly och gräs så funkar det galant..

Avatar Fallback

Re: Betande får

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103989 Ni som har testat, hur lång period har ni haft fåren på bete?

I SLU-rapporten tyckte jag perioden såg lite kort ut, Skuttunge kanske 6 veckor, Lövstabruk ca 8 veckor och Kil ca 10 veckor.

Avatar Fallback

Re: Betande får

foton  
#104075 När jag hadde får gick dom på skogen hela betessäsongen inkl. granplanteringar på gammal åker. Dom åt helst övrikt löv men var inte så noga med björk, haggen var ca. 50 ha. Jag såg alldrig några skador.

Avatar Fallback

Re: Betande får

awes  
#114209 Så länge det finns löv att beta kommer fåren inte röra granarna men åtminstone får av lantras (t.ex Gotlandsfår) tuggar gärna lite på smågranar även om det är gott om gräs. Min erfarenhet bygger dock på betesmarker med ett fåtal granar och åtminstone lammen verkar tycka det är kul att testa lite granskott... Vid skogsbete blir nog skadorna begränsade till viloplatser etc.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).