Traktorn i skogen

Större hydraulpump på en valmet 355?

19 inlägg 14983 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större hydraulpump på en valmet 355?

Furan  
#103818 Hej,

Någon som har erfarenhet av att byta upp sig till större hydrauloljepump på en valmet 355 eller liknande? Den pump jag har idag är på 36 liter/min (effektivt vid 2350 rpm) och jag har för mig att den ska gå att byta till en ca 55 liters pump.

Främsta syftet är att kunna köpa en något större skogskran men även att lastaren blir lite raskare utan att rusa motorn. Traktorn har bara gått runt 1500 timmar så att byta den känns väldigt onödigt när den i övrigt passar mig perfekt.

Är det en god idé och vad tror ni i så fall det kan kosta?


Hälsningar
Furan



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

halvproffs  
#103824 Ca 8000:- kommer det att kosta i material. På dom äldre modellerna var splinesen för dåliga så om man satte dit en större pump så höll inte axeln så länge. Allt enligt en traktormek. Vet ej hur det är på dom nyare mod.

Användarvisningsbild

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

Elias  
#103844 Är det inte ide att sätta på hydraulpump på kraftuttaget istället? Speciellt eftersom det verkar vara problem med splinesen på axeln?

Enda nackdelen är att man måste bygga en tank på vagnen så pumpen inte kaviterar.

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

keja01  
#103854www.weimer.se hydraulik-shop säljs pumpar och tankar för montering på skogsvagnar.

Användarvisningsbild

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

halvproffs  
#103862 Finns lite fler nackdelar. Två extra slangar som man får se upp med. Ett kraftigt vinande ljud från pumpen. Inte helt lätt att montera. En tank som försämrar sikten mot kärran.

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

jorgst  
#103907 Det går att montera en elstyrd ventil så att man samkör styrservopump och den vanliga pumpen .
Vi köpte en sådan från weimers i våras som nu är moterad på vår 305 .

Användarvisningsbild

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

halvproffs  
#103922 Har för mig att växellådan smörjs av olja från styrservopumpen. Om jag förstår rätt så måste du slå över till enbart styrservopumpen varje gång du använt kran. Dels för att få styrservo, dels för att smörja växellådan. Tror att vi diskuterat detta i ett tidigare inlägg. Vad kostade ventilen?

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104022 På 505 till 905 är iaf lådan trycksmord med styrservotrycket men om de mindre är det oxå vet inte jag

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

Furan  
#104057 Får kolla med lantmännen om en årsmodell -95 klarar en större pump utan större risk för haverier. Annars får det bli en mindre kran till skogsvagnen. Man får väl istället utnyttja smidigheten med mindre traktor och vagn, och om man upplever det för litet i framtiden byta ut både vagn och traktor mot större varianter..

Tack för era råd.

/Furan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

stegmaster  
#104071
Furan skrev:Får kolla med lantmännen om en årsmodell -95 klarar en större pump utan större risk för haverier.

Finns inte som 95 modell, tillvärkard 1990-1994. :ugeek: :wink:
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet255.htm

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

Furan  
#105624 Det är en specialmodell jag har.... :wink: . Nädå, då är det säkert en -94. Får kolla i papperen vid tillfälle :smile:

/Furan

   TS
Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

jonko  
#145422
jorgst skrev:Det går att montera en elstyrd ventil så att man samkör styrservopump och den vanliga pumpen .
Vi köpte en sådan från weimers i våras som nu är moterad på vår 305 .



Berätta mera...

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

elis  
#145531 Jag har en Valmet 702 med samma problem, för lite olja till såväl lastare som kran. Vad tror ni om en frontmonterad pump? En mindre kardanaxel monterad på vevaxeln/remskivan som driver en t ex 50 l/m pump som har extra tank och kopplas ihop med vanliga pumpen.

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145553 Blanda inte ihop pumparna utan kör ett extra system istället.
Har själv frontpump på min 805a för kran o drivvagn

Avatar Fallback

Re: Större hydraulpump på en valmet 355?

elis  
#145579 OK, så beträffande lastaren är det bara att "gilla läget"? Eller finns det nåt att göra?
Kranen har jag det mesta hemma åt, tank, pump och kardanaxel finns så det får bli ett separat system.
Tack för tips!

Förlåt "Furan" att jag inkräktat på din tråd men det var ju lite samma ärende :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).