Skördare

H8/EGS402 Problem

7 inlägg 3742 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

H8/EGS402 Problem

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103420 Hej

Jag har problem med trycket på övre kvistknivarna på 402 aggregatet. Vid matning fram börjar aggregatet klättra och tappar greppet om stocken eftersom kvistknivarna inte håller emot tillräckligt. Även vid ansättning märks det att knivarna inte har ordentligt tryck. Jag har försökt ställa upp trycket i D4 men ingen skillnad, en sak som jag tycker är konstigt är om jag går in i "Basinställningarna" och sedan "Tryck" och aktiverar utsignal så går trycket ned från ca 50-60 till 8 (förutsatt att det är trycket som syns vid den röda "pluppen"). Är det någon som har bättre kunskap om problemet?

/Dan



   TS
Användarvisningsbild

Re: H8/EGS402 Problem

rocky  
#103945 Har du bytt någon slang nyligen till det nedre blocket eller haft lös någon ventil?

Användarvisningsbild

Re: H8/EGS402 Problem

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103971 Det var en patronventil till knivtrycket som hade gett upp. En tur till Sala så var allt igång igen.

/Dan

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8/EGS402 Problem

rocky  
#104049 Jo det hände att dom la av ibland. Blir även samma fenomen om man råkar skifta kablarna.
//Martin

Användarvisningsbild

Re: H8/EGS402 Problem

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104088 En annan sak, vad kör du med för valsar? Hörde att man fick 20% rabatt för de gamla valsarna om man köpte finnskogsvalsar. Funderar på att pröva dem.

/Dan

   TS
Användarvisningsbild

Re: H8/EGS402 Problem

rocky  
#104125 Det är moipu vi kör med på H8an och även 1470in. Fördelen med dom är att man kan ha MYCKET lägre tryck på valsarna och man får större anläggningsyta och vi upplever att aggregatet går mjukare över hindren. Får mycket bättre grepp på grovbarkig tall framför allt vid starten. Märktes på gamla H8an när man fick ner trycket så var det mer ork kvar i motorn. Hade ändå en trimbox på den som skulle ge 7% mer effekt.

Nackdelen är att dom är lite dyrare och tyngre men vi öka produktionen med dom. Kan även slipa om dom några gånger om man råkar köra i sten eller liknande. Har hört dom som kört dryga 7000timmar på dom innan gummit är slut.

Har inte test några finnskogsvalsar på rottne aggregat. Har hört dom som testat på större aggregat men dom flesta har sagt att dom tagit slut fort. Bra drag när dom är nya men fort har dom blivit slöa.
//Martin

Avatar Fallback

Re: H8/EGS402 Problem

kolsnäs  
#542131
MadCoke skrev:Hej

Jag har problem med trycket på övre kvistknivarna på 402 aggregatet. Vid matning fram börjar aggregatet klättra och tappar greppet om stocken eftersom kvistknivarna inte håller emot tillräckligt. Även vid ansättning märks det att knivarna inte har ordentligt tryck. Jag har försökt ställa upp trycket i D4 men ingen skillnad, en sak som jag tycker är konstigt är om jag går in i "Basinställningarna" och sedan "Tryck" och aktiverar utsignal så går trycket ned från ca 50-60 till 8 (förutsatt att det är trycket som syns vid den röda "pluppen"). Är det någon som har bättre kunskap om problemet?

/Dan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).