Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78930 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeslipmaskin

tlar  
#103925 Hej
Jag har vissa problem med att slipa motorsågskejorna. Det går hyfsat till att börja med när kedjan är ny och det går att följa tidigare slipning. Men efter ett tag så glider jag iväg och slipningen blir allt sämre. Så min undran är om det är någon som har erfarenhet av kedjeslipmaskin? Är detta något att investera i eller skall man försöka förbättra sin talang i stället? Såg att Biltema har en kedjeslipmaskin för några hundra kanske detta skulle vara något för mig?
Tomas :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103926 Har en slipmaskin som jag brukade till maskinkedjor när jag höll på med sånt. Men till motorsågskedjor är det inget som går upp emot äkta hantverk med filen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103930 Köpte en billig på Jula, typ 400. Är kastad och tänker inte köpa en ny. Filar för hand, träning ger färdighet osm det brukar heta. Har väl kommit en tredjedel på vägen till färdighet :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Tre Huggare  
#103932 Håller med Skogsola.....Handslipat är bäst... :-bd
Hva har smidiga filmallar som sätts på kedjan... Sen är det bara att hålla filnings vinkeln... blir bra även för den som inte är van.... Se bara till att få mall som är för din kedja... :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103934 Jag har en oregon slip(tror ja;)), http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s3210 som jag slipar skördarskejorna med, men tycker att det inte blir 100 när ja slipar motorsågs kedjorna, men så fick jag en ny mindre slip med solosågen ja köpte, SKIT tänkte ja å tänkte sälja iväg den, men den är flera hundra gånger bättre än den större oregon slipen till motorsågs kedjorna, man får mer känsla i slipningen med den mindre (Se nedan)...

http://www.logosol.se/sagverk/tillbehor ... askin.html


I skogen, slipar jag med: http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s3210 funkar bra tycker jag, jag hatar Filar!!!;)

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

axwell  
#103947 Det var många att välja bland på Skogma, antar att du menar den med 12 Volt om det skall funka i skogen.
Info var knapphändig på hemsidan, varvtal, chuck av plast/metall?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103966 Slipa motorsågskedjor i skogen är väl lte onödigt. Om man har med sig några stycken att byta med så funkar det ju bra att skärpa de med filen och en bra mall. Sen kan det ju bli mera jobb om man stensågar alla kedjorna 😡

Håller med Uvskogen, Julas billiga maskin är rena skräpet och Biltemas ser väl likadan ut. Kolla i tråden viewtopic.php?f=12&t=7226&p=85155&hilit=maxx#p84909 där billiga maskiner diskuterats.

Köp nåt med kvalité. Jag har aldrig förstått mig på varför man bryter massa råvaror jorden runt och sedan fraktar dem till ett ställe man tillverkar något så billigt (och dåligt) som möjligt för att sedan frakta varorna runt halva jordklotet där de sedan ofta går sönder inom ett år. Därefter fraktas de åter runt klotet till där man återvinner dem så billigt som möjligt, ofta till slavlöner och med usel arbetsmiljö och sedan frakta det återvunna materialet jorden runt till stället som tillverkar skräp igen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#103968 Filar aldrig i skogen, utan när jag kommer hem, och då filas det med maskin.
Förstår at fila för hand er en konst, men det största problemet med att handfila, er ju att upprepa filoperasjonen så att alla tänder blir lika.
Jag har handfilat i flera år, men fikk det aldrig lika bra som grindomaticen klarer(grindomatic v12).
Blev i stort som trådskaper säger, at det blev sämre resultat, ju fler gånger man handfilat kedjan.
När man har 3 såger och en vedmaskin som skal slipas, så er det mycket bekvemt med en kedjeslip.
Men håller med andra här om at styra undan dom billigaste modellerna, det er bara skit.
Om du inte orkar med hand slipningens edla konst, så lägg lite slanter på en "riktig" slip. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

bema  
#103973 Har alltid filat för hand med hjälp av filmall. Och som sagt, se till att mallen är för din kedja. Att tänka på är att mallen slits så man får köpa ny ibland. Filar aldrig i skogen eftersom jag alltid har med två sågar till skogen. Och skulle det gå åt skogen! har jag med ett par nyslipade kedjor till skogen att byta med. Visst tar det en stund att fila varje kväll men eftersom man ändå tar isär sågarna och rengör så är man ju redan halvvägs.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Skogshuggarn  
#103983 Är det inte lite väl hårt att avfärda hela konceptet när man tex köpt en Julamaskin för 400 bagare?.
Har inte handjagat en sågkedja på flera år, så i det här fallet delar jag inte er uppfattning i frågan om att fil skulle vara bättre än maskinslipat.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

bema  
#103987 Jag kan inte fördöma de som använder slipmaskin eftersom jag aldrig provat. Ville bara berätta hur jag gör. Har en känsla av att en dag har man spenderbyxorna på och då har man helt plötsligt köpt en slipmaskin. Hoppas bara att jag kollar in skogsforum innan invenstering.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Torparn79  
#103988 dessa i kombination tycker jag funkar bra i skogen, hemma sätter jag sågen i skruvstycket och filar..
mallen på bilden funkar suveränt enligt mitt tycke, den håller både djup och vinkeln bra..
Bild

http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... 30&sort=85

Bild

http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... 48&sort=85

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103993 Jodå, maskiner har sitt syfte och vissa gör det hellre med maskin!

Hrm...

Jag menar De klarar det bättre med maskin än för hand...

Hrrm...

Vissa behöver maskin för att få till det, andra får till det bättre för hand.

hrpf....

Alla hjälpmedel som underlättar arbetet ska användas!



OK. Jag ger upp..... Känns lite olustigt o skriva så...

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

amcore  
#109258
Skogshuggarn skrev:Är det inte lite väl hårt att avfärda hela konceptet när man tex köpt en Julamaskin för 400 bagare?.
Har inte handjagat en sågkedja på flera år, så i det här fallet delar jag inte er uppfattning i frågan om att fil skulle vara bättre än maskinslipat.



håller med där.. för inte filas det förhand på fabriken inte :lol: :roll:



hur är Maxx maskiner? min far vill ha en sådan i julklapp så jag tänkte väll slå till på en sådan kedjeslip. men är dom bra?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109293 Diskussioner om Maxx finns på:
viewtopic.php?f=12&t=1836&st=0&sk=t&sd=a&hilit=maxx#p18521
Har haft min i snart ett år nu och är mycket nöjd. Den enda nackdel jag hittat är att konstruktionen är lite känsligt för att skivan skall hamna mitt över huvudet. Om man inte kollar upp detta blir höger- och vänstertänder olika långa.

Sen är det lite känsligt med att placera tanden på rätt position om man skall fila ryttarna snett, som i alla fall jag gör. Som du ser i tråden kan man fixa sig ett kortare anhåll eftersom orginalet är för långt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).