Skogsvagn (Huggarvagnar)

Erfarenhet av Weimer?

8 inlägg 9085 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av Weimer?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9801 Någon som har något att säga om Weimers ekipage.
Någon som känner till Weimers skyttelkran?
Något speciellt man bör tänka på vad det gäller just Weimer?



   TS
FTG
Avatar Fallback
Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15524 Hej!

Vi har en driven 14 tons Weimer vagn med en 7,2 meters kran. Har nu kört i ett halvt år nu. Vi är mycket nöjd med ekipaget. Stora hjul, bredd 600 vilket ger lågt marktryck. Mycket bra vagnstyrning. Kranen är smidig i närområdet vilket är viktigt vid gallring. När man lägger i driften till vagnen ökar markfrigången med ca 5 cm. Vagnen är lite väl bred, ca 2,6 meter, men är otroligt stabil. Vi har en Valtra m 130 som drar ekipaket. Valtran är försedd med piggkättingar runt om och när driften är ilagd på vagnen så ska det vara riktigt brant för att man inte ska ta sig fram.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15525 har kört med en valmet 705 men 12 tons weimer med drift. kärran tycker jag är ganska bra , men man ser inte så bra bakåt när man backar, men driften är urstark på den och den är riktigt stabil, men kanske lite klumpig jämfört med moheda! tyckte inte alls om kranen som satt på den, det var en We 6500, dessutom tykte jag den verkade lite klent byggd.

Avatar Fallback

Weimer äger!

ForEsT4LIFE  
#15947 Hej!
Jag kör själv en Weimer RDM8 med skyttelkran 6400 och tycker att den är utomordentligt bra! Till vagnen har jag en Zetor 8011.
En stabil vagn med bra vagnstyrning och perfekt drift. Den är väldigt smidig och kommer fram överallt.

Vagnen är årsmodell -96 och vi har haft den sedan dess.

Jag rekommenderar starkt att köpa en Weimer RDM.

Avatar Fallback
Sebastian  
#103822
Peder skrev:Hej!

Vi har en driven 14 tons Weimer vagn med en 7,2 meters kran. Har nu kört i ett halvt år nu. Vi är mycket nöjd med ekipaget. Stora hjul, bredd 600 vilket ger lågt marktryck. Mycket bra vagnstyrning. Kranen är smidig i närområdet vilket är viktigt vid gallring. När man lägger i driften till vagnen ökar markfrigången med ca 5 cm. Vagnen är lite väl bred, ca 2,6 meter, men är otroligt stabil. Vi har en Valtra m 130 som drar ekipaket. Valtran är försedd med piggkättingar runt om och när driften är ilagd på vagnen så ska det vara riktigt brant för att man inte ska ta sig fram.

Vad är de som gör att markfrigången ökar med 5cm? Höjs hela kärran på nått vis?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Weimer?

HHM  
#103839 När man lägger i driften drar man ihop boggihjulen mot drivrullarna och då går hjulaxlarna ner en aning i boggivaggan och då reser sig vagnen med ca 5 cm.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Weimer?

mb track  
#103873 vi har kört weimers 14rdm med 600 hjul nu i 1år kran we 7200 med ehc kärran är mkt stabil ock drivningen på den kan rekomederas går ej att jämföra med våra tidigare vagnar vi har haft har en mb track det fungerar bra än så länge har en winch som jag ska sätta dit men tror inte den ska sitta i kran

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Weimer?

Torbjörn Pettersson  
#117121 Jag har haft en weimerkärra med skyttelkran sedan -91. Har bara kört i min egna skog med den, främst första gallringar och vindfällen. Efter så många år i skogen finns det inget i konstruktionen som jag vill ändra på! Mycket skabil och stadig vagn! Jag tror inte det finns någon annan kärra man kan lägga ut kranen 6,4 meter åt sidan utan att välta utan stödben! När man går på skogselmia och kikar på andra ekipage så jämför man gärna och undra ofta hur andra har tänk och att mycket är felkonstruerat. Skyttelkranen tillverkas tyvärr inte längre då tillverkaren säger att den blir för dyr... Vagnen finns dock kvar med lite bredare hjul på, och då heter den We-12. På min står det We-8. På 90-talet måste det varit den kraftigaste 8-tonnaren som man kunde få tag på... Jag har haft en 4-wd ford framför på 85 hk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).