Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Val av storlek/märke på ATV

22 inlägg 24836 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Jerrka  
#103395 Flyttbar vinch är det bästa, om man har tänkt köra där det är lera...Jag kör 90% vedkörning med min honda 500 fe och har haft stor nytta när man kört fast och "bara" kan koppla framvinchen i ett träd/stubbe och vincha lös, istället för att behöva stå och lasta av..

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Fiat 4WD  
#103626 Dagens!

Inte några fler som funderar på Yamaha 700 el ev. 500? Naturligtvis m vinsch å hasplåtar, finns fina att få fabriksmonterade.

Synpunkter, fördelar? nån?

Jag har bara kört transport m Yamma på väg --> kanaonbra.
Jag har kört lite Polaris i skogen, går finfint.Har dock inte världens bästa återförsäljare av den i närheten.
/Anders

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103697 Jag går också i fyrhjulingstankar för seriöst skogsbruk. Den lokala CanAm-säljaren rekommenderade varmt en Can-Am Outlander 800R X mr för uppgiften, och menade på att de stora originalhjulen, lite längre axelavstånd samt den ställbara luftfjädringen gjorde maskinen närmast idealisk för skogsbruk - särskilt för mig som är 196 cm och väger 115-120 kg.

Funkar verkligen den ställbara luftfjädringen i skogen ihop med en delad bakaxel och en fullastad kärra?
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 15 okt 2010, 00:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Kse  
#103702
Niking skrev:Jag går också i fyrhjulingstankar för seriöst skogsbruk. Den lokala CanAm-säljaren rekommenderade varmt en Can-Am Outlander 800R X för uppgiften, och menade på att de stora originalhjulen, lite längre axelavstånd samt den ställbara luftfjädringen gjorde maskinen till en idealisk för skogsbruk - särskil för mog som är 196 cm och väger 115-120 kg.

Funkar verkligen den ställbara luftfjädringen i skogen ihop med en delad baxel och en fullastad kärra?
/Niklas

Fråga säljaren hurvida diffspärren fram funkar, wisco lock.
Har nämt det förut men på min -08 tar det ca 5 sek slirande innan det drar på båda hjulen, kan ju ha ändrats till dagens maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

smedpeter  
#103710 Jag har läst i flere tester att fyrhjulingar med delad bakaxel drar sämre än de med hel bakaxel. (De som har delad bakaxel kränger mera. ) Utan last är dock de som har delad bakaxel suveräna i svår terräng.

Det gäller att välja. :x Man kan inte få allt :P

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103722 Med delad bakaxel fås ofta rådet här på forumet att sätta på styvare fjädrar där bak, för att minska krängningar och dylikt. Min tanke med luftfjädring skulle vara att då kan man s.a.s. få styvare fjädring när så behövs (läs med kärra), samtidigt som en viss mängd luft lätt kan släppas ut när man inte kör med kärra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Val av storlek/märke på ATV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103724
Kse skrev:
Niking skrev:Jag går också i fyrhjulingstankar för seriöst skogsbruk. Den lokala CanAm-säljaren rekommenderade varmt en Can-Am Outlander 800R X för uppgiften, och menade på att de stora originalhjulen, lite längre axelavstånd samt den ställbara luftfjädringen gjorde maskinen till en idealisk för skogsbruk - särskil för mog som är 196 cm och väger 115-120 kg.

Funkar verkligen den ställbara luftfjädringen i skogen ihop med en delad baxel och en fullastad kärra?
/Niklas

Fråga säljaren hurvida diffspärren fram funkar, wisco lock.
Har nämt det förut men på min -08 tar det ca 5 sek slirande innan det drar på båda hjulen, kan ju ha ändrats till dagens maskiner.


Enligt säljaren, så har Wisco lock blivit betydligt snabbare. Tidigare kunde hjulen snurra 8-10 varv innan Wiscko lock börja jobba. Nu tar det mindre än 1 varv innan den jobbar som den ska.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).