Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hållbarhet vinsch

4 inlägg 3496 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hållbarhet vinsch

anersimyra  
#103677 Ja då har den nya 800 EFI:n kommit.I väntan på timmervagnen tänkte jag vinscha fram virke närmare vägen.Vinschen är en polaris fast jag beställt en warn st-25. Visserligen tror jag det är en warn fast märkt polaris?Men nu till frågan, om vinschen överhuvudtaget orkar dra virket, kan man arbeta så med den under en arbetsdag?Det finns en tabell i manualen som gjorde mig tveksam till att försöka lunna med vinschen så det får nog bli enbart med maskinen.Hur kommer det att fungera att lasta och lossa timmervagnen?
Mvh Anders. :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet vinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103679 Jag har en Warn XT 30 bakmonterad på min maskin (på pakethållaren). Den räcker till för att vinscha fram 3-5 meters gallringsvirke. Den räcker till för att winscha fram en älgkalv till någon meter bakom maskinen men inte en ko eller en tjur.
Däremot är den så stark i broms och lina (syntet) att jag kan dra såväl timmerstock som älgtjur hängandes i den.Detta för att ge några referenser.

Så den duger alltså utmärkt för gallringsvirke och syntetlinan är underbar att jobba med. Hur en st25 är i relation till xt30 vet jag inte, men jag är väldigt nöjd med båda mina warn-visnschar. Även den fjärrstyrningen fungerar klockrent och med bra räckvidd.

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet vinsch

anersimyra  
#103681 Tack för svaret,jo man får nog anpassa lasten efter vinschen, dvs går det riktigt tungt och börjar "knaka" är det bara att göra på annat sätt.Fram har jag en 30 vinsch med syntetlina och som du säger verkar den fin att jobba med.Hur nötningsbeständig är den jämnfört med vire om man tex skulle råka dra den i sten?
Mvh Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet vinsch

Elias  
#103684 Man kan tänka på att inte köra vinschen i för långa stunder i sträck. pga att vinschen har ingen som helst kylning och därför "brinner" motorn upp till sist. Vet en som knäckt 2 st warn vinschar på detta sättet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).