Avverkning (slutavverkning)

Hur mycket lönar det sig att avverka

21 inlägg 25676 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket lönar det sig att avverka

saggio  
#103659 Jag har ärvt ca 80 ha skog i Norrlands inland (Arvidsjaur-Arjeplog). 7 ha av detta är moget för slutavverkning, ca 1200m3 enligt värderingen. Jag undrar hur mycket det lönar sig att avverka åt gången, med tanke på drivnings- och omkostnader. Tex. om man avverkar 200m3 går 50% i omkostnad, 400m3 40% osv. Är det nån som har tankar om det?

Jag försöker räkna ut hur mycket man minst kan avverka, men ändå få hyfsad inkomst. Dels är det med tanke på skatten som jag inte vill ta ut så mycket under ett och samma år. Dessutom tänkte jag sköta omplanteringen själv, och vill inte att det ska bli för mycket jobb på en gång. Jag bor långt därifrån, så har inte möjlighet att själv vara där så ofta.

Tack för svar!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Elias  
#103663 Tydligen om man säljer timret till Setra så kan man få dela upp utbetalningen av det man sålt. Så att man tar 100 000 i år och 100 000 nästa år. De ger tydligen ränta på pengarna också vad jag har hört av en bekant. Så detta kan vara ett alternativ. Annars så brukar det vara som du säger, ju mer du avverkar ju lägre kostnader i regel.

Planteringen är du inte tvungen att göra samma år på hela arealen utan du kan plantera 2 ha ett år och sedan resten sen. Förutsatt att det inte kommer så mycket sly.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103666 Delar du posten i två så har du 5-600 m3 per gång att erbjuda köparna och det är en bra gräns för att det ska vara hyfsat attraktivt för dem. Enligt min bortsättningslista så ingår flyttningen i avv. kostnaden vid poster över 300 m3. Vid mindre poster tillkommer flyttning. Det kan ju vara ett riktmärke.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogshuggarn  
#103720 Kolla upp hur det ser ut beståndsmässigt/logistiskt och styr volym per avverkningstillfälle efter detta.

Exvis:

Risig G16 med högt massavedsutfall och långa skotavstånd = 500 fub
Fin T 20 nära allmän väg och högt timmerutfall = 300 fub.

Över 150-200 fubbar så tycker inte jag att det finns någon anledning att börja dividera om tex flyttkostnader.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103744 Om dessa sju hektar är ett bestånd så tycker jag att du ska avverka hela beståndet direkt. Det torde ite avkasta många % där det står nu.

Om det däremot är t.ex. två bestånd en G20 och en T16 så kan du ju välja att spara den ena till ett senare tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

saggio  
#103766 Tack alla för era tips!

OAS: Skogen är 95 år gammal, så det är ingen fara på taket ännu, men inom 1-5 år ska det nog avverkas. Allt är på samma ställe, ca 500-700m inåt skogen från en allmän väg (byväg). Jag äger skiftet ändå fram till vägen. Mellan vägen och gammelskogen finns 50-årig nygallrad skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103767 Det där med inkomst och skatt kanske inte behöver vara ett problem. Sätt intäkterna på ett skogskonto enligt de regler som finns, det finns kanske redan ett generationsrullande skogskonto? Du behöver ju pengar till återplantering och andra skötselåtgärder sedan.

Men nog behöver du väl minst en fyrhjuling, timmervagn med hydraulisk kran och drivning, snöskoter, och en traktor plus några motorsågar och lite sånt för att sköta skogen. Sen måste du ju ha en skogskoja att bo i när du är där eftersom du är utbo.Efter det har du inte så mycket inkomst kvar att skatta för :wink:

Det går att skjuta upp beskattningen av skogsinkomster genom att sätta in en del av pengarna på skogskonto. [21 kap. 21-40 § IL] Räntan beskattas med en särskild definitiv källskatt som är 15 procent av årets ränta. Den betalas in år för år av banken. Detta är en extra skatt och räknas inte in bland intäkterna i näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103775
Uvskogen skrev:Men nog behöver du väl minst en fyrhjuling, timmervagn med hydraulisk kran och drivning, snöskoter, och en traktor plus några motorsågar och lite sånt för att sköta skogen. Sen måste du ju ha en skogskoja att bo i när du är där eftersom du är utbo.Efter det har du inte så mycket inkomst kvar att skatta för :wink:

[.[/i]


Det är ingen konst att slarva bort pengar eller att driva en rörelse med förlust om det är det som är målet. Har man ärvt pengarna så kanske man tycker att man kan slarva bort dem. Eller också försöker man att skapa värden för framtiden och kanske för efterkommande. Det är bara att välja.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103779
saggio skrev:OAS: Skogen är 95 år gammal, så det är ingen fara på taket ännu, men inom 1-5 år ska det nog avverkas. Allt är på samma ställe, ca 500-700m inåt skogen från en allmän väg (byväg). Jag äger skiftet ändå fram till vägen. Mellan vägen och gammelskogen finns 50-årig nygallrad skog.

Ganska lång skotning och ganksa låg volym per hektar. För att det skall vara intressant för större köpare så bör du nog sätta bort allt i en avverkning.

Iår kanske det är för sent. Föreslår att du väntar till sommaren, sedan begär du in priser från de stora bolagen i området, Setra, SCA, Martinssons och Norra Skogsägarna.

Det finns ju olika försäljningsformer, du ska välja den som passar dig och låt då markberedning ingå i deras åtagande. Plantering kan du ju göra själv om du vill. 2000 x 7 = 14 000 plant sätter en man på två veckor (exklusive det logistiska arbetet).

Ersättningen kan du begära att utbetalas enligt en plan över flera år eller alternativt tar du ut allt och sätter det på skogskonto (tas upp till beskattning då du tar ut pengar). Se till att pengarna betalas ut i januari då får du också utgående moms från staten att använda i 15 månader (ett räntefritt lån) innan den måste redovisas. På 300 kkr blir ju momsen 75 kkr.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103780
Skogsola skrev:
Uvskogen skrev:Men nog behöver du väl minst en fyrhjuling, timmervagn med hydraulisk kran och drivning, snöskoter, och en traktor plus några motorsågar och lite sånt för att sköta skogen. Sen måste du ju ha en skogskoja att bo i när du är där eftersom du är utbo.Efter det har du inte så mycket inkomst kvar att skatta för :wink:

[.[/i]


Det är ingen konst att slarva bort pengar eller att driva en rörelse med förlust om det är det som är målet. Har man ärvt pengarna så kanske man tycker att man kan slarva bort dem. Eller också försöker man att skapa värden för framtiden och kanske för efterkommande. Det är bara att välja.


Nej det är väl klart att det är så. Försökte, kanske fåviskt, lite skämtsamt visa på att att driva såväl en liten som en stor skog kräver utrustning om man är intresserad av att sköta om den på egen hand. Har man inte den måste den köpas, som tjänst eller i form av egenägd utrustning. Då är ett lämpligt tillfälle att köpa utrustningen när man samtidigt har en stor intäkt på skogen att räkna med.
Med utrustningen, plus det man satt undan på skogskontot, har man resurser för att såväl kort som långsiktigt förvalta sitt kapital. Det skiljer sig inte skogen från någon annan egendom. Men skogen men sin långa omloppstid och dåliga avkastning kräver att man är "om och kring sig" när det gäller hur mycket man ska skicka till skatteverket. Det är inte att "slarva" bort pengarna.

Klart man kan ge rådet sälja iväg allt som tjänst till nåt bolag och låt revisorn lägga upp skattemässigt bästa planen för hur intäkterna ska fördelas och hanteras. Det är dock inte mitt område eller intresse.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103783 Med röjsåg och plantrör kommer man långt som skogsbrukare. Jag tvivlar inte på att det är lattjolajbans att åka fyrhjuling. Särskilt om man kan göra avdrag för den. Men än har ingen lyckats övertyga mig om att det är en lönsam investering.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103791
Skogsola skrev:Med röjsåg och plantrör kommer man långt som skogsbrukare. Jag tvivlar inte på att det är lattjolajbans att åka fyrhjuling. Särskilt om man kan göra avdrag för den. Men än har ingen lyckats övertyga mig om att det är en lönsam investering.


Letar man bara efter lönsamhet i form av pengar med sitt skogsbruk så är i princip inget eget arbete i skogen lönsamt för säkert 99% av skogsägarna. Då är det bara att sälja iväg all förvaltning som tjänst.
Det är på samma sätt som med älgjakt, det finns inget sätt att räkna fram att det är lönsamt med älgjakt för jägaren. Ingen har lyckats bevisa för mig att en 30-06 studsare är en lönsam investering.
Men börjar man lägga i andra värden så får begreppet lönsamhet en annan innebörd. Fast det är en annan diskussion än den här.
I det här aktuela fallet så kanske frågeställaren tycket just att det är "lattjolajbans" att åka fyrhjuling, både i skogen och på annan plats. Då har han enligt mitt sätt att se det ett utmärkt tillfälle att på ett ekonomiskt bra sätt, skaffa en nu. På samma sätt med de övriga "prylarna".

Eller hur tycker du att han ska göra med pengarna som blir över efter insättning av maxbelopp på skogskonto?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103793 Jag tycker inte att det är läge att köpa massa leksaker om sträckan till fastigheten är så lång att han bara kommer att vara där rätt sällan.
Köp en eller två sågar + utrustning, sedan röjsågar och planteringsrör efter hur många som kan tänkas behövas, alltså sådant som man kan transportera med sig.
Uttransport av virke tycker jag får lösas på annat sätt.

Gå en sväng i skogen med några olika virkesköpare och lyssna på deras partiska råd, köp sedan några timmars opartisk konsultation på plats av t.ex LRF-konsult eller liknande och hör vad dom har att säga.
Eller om det finns någon relation till någon insatt skogsmänniska på bygden så är ju inte det fel att höra sig för där heller.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103794 Han kan ju börja med att bygga väg inpå skiftet eftersom att han hade 700 meter till bakkant på avverkningen. Det kan han ju med fördel göra innan han gör något annat.
Kan hålla med om att det finns massor av andra värden än det ekonomiska i skogsbruket men det ska ändå inte kosta att arbeta. Arbete i egen skog är absolut lönsamt om man gör rätt saker och gör saker på rätt sätt.
Sen vet vi ju inte vad trådskaparen har för preferenser Han kanske hellre vill skatta fram en inkomst som han kan lägga på en jaktresa till Alaska eller en mysresa till Thailand.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket lönar det sig att avverka

Skogshuggarn  
#103802 Skulle tippa att den där 95 åriga skogen precis har uppnått lägsta slutavverkningsålder (se lokalitet), så att sprida avverkningen över flera år är nog inte helt bortkastat?.
700 m skotning är förvisso 700 m, men inte den allra värsta längden i de trakterna,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).