Bioenergi

Energivärdet i ved

12 inlägg 10192 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Energivärdet i ved

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103463 Har hört talas om att energivärdet sjunker i ved som lagras längre än tre säsonger eftersom den blir för torr. Det hävdas att fuktkvoten sjunker alltför lågt, vilket medför att veden brinner för snabbt och att optimal värmeavgivning ej kan ske.

Finns det någon sanning i det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Energivärdet i ved

Fredrik Reuter  
#103465 Hej,
I moderna vedpannor med underförbränning går jag i god för denna tes.
Jag mellanlagrade av bekvämlighetsskäl redan torr ved i pannrummet för några år sedan. Det blev inte bra, det brann för fort och baktände hela tiden.

Nästan så man känner fukt i klabben, det verkar funka bäst för min panna, hur konstigt det än kan låta.

Användarvisningsbild

Re: Energivärdet i ved

masterchief  
#103467
Admin@skogsforum skrev:Hej,
I moderna vedpannor med underförbränning går jag i god för denna tes.
Jag mellanlagrade av bekvämlighetsskäl redan torr ved i pannrummet för några år sedan. Det blev inte bra, det brann för fort och baktände hela tiden.

Nästan så man känner fukt i klabben, det verkar funka bäst för min panna, hur konstigt det än kan låta.

Det där säger du bara för att döva ditt dåliga samvete över den sena vedklyvningen :wink:
Ska jag summera mina erfarenheter så försämras inte lövträdslagen något nämnvärt men däremot granen blir för lättbrunnen, speciellt om den är rötskadad.
Men lätt att få fyr är det med granved som lagrats ett par år.
Jag har märkt att det gör en stor skillnad på rumstempererad ved på vintern kontra ved som lagrats i utetemperatur under tak.
Det tar bra mycket längre tid för pannan att nå laddtemperatur.

Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

axwell  
#103473 En vandringssägen eller ovetenskaplig slutsats?

Om ved brinner snabbt betyder det bara att vedämnena är mer lättåtkomliga, mindre vatten måste först kokas bort.
Inte ens sur rönn eller ek i pannan ger mer värmeenergi än torr gran även om det tar mer än dubbelt så lång tid att förvandla dessa lövträd till aska.

Man har gjort tester med flera varianter av gran och slutsatsen blev att det inte kan bevisas någon större skillnad mellan gran av olika lagringsåldrar. Testet omfattade bla. färsk torr gran, 2-3 års lagrad, torrakor och virke från timmerhus.

Densiteten i torrsubstansen hade den avgörande betydelsen för energiutbytet trots att de brann olika snabbt.

Jag har för mig att en liter bensin brinner snabbare än motsvarande mängd björkved, undrar vilket bränsle som ger mer värmeenergi?

Användarvisningsbild

Re: Energivärdet i ved

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103476
axwell skrev:Jag har för mig att en liter bensin brinner snabbare än motsvarande mängd björkved, undrar vilket bränsle som ger mer värmeenergi?
De går ju inte att jämföra äpplen med päron. Men jag är också skeptisk till denna skröna, dock finns flera bekanta som hävdar just detta.

Kan det vara såsom att ved med mycket låg fukthalt har svårt att förmedla energin tlll omgivniingen just för att det inte finns vatten som kokas bort. Fuktig luft leder värme/kyla bättre. Det vet ju alla som varit ute i 35-gradig kyla att den inte känns så farlig om det är torr luft medan kylan vid havet kan upplevas mycket kall redan vid några minusgrader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

Nolltax AB  
#103478 Energi räknas ej i volym utan i vikt.
Ett kilo bensin har lägre densitet, vikt per kubikmeter, än typ diesel.
En kubikmeter gran väger mindre än en kubik ek.
Ett liter bensin väger mindre, har mindre mängd energi.

Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

sködarförare  
#103498 Björken ger ju en högre rökgastemp än ved o passerar rökgasernatill räkligt många gånger genom pannan så tar man ju tillvara mera värme än om du har en kort rökkanal vet inte om jag är fel ute men visst ger björk en högre rökgastemp än gran o det är väll rökgaserna som värmer vattnet.

Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103504 Sedan måste värmen absorberas och accumuleras på något sätt..... går det för fort så försvåras väl momentet när värmen skall över från eldstad till exempelvis vattenmanteln i pannan..... Dock är kanske det momentet ett mindre bekymmer med dagens moderna pannor...?

Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

keja01  
#103586 Luftmängden behöver vara olika på pannan beroende på om det är gran eller björk, torr eller fuktig. Om man inte får tillräcklig luftmängd till torr gran blir det dålig effektivitet på förbränningen och mindre värme av det skälet. Torr gran väger mindre än torr björk och värmen sitter i torrvikten. Halva torrvikten är lika med olja vid perfekt förbränning.

Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

keja01  
#103593 Vid perfekt förbränning syns inte röken från skorstenen. Utom vid viss väderlek vintertid då det är lite ren vit vattenånga som syns. Röken luktar bara svagt. En bra panna kyler röken ordentligt efter förbränningen. Baxi Solo Innova "bäst i test"-vedpannan hos mig kyler till 150-175 grader när det brinner för fullt. Det finns två justerbara spjäll för justering av luftmängd till vardera över och under-förbränning.

Avatar Fallback

Re: Energivärdet i ved

keja01  
#103594 De stora fliseldade fjärrvärmeverken kyler röken extra bra till under 100 grader, då blir röken vit även sommartid och skorstenen blöt på insidan.

Användarvisningsbild

Re: Energivärdet i ved

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103595
masterchief skrev:Jag har märkt att det gör en stor skillnad på rumstempererad ved på vintern kontra ved som lagrats i utetemperatur under tak.
Det tar bra mycket längre tid för pannan att nå laddtemperatur.


Japp!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).