Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Börja som skogsförare??

14 inlägg 6227 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Börja som skogsförare??

gladmrfigo  
#102519 Hejsan jag är en kille på 15 år och funderar på att bli skogsmaskinsförare (eller vad det nu heter).
Men undrar vad som är för och nackdelar, undrar också om nån kan berätta lite om jobbet lön te.x

Tacksam för svar :wink:

Mvh
Makkan



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Börja som skogsförare??

Perran  
#102534 Hej Makkan! Kul att höra att du vill sattsa på arbete i skogen!
Mitt tips till dig är att höra med din SYO konsulent på din skola och höra om du har någon skogsbruksskola/gymnasium i din närhet. Gröna kort i skogsvård, gallring och föryngringsavverkning är numera ett krav för anställning. Sedan SKALL och inte bör man, enligt mig, börja skota innan man kör skördare, man får bättre förståelse för skotarförarens dilemman.

DU undrar över för och nackdelar. Dom jag har kommit fram till hittils under min korta tid i branchen är.
Fördelar:
Du har garanterat Sveriger vackraste arbetsplats
Man har stort eget ansvar
Arbetstider, personligen gillar jag tidiga mornar bäst.

Nackdelar:
Det är ett ensamarbete.
Det är INTE roligt att byta slang i -20 grader Celcius!

Avatar Fallback

Re: Börja som skogsförare??

gladmrfigo  
#102539
Perran skrev:Hej Makkan! Kul att höra att du vill sattsa på arbete i skogen!
Mitt tips till dig är att höra med din SYO konsulent på din skola och höra om du har någon skogsbruksskola/gymnasium i din närhet. Gröna kort i skogsvård, gallring och föryngringsavverkning är numera ett krav för anställning. Sedan SKALL och inte bör man, enligt mig, börja skota innan man kör skördare, man får bättre förståelse för skotarförarens dilemman.

DU undrar över för och nackdelar. Dom jag har kommit fram till hittils under min korta tid i branchen är.
Fördelar:
Du har garanterat Sveriger vackraste arbetsplats
Man har stort eget ansvar
Arbetstider, personligen gillar jag tidiga mornar bäst.

Nackdelar:
Det är ett ensamarbete.
Det är INTE roligt att byta slang i -20 grader Celcius!


Hej, vet att det finns ett gymnasium uppe i Sunne där man kan gå.
Och ensamt blir det ju men vet du om man är ledig på helger eller nåt då man kan träffa kompisar och sånt?

Mvh
Makkan

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja som skogsförare??

novis??  
#102587 du lediga helger det ska du nog kunnafå eftersom det är ett 2skiftsarbete:nackdelar: om man är social så måste man köpa peltorlurar att kunna prata o köra, du har sämre lön en domflesta av dina kompisar, har du otur får du mycket skit i början av din kariär vad som är bra:du har ett fritt ackordsarbete under hård press,allt som går sönder dom första 2åren är ff (förarfel)du kan få låna chefens datsun pickis från87 nä skämt å sido det är brist på förare så tycker du maskiner är kul är stress tålig ja då är detta ett kul jobb jag har kört 25år tycker fortfarande det är kul att jobba mycke o länge lycka till

Avatar Fallback

Re: Börja som skogsförare??

AKKAMAAN  
#102772 Jag har utbildat maskinförare i 25 år. De elever som klarat sig bäst genom åren, är de som är lugna, varsamma, metodiska, tålmodiga samt pålitliga och lojala. Det hjälper, men är inget krav, att ha ett naturligt intresse för vilt, natur, jakt etc. Skogsmaskinförare är ett "romantiskt" pojkdröm-yrke när man är ung. Det är ett fritt men ansvarsfyllt jobb, som kräver "rätt " personlighet för den som vill ha en framtid i yrket.
De flesta arbetsgivare som nyanställer en ung förare, vet att det tar ett år att utvecklas till en 75%-ig maskinförare, de andra 25%-en tar 5-10 år till.

På min skola där jag arbetade, tillämpas APU, ArbetsPlatsförlagd Utbildning, och det hjälper de flesta dugliga elever till arbete efter examen. Vanligen hos APU värden eller på rekommendation från APU värden.

Jag tycker du skall försöka komma ut på PRAO med någon maskinförare i din hembygd. Kan vara svårt om man inte har kontakterna. Prova i så fall, att tala med en arbetsledare på något av de lokala skogsbolagen. Ge inte upp.
Lycka till!

Ps. Södra Viken i Sunne har en jättefin utbildning. Det är en "aktad" skogsmaskinskola!

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

johangsson  
#103539 Kan rekommendera Södra Viken i Sunne varmt, går nu deras YH Skogsmaskinsförare och det är en mycket trevlig utbildning, bra lärare, vi är tolv elever och har tillgång till 7 skotare under den delen av kursen varav 3 st är språng nya John Deere 810E, så det är en trevlig skola med stora resurser. I Skördarkursen används två språng nya Ponsse, en Ergo och en Fox. Utbildning innehåller även mycket lärande i arbete som är mycket bra för att få in en fot i arbetslivet!

Avatar Fallback

Re: Börja som skogsförare??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103540 Den stora nackdelen är att det är dåligt betalt, om man skall vara ärlig.

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

vajern  
#103542
johangsson skrev:Kan rekommendera Södra Viken i Sunne varmt, går nu deras YH Skogsmaskinsförare och det är en mycket trevlig utbildning, bra lärare, vi är tolv elever och har tillgång till 7 skotare under den delen av kursen varav 3 st är språng nya John Deere 810E, så det är en trevlig skola med stora resurser. I Skördarkursen används två språng nya Ponsse, en Ergo och en Fox. Utbildning innehåller även mycket lärande i arbete som är mycket bra för att få in en fot i arbetslivet!


du glömde även dom underbara klasskamraterna johan! :)

Nej men ärligt, sa vikens YH är att rekomendera faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

skogsjan695xl  
#103575 Inget illa menat nu om dom som går/gått södra viken KY eller YH som det heter idag, jag har fått jobba med några som gått där och de är ju helt värdelösa när dom kommer därifrån. Lika så med endel elever som gått 3 år.
Självklart ska man inte dra alla över samma kam.
Finns ju självklart dom som är skitduktiga.
Det beror ju helt klart på hur intresserad och roligt man tycker det är.
Hade väll några i min klass som inte tyckte det var så kul, blev inga värre förare av dom. sen finns dom som tyckte/tycker det är skitkul, dom är ju även duktiga på sitt jobb.

Men YH är ju inte aktuellt för dig ändå.
Då är det ju 3 åriga linjen som gäller, de verkar ju hålla sig till nya bra maskiner idag. Men tyvärr verkar det som att dom inte vill ha elever i maskinerna utan dom får sitta i simulatorer och inte få någon maskinkänsla.
Jag tycker det borde vara mer maskinkörning i skogen än dom dära simulatorerna.

Södra viken är ju en fin skola självklart, är ju ett tag sen nu jag gick där så det har väll bytts ut flera lärare så dom kan jag inte säga nått om.

Så vill du bli skogsmaskinsförare så ring entreprenörer och åk med och titta. försök att få testa att köra lite. var framåt så du får in en fot någonstans, många entreprenörer har inte råd idag att ta nyutbildade utan dom vill ha färdiga duktiga förare direkt. Finns ju självklart duktiga förare direkt från skolan också.

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

vajern  
#103678
skogsjan695xl skrev:Inget illa menat nu om dom som går/gått södra viken KY eller YH som det heter idag, jag har fått jobba med några som gått där och de är ju helt värdelösa när dom kommer därifrån. Lika så med endel elever som gått 3 år.



Får man va nyfiken och fråga vad du syftar på, så man kan ta det i beaktning för egen del ?

Så man inte blir en av domdär "värdelösa" du syftar på.. :)

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

skogsjan695xl  
#103692 Många kanske bara går där för inte dom har annat för sig och inte bryr sig om jobbet. sen får dom ett jobb inom skogen och kör och kan varken det ena eller andra.

Nått som jag tittar rätt noga på så är det ju vältorna iaf, ligger vältan bra så är de väll rätt ordentliga att köra i skogen också.
Sen finns ju dom som är duktiga att köra i skogen och så, men vältorna blir inget vidare, självklart tar det ju ett tag innan man kommer in i allt och får till det bra.

Jobbade med en som kom från KY, han kunde inte skruva, det fick jag åka och göra ist. Vältorna var väll inte dom bästa om man säger så.
Ingen maskinkänsla så han satt fast titt som tätt. slog gripen ett flertal gånger så jag vet inte hur många kolvstänger i gripen vi bytt på den skotaren för att han slagit sönder den.
Han verkade inte värst intresserad av jobbet.

Men som sagt, man ska inte dra alla över samma kam, finns flera som är jätte duktiga direkt från skolan/YH detta är nog rätt lika oavsett vart i landet vi är.

Mitt råd. kör så mycket maskin som möjligt och var noga när man lastar och försök att planera så du ligger ett lass framför hela tiden. Lägg vältorna bra. det är ju ofta det som syns utåt.

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

vajern  
#103698 Får tacka för denna input, alla tips är bra.

Avatar Fallback

Re: Börja som skogsförare??

AKKAMAAN  
#103704
skogsjan695xl skrev:Många kanske bara går där för inte dom har annat för sig och inte bryr sig om jobbet. sen får dom ett jobb inom skogen och kör och kan varken det ena eller andra.

Nått som jag tittar rätt noga på så är det ju vältorna iaf, ligger vältan bra så är de väll rätt ordentliga att köra i skogen också.
Sen finns ju dom som är duktiga att köra i skogen och så, men vältorna blir inget vidare, självklart tar det ju ett tag innan man kommer in i allt och får till det bra.

Jobbade med en som kom från KY, han kunde inte skruva, det fick jag åka och göra ist. Vältorna var väll inte dom bästa om man säger så.
Ingen maskinkänsla så han satt fast titt som tätt. slog gripen ett flertal gånger så jag vet inte hur många kolvstänger i gripen vi bytt på den skotaren för att han slagit sönder den.
Han verkade inte värst intresserad av jobbet.

Men som sagt, man ska inte dra alla över samma kam, finns flera som är jätte duktiga direkt från skolan/YH detta är nog rätt lika oavsett vart i landet vi är.

Mitt råd. kör så mycket maskin som möjligt och var noga när man lastar och försök att planera så du ligger ett lass framför hela tiden. Lägg vältorna bra. det är ju ofta det som syns utåt.



Fokusera på att ha "ordning och reda" på lasset och på marken....sort-rena lass är en god regel, men det är undantagen du blir "rik" på...då blir avlastningen enklare och effektivare...."fina" vältor får inte vara ett självändamål....det är nåt som man får "gratis" när man kört nog länge....

Skulle vilja starta en ny tråd om detta.....får se när det blir av.... 🧠

Användarvisningsbild

Re: Börja som skogsförare??

skogsjan695xl  
#103719 Här är en bra tråd för dig som vill ha tips på hur och vad man kan tänka på i skotaren.

viewtopic.php?f=11&t=1869

Och här i skördaren

viewtopic.php?f=10&t=4319

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).