Skördare

funderingar på agregat

5 inlägg 2755 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

funderingar på agregat

tritium  
#103203 nu är det så här att jag har hamnat i en Rottne H8, är även åkt ponsse, JD och cat skördare. tycker att det är väldigt stor skillnad på farten som sågen sågar på...någon som har en bra förklaring på det?

speciellt JD och ponsse verkar ha en jäkla fart på sina sågar medans rottne och Cat verkar gå lite långsammare vid genomsågning.

hoppas jag kan få nått vettigt svar för o stilla min nyfikenhet :geek:



   TS
Användarvisningsbild

Re: funderingar på agregat

221  
#103215 Det är ju en tryck fråga :wink: går ju att ställa på och ta den vissa stypningar så går det någ att få fart på alla märken kvittar nog vilket!

Avatar Fallback

Re: funderingar på agregat

ulfgustav  
#103220 Att det går långsammare vid genomsågningn kan vara bara positivt, man anpassar såghastigheten efter diametern t.ex.

Användarvisningsbild

Re: funderingar på agregat

Fredrik Reuter  
#103223 Hej,
Det är väl bra skillnad på storlekarna på sågenheterna mellan EGS 40X och ex JD. JD 742 har väl 19cc sågmotor, Rottne om inte hälften så stor så iaf nästan?

Avatar Fallback

Re: funderingar på agregat

tritium  
#103270 det har jag ingen koll på men orsaken till att jag kom på denna frågan var att jag körde en äldre cat 550A i rätt så klen slutavverkning och så fick jag åka med en 1270E o den sågade igenom träden på kanske 25% av tiden och det var nästan som mo man bara högg av det istället för som på catten att de gick långsamt...och har sett när man har kollat på filmerna som har länkats upp här att vissa har vart långsammare än andra på sågen.

tackar för era svar i alla fall nu är jag lite klokare=) god natt också hehe

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar