Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur mycket törs jag lasta?

20 inlägg 11218 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket törs jag lasta?

Axl  
#103154 Har köpt en begagnad patu 9 tons vagn med 40-50 cm förlängda stöttor. Hur mycket törs jag häva på? Fallande massa med råge om det är klent? Jag är inte så bra på att köra så det blir en del luft i lassen.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103155 Jag har en farma 9t med 70cm förlängning... den lassar ja så mkt det går på, om det är snällt mot vagnen vet ja ej,

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket törs jag lasta?

Fredrik Reuter  
#103157 Hej,
Detta har vi diskuterat för länge sedan på skogsforum.
Nu hittar jag inte tråden, men jag tror vi förundrades över hur just huggarvagnar kan ha samma lastförmåga viktmässigt, som en gallringsskotare men sedan får man på nästan dubbelt så mycket virke på skotaren.
Lastarean bl a är oftast dubbel så stor på en gallringsskotare i denna viktklass.

Så, så länge tillverkaren av skogsvagnen verkligen kan garantera 9 ton, ja då torde det bara vara att lasta på.

Jag kan komma ihåg fel, men jag tror vi kom fram till att om man toppfyller en 9-tons kärra med tyngsta timret så kommer dessa stockar tillsammans väga 5,5 ton.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket törs jag lasta?

Fredrik Reuter  
#103159 Nu hittade jag tråden:

viewtopic.php?f=9&t=140&p=821

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket törs jag lasta?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103163 Det torde inte vara hållfastheten på vagnen som avgör hur mycket man kan lasta. Den har högre hållfasthet än de 9 ton som tillverkaren anger. Dragfordonets vikt, dragförmåga och bromsar, vagnens drivning och bromsar samt terrängen är avgörande.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket törs jag lasta?

halvproffs  
#103186 Grannen har en 10tons Farmavagn och han får byta hjullager varje år. Till saken hör att han använder vagnen mycket och rullar mycket efter väg. Det är bara att hoppas att dom nya lagren är bättre än originallagren.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103195 Tillverkarna av huggarvagnar anger maxvikt på samma sätt som lantbruksvagnar klassificeras. Dvs hur mycket däcken tål vid vägtranport. De vagnar som kallas nio tons- ska nog inte ha mer än en tredjedel av detta i skogen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103214
Skogsola skrev:Tillverkarna av huggarvagnar anger maxvikt på samma sätt som lantbruksvagnar klassificeras. Dvs hur mycket däcken tål vid vägtranport. De vagnar som kallas nio tons- ska nog inte ha mer än en tredjedel av detta i skogen.



Ja tror inte vagnen skulle hålla alls om ja åkte med mina lass i skogen, men där får man lassa med förstånd. efter väg gäller nått helt annat;)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103216 På vägen med 40 traktoren kommer ett annat behov när vi lassat, BROMSAR styrda av bromspedalen :!:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103229 Jag hoppas att ni som lastar högre än grinden har galler för bakrutan.

MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103245
Morgan Nordin skrev:Jag hoppas att ni som lastar högre än grinden har galler för bakrutan.

MVH

Morgan Nordin



Ja kör bara så efter väg, å då spänner jag fast virket me flera spännremmar...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

axwell  
#103248
Morgan Nordin skrev:Jag hoppas att ni som lastar högre än grinden har galler för bakrutan.


Ingen fara jag har inte någon bakruta, men jag anar vad du menar.
Har därför planer på att höja grinden så mycket som kranarmens rörlighet tillåter.
Eftersom jag förlänger stakarna hamnar stor del av lasset högre än grinden, men största anledningen till högre grind är den kalkylerade risken för felmanöver vid last-/lossning.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket törs jag lasta?

stegmaster  
#103261
gnisten83 skrev:På vägen med 40 traktoren kommer ett annat behov när vi lassat, BROMSAR styrda av bromspedalen :!:

Er det lagligt att kjöra på vägen med huggarvagn??
Finns det nogon av er som har den reggad??
Detta med bromsar och ljus er ju skjälvklart, men en annan sak er ju vagnsvingen och sjäva kranen.
Dessa måste vel säkras mekaniskt vid kjörning på väg??
Trodde inte det var lagligt att kjöra på vägen oavsätt. :???:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

keja01  
#103293 Med traktor som dragare får man dra det mesta. Ingen registrering eller besiktning. Vid mörker måste man ha lampor bak på vagnen. Om den överskrider en viss vikt måste den ha bromsar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket törs jag lasta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103344 Du anar inte hur många skogsvagnar som far runt på vägarna i Sverige.
Blinkers o bromsljus kan nog va bra att ha även i dagsljus, bakljus är de nog inte lag på dagen
då endel nya bilar bara har varselljus framåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).