Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Niva

7 inlägg 7057 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niva

foton  
#102840 Är lite intreserad av Niva den lilla ryska 4*4 bilen, är det någon som har erfarenheter.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Niva

Kse  
#102843 Jo farsan hade en för många år sen, kallade den för Gorbatjov.
Stötig, bullrig, gnisslig och hopplöst omodern, finns fortfarande i produktion med lättare facelift men i grunden samma bil som på sjutiotalet. Funkar mkt bra i terrängen med lågväxel och diffspärr, om du inte har några komfortkrav och inte tänker köra fortare än 90 km/h så varför inte.
Minns att kardanaxeln käkade knutar men det passade med nå volvoknutar som var billiga och lätta att få tag på, var en del konstiga elfel i den oxå.
Kommer även ihåg att det gick att veva igång motorn med medföljande vev vilket var rätt kul.

Avatar Fallback

Re: Niva

Naders  
#103025 De finna att köpa nya från fabrik idag.
Har för mig att de kostar ca 105 000:-

Avatar Fallback

Re: Niva

foton  
#103028 Det borde väll vara en bil med lite elektronik = lite krångel. Jag har fått ganska bra ordning på min discovery efter att kopplat ur ABS, startspärrar, mm. så nu käns det ganska lungt.
Senast redigerad av foton lör 09 okt 2010, 16:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niva

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103055 De har ju nästan ingen hjulbas så man kan ju köra ner och upp ur vad som helst :grin:

Men elsystemet trots att det nästan inte existerar kan nog självantända lite då och då :roll:

Nåja, det var ett tag sedan man såg någon............ Hur är det med reservdelar? då det fanns några i omlopp hörde man att det köptes delar på finska bilskrotar och att de fanns dieselvarianter av dem, men hur mycke sanning det låg i dessa påståendena vet jag inte.......

Användarvisningsbild

Re: Niva

Kse  
#103080 Ja nog har dom ett elsystem alltid, och ett ryskt sådant... Glapp i säkringshållaren, problem med framlyserna som kom och gick , instrument bellysningen hade samma problem. Förmodligen inget komplicerat att fixa.
Var oxå problem med torkarmotorerna till framlyserna, byttes två gånger. När kravet på dessa försvann gjorde torkarmotorerna på farsans bil det oxå.
Var ju ingen ny bil som farsan hade, så den funkade väl som vilken beg bil som helst.
Däremot så är det svårt att hitta en charmigare 4wd än Niva
Lada Niva.jpg

Avatar Fallback

Re: Niva

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103122
Kse skrev:Däremot så är det svårt att hitta en charmigare 4wd än Niva

Kan till viss del hålla med.. :smile:
Jag har en granne som är inne på sin andra Niva, och han kommer aldrig att skaffa någon annan bil till det ändamålet han använder den till..
En perfekt bil till jakt och terrängkörning..Mycket kompetent bil i terrängen med lågväxel, spärrbar mittdiff och diffbroms i bakaxeln kombinerat med spiralfjädring runt om på bilen, och som sagt en väldigt kort hjulbas.
Det är väl i princip bara Landrover som är mer oöm och bättre i terräng..men med ett annat pris.
Men jag skulle aldrig åka Niva någon längre sträcka på vanlig väg..Ljudnivå, vägegenskaper och komfort är lika med noll.
Det var mitt bidrag, om Niva..
MvH. Ulf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).