Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera vire kran

23 inlägg 15484 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9248 Kolla först och främst bommens infästningar så de inte är slitna, får du bommen i skallen är det god natt. Wirwspel är ganska farliga om man får gung på lasten står man fel är det lätt att bli klämd. Gör heller inte några styrkeprov med wiren, går den av så blir det ofta pisksnärtt på den.
Hoppas du får glädje av den och mindre arbete.

FTG
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9296 Hej Walle.Lycka till med Rottnespelet.Börja med att kontrolera alla kedjor och dess infästningar,vajerns skick samt att vajerslutet är helt.Jag anser att en kaus samt 2 wirelås är bra i wireändan.Då kan man snara direkt med wiren ( även om det sliter lite på wiren ) samt sätta på en timmersax med schackel vid behov.Bromsbandet måste säkert också ses över.Bromsen måste hålla lasten ordentligt samtidigt som det skall vara lätt att dra ut wiren vid frikopplad trumma.
Jag läste dina frågor om arbetsmetodik.Jag förstår att du är lite ovan vid wirekranar.Det bästa skulle vara att någon van person visar dig på plats.
Punkt 4 skall vara dra stocken eller vedknippet tills det står lutat mot lasset,ta därefter och flytta snaran eller saxen till tyngdpunktsmitten.Fortsätt sedan att dra tills lasset lyfts upp ovanför kärran,sväng lasset samt släpp ner det försiktigt.
Det är mycket att lära sig i början men var bara försiktig så inte det händer någon olycka.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
walle  
#9424 Var och hämtade Rottnekranen igår, den verkar helt ok. Måste dock gå igenom den så att allt funkar som det ska innan jag provar att arbeta med den (wier, broms etc). Det är en del som behöver smörjas/bytas om man säger så. Tack för råden angående arbetssätt, jag förmodar att rätt så mycket ger sig själv när man börjar att arbeta, en fråga bara: När du säger att man ska luta stocken mot lasset menar du vagnen eller de stockar som man inte lastat än?
Fortsättning följer när jag hittat någon lokal förmåga som kan visa mig lite på plats samt lite riktigt klena bitar att testa med - det känns som att jag kommer att göra lite fel i början och vill minimera risken på så vis.

/Walle

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9425 Första knippet lutar du mot vagnen sen nästa mot det virket som ligger på kärran. Det är just detta moment som är lite kinkigt om du inte har hydraulsväng. Det gäller att få upp änden ovanpå lasset innan kranen svänger in, i annat fall åker det in under kärran. Med hydraulsväng så ställer man ut bommen utanför kärran, vinchar in o lyfter upp änden i luften tills den är högre än lasset o sen svänger man in bommen o lägger änden på lasset o gör omtaget.
Var i landet håller du till?

Magnus M

Avatar Fallback
walle  
#9426 När jag ska använda kranen finns jag kring Alvesta, mitt i Kronoberg, Småland. Får passa på att tacka för hjälpen och all feedback.

Jag har hydalsväng på kranen så detta moment borde inte vara så svårt. Det känns ändå som om man kommer att ta det lugnt och väldigt försiktigt då man står lite dumt till för att styra kranen samt har dålig koll på begränsningarna (och är helt grön på området). Jag funderar på att montera någon form av gind/skydd på vagnen så att man får något att "gömma sig bakom".

Jag har aldrig använt hydraliken (förutom till lastaren) på min traktor. Är det någon som vet om man kan se vad som är flöde och vad som är retur på ett enkelt sett. Jag har två hydraluttag i "aktern" på traktorn. Ett som sitter strax ovanför stödstångsfästet och ett som sitter ute till höger med någon form av kran/tapp på. Denna verkar ha två ledningar till/från sig medan den i mitten bara har en ledning. Några idéer vad man ska titta efter?

/Walle

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9444 Hej Walle.Om jag skall gissa något om hydrauluttagen så tror jag att lastaren matas från ett enkelverkande uttag med en omkastarventil .Prova att ställa om kranen på det uttag som som har en kran.Troligen stannar frontlastaren då.Eller bättre är att följa ledningen bakåt från lastaren.Vad är det för traktor?Om du säger märke och modell så är det lättare att säga något med större säkerhet.Det andra uttaget kan vara en retur till hydrauloljetanken.Precis som Magnus M säger så är ett av problemen att inte dra in stocken under kärran.Du skall dra upp stockarna (veden) så att ändan vilar mot de redan lastade stockarna på kärran.I början innan du fått på så mycket ställer du dvs lutar stocken mot ramen på kärran.Jag hoppas du förstår hur jag menar.Du borde nästan ha med dig någon erfaren person första gången du provar kranen.
MVH cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9907 Hej Walle.Jag har tänkt på dig och din skogskörning.Hur långt har du kommit med översyn och montering av Rottnespelet?Du kanske redan har börjat använda kranen?Hälsningar cpt.Kirk.

Avatar Fallback
walle  
#10305 Hej och tack för all hjälp

Har nu börjat att använda kranen och jag tycker att det går rätt så bra. Det mesta gav sig när man började köra (måste dock ta det lite försiktigt - olyckor händer så lätt). Mitt största problem nu är vädret men jag förmodar att det inte finns någon här som kan fixa det... Hade lite problem med hydraliken i början men nu fungerar allt. Det visade sig att omkastarventilen på traktorn var "felvänd" i kranen så man fick aldrig någon tryck på bakre hydralkopplingar, men nu är det fixat.

Återigen, tack för alla goda råd på vägen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).