Motorsåg och handhållet

Mindre renovering av jonsered 2149 w

59 inlägg 28169 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

hebbe40  
#100109 Tack Mange och Erik!

Herbert

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

totte  
#100115
Mange skrev:Sätt inte svänghjulet i spänn på något vis med nåt äver huvud taget. Det behövs inte.


Inte nog med att det inte behövs, det är fruktansvärt stor risk att förstöra svänghjulet. Ett lättmetallgjutet svänghjul är en ganska så skör grunka som inte är byggt för att ta upp några krafter alls.

Om man måste så är det bättre att använda kolvstopp, håller med Mange att det oftast är onödigt. Enklaste kolvstoppet är en bit nylonrep, helst den flätade varianten som man matar in i tändstiftshålet. Kolven skall stå minst halva vägen upp så repet inte far ut i nån port. Men som sagt vanligtvis så behövs det inte, bara en fråga om att få rätt snärt i slagen.

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

SawTroll  
#100157
totte skrev:
Mange skrev:Sätt inte svänghjulet i spänn på något vis med nåt äver huvud taget. Det behövs inte.


Inte nog med att det inte behövs, det är fruktansvärt stor risk att förstöra svänghjulet. Ett lättmetallgjutet svänghjul är en ganska så skör grunka som inte är byggt för att ta upp några krafter alls.

Om man måste så är det bättre att använda kolvstopp, håller med Mange att det oftast är onödigt. Enklaste kolvstoppet är en bit nylonrep, helst den flätade varianten som man matar in i tändstiftshålet. Kolven skall stå minst halva vägen upp så repet inte far ut i nån port. Men som sagt vanligtvis så behövs det inte, bara en fråga om att få rätt snärt i slagen.


Ja!

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Gnistrande Snö  
#100967
DSC00254.JPG
DSC00253.JPG
DSC00255.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

SawTroll  
#100968 Kan være 16", men kan også være kortere.....

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

hebbe40  
#101022 "Gnistrande snö", Erik
Hej Erik
Du skrev för ett tag sedan att du skulle fixa en bild på ditt verktyg. Skulle vara mycket intressant.

Herbert

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

hebbe40  
#102600
Gnistrande Snö skrev:Jag ska fixa en bild på verktyget, kan vara av intresse :wink:

Hej Gnistrande Snö

Har du fått fram en bild på verktyget?

Hälsningar

Herbert

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Gnistrande Snö  
#102868 Får se om jag hinner ut till verktsaden idag och fota, slutar tidigare... : - )

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Axl  
#104389 Vad tror ni om att trimma en dylik såg? Jag har en som jag sällan använder och fick höra om en i trakten som trimmar Jonsered. 2149 är väl inte riktigt en proffssåg men den kanske pallar ändå? Man blir ju lite sugen att prova efter alla trimmningstrådar på detta forum...

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Gnistrande Snö  
#104401 Det blir nog bra om du gör rätt :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

SawTroll  
#104496
Axl skrev:Vad tror ni om att trimma en dylik såg? Jag har en som jag sällan använder och fick höra om en i trakten som trimmar Jonsered. 2149 är väl inte riktigt en proffssåg men den kanske pallar ändå? Man blir ju lite sugen att prova efter alla trimmningstrådar på detta forum...


Nei, den er ikke det - hva den var er et billigere alternativ til 2147, som var den "gamle" (45cc) 346xp i Jonsered drakt. 2149 var 351 - og disse ble erstattet av 353 og 2152. Den nye (50cc) 346xp er 2153 i Jonsered drakt.

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Affe_fo  
#120674 Hej! Jag har en Jonsered 2149.
Är det någon som kan tipsa om att få motorsåg Jonsered 2149 mer lättstartad, den går bra bara man lyckas få igång den. Möjligen att den kan stanna ibland på tomgång.

Tack och bock!

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Phantom  
#120688 Accar sågen bra från tomgång, eller finns det en viss tvekan?

Avatar Fallback

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

Affe_fo  
#120739 Den accar bra det verkar vara helt ok!

Det är just att fåp den att starta, man får dra och dra för att få den att starta.

Det verkar vara som att den inte får något bränsle förrän den startar, för sedan går den bra.

Det skulle nog behövas en bränslepump.

Användarvisningsbild

Re: Mindre renovering av jonsered 2149 w

totte  
#120781 Bränslepump har den, det är ett membran i förgasaren och mycket möjligt börjar det bli gammalt och styvt. Kolla också att det inte finns några luftläckor vid förgasaranslutningen, att bränsleledningarna är 100 % hela, mjuka och fina och att impulskanalen till förgasarens pumpmembran är ok. Den kanalen kan antingen vara ett litet hål i förgasarflänsen eller en slang från vevhuse till förgasaren, vet inte hur det är på den modellen. Fel på nån av de här sakerna kan föra att den inte orkar pumpa förrän den får upp varvet, Förr eller senare slutar den gå bra också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).