Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dröm hytt???

16 inlägg 11537 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dröm hytt???

Hannes KTH  
#101452 Jag skall som examensarbete på min utbildning till civilingenjör vid KTH utveckla en modulbaserad förarhytt till skogsmaskiner (skördare, skotare och drivare). Arbetet sker ihop med det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, Skogforsk.
Min uppfattning är att detta forum har mycket kunskap som är av stort värde för mitt arbete


Fråga:
Vad är bra respektive dåligt i din nuvarande hytt? Vilken maskin är det? Vilka förbättringar/förändringar skulle du vilja se i en ny hytt?




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Axmen  
#101565 För små hytter. Benutrymme är det egentligen bara Rottne och Ponsse som har tillräckligt resten är undermåliga.

Användarvisningsbild

Re: Dröm hytt???

finskpinne  
#101572 Jag sitter oftast i en ponssehytt, den är väldigt rymlig. Sikten är ganska bra i den också, men något som skulle kunna förbättras är skakningar och stötar. Det skulle vara väldigt kul att sitta i en hytt som har någon slags "fjädring". Det tror jag skulle göra stor skillnad för koncentrationen i slutet av arbetspasset. Där tror jag man borde ta lite inspiration av lastbilarna med luftfjädrad hytt. Tänk när man halkar ner av en sten eller en stubbe och hytten bara skulle gunga till lite istället för att nästan kasta ut dig genom fönstret, det skulle va en drömhytt.

En annan sak som man borde tänka mer på är luftcirkulationen i hytten och placeringen av luftintag, dessa skall vara placerade så att man inte behöver dra i sig ångor från motorn och hydrauliken.

Placeringen av stolparna är också viktiga om det inte är fråga om en "snurrhytt". I vissa hytter tycker jag att stolparna alltid är i vägen hur man än försöker vända och vrida på sig.

Några bra förvaringsutrymmen är också alltid välkomna. Plats för matväska/ryggsäck, papper och andra saker brukar det även fattas. Det är bra att det finns de som vill utveckla hytterna på skogsmaskinerna, jag tycker att det inte har hänt så mycket med dom på 20 år, inget revolutionerander iaf. Förutom att dom snurrar nu men å andra sidan så har ju flera tillverkare haft det länge. Logman hade ju det redan i början av nittitalet, och förståss valmet och skogsjan...

Användarvisningsbild

Re: Dröm hytt???

Mäki  
#101609 Hytten skall vara: Stor och rymlig
Tyst
Nivelerande i både sidled och längdled
Runt om svängande
Kranen skall inte sitta fäst i hytten men den skall inte heller sitta rakt i syntfältet
Stötdämpad
Bra sikt med rutor som börjar lågt ned och går högt upp
Bra ventilation och acc/ värme
Det är några förslag jag har sedan hur det skall lösas kan man ju fundera på.

Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Hannes KTH  
#101610 Tack för ett utförligt och bra svar fiskpinnen :) !!
Rottne har börjat med något som heter Comfort line som är en fjädrad hytt. Är det någon som har erfarenhet av en sådan?
Såg också någon äldre hytt som kallades Pendo-hytt, var inte den fjädrad? Någon som suttit i en sådan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Hannes KTH  
#101611 Såg först inte Mäkis och Axmens svar. Ni ska så klart också ha ett tack! Jag uppskattar all hjälp som jag kan få.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101619 Jag skulle vilja blanda Ponsses hytt med Gremos, Rottnes samt John Deeres hytt. Ponssen med utrymmet, Gremon med sikten och Rottnen samt John Deeren för deras fjädring samt nivellering.

Användarvisningsbild

Re: Dröm hytt???

Fredrik Reuter  
#102827 Hej,
Spännande tråd, hoppas du Hannes får något matnyttigt från oss.
Håll oss gärna också uppdaterade här på skogsforum vad som händer med ditt projekt.

Jag skulle vilja bidra med:

http://www.handicare.se/Produkter/Mobil ... evo-Combi/

Missförstå mig rätt här, men alltså en stol som går att ändra från sittande till stående.
Har en blåögd hypotes om att man skulle kunna höja produktionen både på kort och lång sikt genom att kunna ändra körställning mer basalt under en arbetsdag.

Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Hannes KTH  
#102846 haha vad kul att du kommer med just det förslaget :) Jag har precis bestämt mig för att inrikta arbetet på att försöka variera arbetsställning och arbetsmönstret samt utformning av reglage och informationsbärare. En av de största faktorerna till de besvär förare får är just det monotona stillasittande arbetet. Har tänkt utforska möjligheten att stå vid arbetet. Nu känns det ju ännu mer befogat :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102848 Vid tjänlig väderlek så vore det väl en fördel att kunna köra maskinen via radiolänk, ståendes utanför densamma.
Då kan man få en ännu mera varierad arbetsdag.

Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102864 Ligga sitta eller stå upp i maskinen....Vart är vi på väg??Kalla mig bakåtsträvare men vart tog det gamla hedliga omlottskiftet vägen :?:

Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Hannes KTH  
#102870 Omlottskift är ur hälsoperspektiv absolut att fördra. Att sitta still i mer än en 1 timmer har skadlig inverkan på kroppen. Rekommendationerna är att man MINST en gång per timme skall resas sig upp och gärna röra sig lite. Som jag förstått det så är omlottskift inte alltid möjligt och då finns det anledning att titta på möjligheterna att variera arbetsställning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

tritium  
#103180 håller med dom flesta som har skrivit här. det är dåligt med plats i dom flesta hytterna jag har suttit i (skördare) sitter just nu i en Rottne H8 och har märkt att stolparna alltid är i vägen och man får sitta och antingen luta sig framåt eller sträcka sig bakåt för att få fri sikt vilket är väldigt påfrestande efter 8-10 timmar. samma med runtomsvängande hytt med nevillering av typen som john deere har på sina skördare hjälpa väldigt mycket även om "min" maskin har nevillering i hjulen.

annars så fler bra fack och ha grejer i, vettig placering på värme/kyl munstycken och att gardinerna fungerar ordentligt....har märkt att i maskiner med sneddade rutor så är det svårt och få gardinerna och täcka ordentligt så det blir luckor där ljuset kommer in och förstör sikten mer eller mindre.

nått jag dock gillar skarpt med rottne och ponnse som är dom enda skördarna jag har kört som har dom viktigaste knapparna i spakarna vilket är väldigt skönt istället för som john deere har att man får spreta med fingrarna om man ska trycka på mer än en knapp åt gången. så tummen upp för det.

ber om ursäkt för dålig stavning och så, klockan är 4 och man är väll inte spik nykter^^

Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

Holger42  
#103321 mer plats,får knappt plats med matväskan, inte bakom pelaren i en skördare.runtomsvängande. fjädrande.variations möjligheter i spakarna. kunna växla spakar.bättre solskydd ej lösa gardiner ska vara inbyggt i rutan.

Avatar Fallback

Re: Dröm hytt???

henrik_hult  
#104537 Hejsan, jag har mkt begränsad erfarenhet av skogsmaskiner och hytter men kör f.n Valmet 840.4 (lär mig köra kanske...). JAg skule vilja ha ett rejält utrymme utanför hytten där jag kan ställa "lortskor/stövlar" och eventuellt en blöt jacka så man slipper dra in för mkt lera, fukt etc.
- AC utblås mot varje ruta utifall man får in fukt iallafall.
- Plats för fönsterputs/papper
- Inget kablage på golvet (har en grov plastrulle med sladdar o.dyl. till stolen som alltid är i vägen)
- Vindrutetorkare även på sidorutorna
- Djupare kopphållare med stolen bakåt, min är en dryg cm djup och vatten flaskan får inte mkt stöd.
- Stängbara fack, blir vansinnig när saker ramlar ner på golvet och rullar/halkar runt.
- Benutrymme! Är inte överdrivet lång (186cm) men vill kunna räta ut knäna nån gång ibland.
- Ännu fler fack.
Jag har vill alltid med mig följande prylar inom räckhåll:
-Fönsterputs
-Dito Pappersrulle (stor)
-Toapapper
-Snus
-Cigg/tändare
-Vattenflaska
-Kaffetermos
-Chokladkaka eller annan godbit
-Pennor
-Block
-Privat telefon
-Diverse skit jag rensat ut ur fickorna
-En lite tjockare skjorta eller liknande att kasta på mig vid rök/piss paus
-Inneskor
Mkt prylar kanske, men det vora bra om allt detta satt fast/var bakom en lucka så det inte for runt och störde arbetet.
Tack för ordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).