Traktorer och processorer

ATV skogsvagn bakom traktor?

14 inlägg 9666 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV skogsvagn bakom traktor?

moraggarn  
#102779 Har suttit och fått en idé som jag inte kan släppa. Nu måste jag höra med mer vana skogskörare vad som tycks.

Jag har en Ford 3600 årsmodell 1976. Alltså en liten traktor med endast 34hk. Ska nu köpa en skogsvagn till denna och funderar då på om man skulle köpa en atv-vagn istället för en vanlig 5-tons vagn.

Visst, man kan inte lasta så mycket, men då jag har nära väg till skogen gör det inte så mkt om jag kör fler ggr. Ska enbart ha den för vedkörning. Så med tanke på traktorns storlek så har jag fått för mig att en atv vagn är ett bra alternativ. Traktorn borde ha lätt för att dra en fullastad sådan samtidigt som det borde bli ett litet smidigt ekipage i
skogen. Dessutom är dom ju lätta att lasta på och av. Tacksam för tips och feedback och alla andra råd ni kommer på vad det gäller denna ide.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

BM 35  
#102814 Ska det vara med hydralkran eller inte,,,Och 34 traktor hk är ju lite mer 34 atv hk,,Tycker dom verkar lite vek atv vagnarna att sätta på en traktor

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102818 Spårvidden... Är inte en ATV vagn smalare än traktorn, borde vara en fördel om traktorn och vagn går i samma spår!?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

moraggarn  
#102819 Jag hade inte tänkt ha någon hydralkran. Möjligtvis kran med vinch men med tanke på storleken på det som ska köras så tror jag inte jag ens behöver ha det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

moraggarn  
#102820 Ska testa grannens atv vagn bakom traktorn nån dag. Men helt klart så är det en STOR! fördel om vagnen och traktorn går i samma spår, men traktorn är inte så himla bred så jag har fått för mig att det borde gå. Där som det ska köras är det inte så stor risk att det blir några direkta spår, då marken är fast och fin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102821 Om det är små mängder ved så funkar det med pallgafflar bak på traktorn och i så fall köra med kortare längder på veden, ungefär som traktorns bredd om det är trångt, längre längder om det finns gott om plats...

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

moraggarn  
#102825 Ja jävlar i det hörru!! Den tanken har inte ens slagit mig. Varför denna ide med en atv vagn började gro, var detta att jag nu har en hemmabyggd enaxlad vagn som iofs har funkat bra i många år och som det är åtskilliga meter utkört med.Men skulle gärna ha en med boggie. Alternativen är ju då att bygga om befintlig vagn eller köpa en med boggie. För att då få ett litet lättkört ekipage tänkte jag att en atv vagn skulle kunna funka. Men med pallgafflar bak kan man ju köra ut veden och sedan hämta med den vagn jag har, då den tar betydligt mer än en atv vagn. Lite dubbelarbete kan tyckas men å andra sidan väldigt lättvindigt att slippa vagnen i skogen, specillt som jag har nära till vägar där jag kan lägga av veden för avhämtning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

Robertberg  
#102828 Man kan ju också lunna ut veden till en plats där man kan lasta det på vagn, förutsatt att veden inte blir allt för skitig av att dras i marken :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102832 Jobbigt om det blir stora mängder bara, och så måste man vara försiktig om man lastar stora lass så traktorn blir lätt i framvagnen.... Men det funkar riktigt bra annars, har provat någon gång då jag skulle ha hem lite ved från ett svåråtkomligt område där det var trångt att ta med skogsvagnen...

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

foton  
#102835 Mitt tips en lunningsgrip i hydraulen, dom finns ju även med vinsch.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

ulfgustav  
#102853 Strunta i ATV vagn de är för klena, Satsa på en 5-6 tons huggarvagn gärna med vinsch på kranen, då har du en vagn som matchar din traktor

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

moraggarn  
#102867 Jo det är nog så Ulfgustav. Men ibland poppar det upp idéer som liksom behöver luftas lite. Ska kolla på en 5 tons vagn idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

Hema  
#500189
moraggarn skrev:Jo det är nog så Ulfgustav. Men ibland poppar det upp idéer som liksom behöver luftas lite. Ska kolla på en 5 tons vagn idag.

Några år senare o fortfarande inget svar, vad blev det för lösning till slut? :)

Avatar Fallback

Re: ATV skogsvagn bakom traktor?

Elmhult  
#623921 Fördelen med en ATV vagn till en liten traktor är väl att de ofta kommer med drivning. De gamla små traktorerna är ju ofta bara bakhjulsdrivna. Fäste kan ju iofs ordnas med en omgång riktigt elaka kedjor på traktorns drivhjul. Vilket torde bli billigast med. De ser ut att flexa en del atv vagnarna. Man kan ju fundera på hur länge dom klarar av det innan det börjar spricka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).