Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Släpvagn - Vad har ni?

38 inlägg 27949 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släpvagn - Vad har ni?

Valmet830.3  
#102445 Sitter och surfar och tittat på personbilssläp, Är ute efter något med totalvikt 3-3,5 ton.

Har insett att utöver de som vi ser som de "traditionella" Brenderup, Fogelsta, Ifor Williams, mfl. så finns den en massa tyska och holländska osv.

Har ni någon erfarenhet av dessa?

Skriv gärna några rader där ni betygsätter era vagnar med plus och minus.



   TS
Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Henrik Petersen  
#102666 Hej!

Jag kör Brenderup Bravo 1600kg, och är mycket nöjd.Så stor en vagn som du är inttereserat i ska du kanske kolla
på Humbaur. Vet iofs. inte om den finns i Sverige, men i Danmark sälger dom en del 3,5 ton tippvagnar.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102669 Jag tipsar om Flexicab som jag kör på mitt Tiki-släp.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Kse  
#102673 Köpte ett 3S från Aluminium produkter i skellefteå. Är riktigt nöjd med släpet som är otroligt stabilt och lätt bakom bilen.
Min har totalvikt på 2000 och lastvikt på 1550 men det går ju att välja själv liksom bredd och längd, jag gjorde min 510*180cm med ståltorison boggie, byggd som ett biltransportsläp men med hel aluminium durk.
s3.JPG

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Valmet830.3  
#102692
Henrik Petersen skrev:Hej!

Jag kör Brenderup Bravo 1600kg, och är mycket nöjd.Så stor en vagn som du är inttereserat i ska du kanske kolla
på Humbaur. Vet iofs. inte om den finns i Sverige, men i Danmark sälger dom en del 3,5 ton tippvagnar.

Henrik



Humbaur är ett av dom alternativ jag sett annonser om, Någon som har lite mer erfarenhet av dessa?



Ska passa på att tillägga att det är en bonus om det finns förvaringsutrymme till lastramper mm. under flak har sett att några av "holländarna" har det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Robertberg  
#102715 Jag har för mig att Humbaur inte har tippbart flak?
Kan dock ha fel.

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Nolltax AB  
#102755 Personbilsläp med totalvikt 3,5 ton....?
Volvokombin går fetbort.
Fordtransiten får dra 3 ton. Men körkort till det ej jag har.
Hur många personbil äger gör som får dra 3,5 ton?
Transiten min ej personbil är för övrigt, tung lastbil kallas den.

Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102758 Räknas en Land Rover Discovery som personbil? Den får dra 3,5 ton.

//.D

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Henrik Petersen  
#102774
obantteg skrev:Jag har för mig att Humbaur inte har tippbart flak?
Kan dock ha fel.


Humbaur fås med bagtipp eller 3 vägstipp och med ramper under flaket, bare dra ut dom när dom behöves.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102786
Sundhult skrev:Räknas en Land Rover Discovery som personbil? Den får dra 3,5 ton.


Det är väl Land Rover och de stora pickisarna som får dra 3,5 ton. Själv har jag en Defender, men inget släp.

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Henrik Petersen  
#102797 Hej

Jag har haft Nissan Patrol och Toyota landcruiser HJ61 båda fikk dra 3500kg. Det var iofs. på goda gamla tiden i Danmark :lol: , men det är vel EU regler eller???

Henrik

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Valmet830.3  
#102804 3 ton räcker ju långt. Men 3 eller 3,5 på pappret har ju egentligen inte så stor betydelse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102975 Släp är intressant, har funderat på att skaffa ett som tar 2 skotrar i bredd.
Eller om man har tid att bygga om ett gammalt?
Nån som gjort det?

Användarvisningsbild

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Robin  
#103320 Är det någon som kan tipsa om långa släpvagnar, ty 4P "long twin", som har flakmåtten ca 1.4x5-6m.
Sett några nya av andra märken på blocket men hittar inte rätt på dom.

Avatar Fallback

Re: Släpvagn - Vad har ni?

Vedsugen  
#136479 Hej ! hittade tråden av slump då jag såg en mysig fiskeark i bilder ! int av en ark men nu till ämnet .
Jag har en fin kärra till salu .
Flakmått 660 långt och 210 brett heltslätt . Hydraultipp och vinsch med fjärrkontroll .
Treaxlad med tre 1500 kg axlar - 4500 kg men nertypad till 3500 kg .
Årsmodell 2010 till salu nu .
Nypris 122+moms och nu endast 75000+moms .
Med denna får ni med allt .
Bilder finns på allsäpet.se det är min kärra på bilderna för jumbo tippsläp med regnr dep 269.
Någon som är intr ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).