Före och efter jobbet

Simulator för skördare och skotare

14 inlägg 10840 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Simulator för skördare och skotare

OryxSimulations  
#102688 Hej allihopa,
Ny på forumet och publicerar nu mitt första inlägg.
Jag skulle bara vilja väcka en dialog kring simulatorer för skördare och skotare.
Någon som har erfarenheter eller vill ha?

Vi har utvecklat Valmets simulatorer vilka naturligtvis hela tiden skall utvecklas vidare.
Har ni egna idéer eller synpunkter så posta dom gärna här - inget förslag är dumt!

Bästa,

Oryx Simulations

PS. Kolla gärna in våran simulator: http://www.youtube.com/oryxsimulations



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

#Pontus#  
#102698 Tycker den verkar ok! :) , men svårt att säjja av att kolla på en film :) , jag tycker verkeligen ni borde göra en version för privat personer! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

skogsrået  
#102699 jag har testat skördar simulatorn och visst är den rolig men man saknar själva känslan ...man skulle ha så att stolen reagerade ¨mer naturligt. Kanske att man skulle bygga in simulator skärmen i en mörklagd hytt o få den att gunga o uppföra sig mer naturligt när man fäller träden

Avatar Fallback

Re: Simulator för skördare och skotare

Perran  
#102719 Har kört Valmet 911.4 simulator under utbildning och måste säga att jag är någorlunda imponerad, det man lär sig är var knappar och spakar sitter allt annat SKALL upplevas i verklig maskin. Fällriktningar spelar mindre roll i simulatorn än vad den gör i verkligheten. En sak som jag reagerar på att trädet vid upprepade gånger "snurrar" i aggregatet när den sista massabiten matas ut vilket är mycket irriterande måste jag säga.

Positivt:
Enkel att lära nya förare och elever att snabbt komma in i maskiner, detta utan att verklig maskin står still.
Flera olika övningar och scenarion.

Negativt:
Långsam dator, blir överbelastad vid gallringsövning "laggar"
Automatiken vid sekvensstyrning stannar eller hoppar över steg.

Det är hur jag har upplevt skördarsimulatorn! Hoppas det inte är för tråkig läsning!

Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

Lill Junior  
#102735 Det som jag saknar i Valmet simulatorn är ett gallring aggregat, som finns i John Deere simulatorn. Kan vara svårt att träna in sig på gallring med ett 360 agg. Gillade nya plattformen som rör sig.

Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

OryxSimulations  
#102760 Tack för svaren!

Pontus: Vi har fått frågan åtskilliga gånger. Problemet är att vi gör linuxbaserade simuleringsapplikationer. Det kräver mycket datorprestanda. Vår affärsidé är också att bygga s.k. avancerade simulatorer med riktiga reglage, stol, styrsystem etc. för att komplettera utbildning i riktig maskin så bra som möjligt. Men glider vi över mot spelbranschen så ligger det högt på listan :)

Skogsrået: Har du kört den version som är utrustad med rörelseplattform? En "sluten" hytt håller jag med om skulle förbättra känslan. Vi har också gjort just det på andra produkter, se t.ex. http://www.oryx.se/products/atlas-copco ... lling-rigg
Där har vi ersatt samtliga rutor med LED-skärmar. Men marknaden på skogssidan efterfrågar "smidigare" system.

Perran: Kul att höra från någon som utbildats med den! Trädens beteenden är faktiskt något vi arbetar med just nu. Och interaktionen mellan träd och aggregat. Jag har passat vidare dina synpunkter till vår utvecklingsavdelning.

Lill Junior: Intressant. Jag skall ta upp det med produkt- och utvecklingsansvarig. Tack för det!

Om vi bortser från funktionalitet och realism, vilket vi jobbar på att hela tiden förbättra.
Är det någon kringliggande funktionalitet (t.ex. kopplingar till Facebook, Youtube, global "high score-lista) eller någon speciell övning, tävling o.s.v. Ordet är helt fritt, alla idéer mottages med öppna armar! :)

Bästa,

Oryx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102787 Har kört 911,4 och 860,4 simulatorn och tycker att det är galet svårt att bedömma avståndet. Vad kostar en skördar simulator med stol och allt?? Jag går på skogsskola och håller på att köra en del.

Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

OryxSimulations  
#102860 Avståndsbedömning och djupseende är ett erkänt problem med simulatorerna överlag eftersom man använder skärmar i två dimensioner. Det vi har gjort och hela tiden förbättrar är att arbeta med skuggor och ljussättning för att förbättra just känslan av djupseende. Jag tycker också att det är ett initialt "problem", dom flesta lär sig att se djupet med hjälp av skuggorna och vanan.

Nästa steg är så klart 3D. Nu börjar tekniken vara både bra, smidig och relativt billig. Nästa generations simulatorer kommer med största sannolikhet kunna erbjudas med 3D-tekniken.

Jag försöker lyfta frågan igen, har ni några förslag som kan förbättra utbildningen i simulatorn om vi bortser från själva maskinfunktionaliteten, för den jobbar vi kontinuerligt på.

Kan strukturen förbättras? Mer utmaningar och morötter? Bör man få in mer spelkänsla osv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Simulator för skördare och skotare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102863 Som en "erfaren" datorspelar så vill man ju ha så mycket realism som möjligt, små detaljer lyfter program/simulatorer/spel väldigt mycket.


Vet inte hur ert ser ut med om ni inte har det redan så till exempel att det blir märke på träd efter grenar när man fäller, om man slår emot aggregat eller kran mot ett träd så märke bildas i barken, avtryck i mark, på stenar etc.

Lite detaljer på kran och maskin, däckmönster. Möjlighet att riva sönder hjulen på stenar kanske?

Att sakerna kan gå "sönder" om man råkar fälla ett träd över maskinen eller om man sliter itu slangar.

Finns mycket sådant jag skulle vilja se för att höja realismen.


// Johan

Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

OryxSimulations  
#102865 kjugekarlsson: Tack för kommentaren. Du har helt rätt i ditt resonemang. Detaljerna gör helheten. Tidigare har problemet vart iom att det är en simulation och inte en animation, att prestandan för att kunna återskapa skador, avtryck etc. är oerhört krävande, för att inte säga omöjligt med den teknik som fanns då. Men nu börjar man kunna föra in mer och mer liknande funktionalitet.

Huruvida saker kan gå sönder eller inte råder det delade meningar kring. Vissa menar på att det tenderar att bli så att eleven vill se vad man kan slå sönder/förstöra vilket givetvis inte är syftet. Andra menar att det är en poäng att få en omedelbar konsekvens. Vi har hittills gjort så att vi registrerar kollisioner, som t.ex. aggregat mot träd eller maskin, som sedan finns med i utvärderingen.

Men kanske är det så att det är väldigt viktigt för den totala upplevelsen att saker och ting går sönder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

Lill Junior  
#102884 Kom på en sak till med eran skördar simulator, den är alldeles för stabil i sidled om man arbetar med kranen vid sidan om maskinen.

Avatar Fallback

Re: Simulator för skördare och skotare

Helmer95  
#185900 Lägg till sido skärmar på john deere simulatorn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Simulator för skördare och skotare

wiktor  
#185907 även 3D skulle sitta fint

Avatar Fallback

Re: Simulator för skördare och skotare

JD 2006  
#185919
OryxSimulations skrev:kjugekarlsson: Tack för kommentaren. Du har helt rätt i ditt resonemang. Detaljerna gör helheten. Tidigare har problemet vart iom att det är en simulation och inte en animation, att prestandan för att kunna återskapa skador, avtryck etc. är oerhört krävande, för att inte säga omöjligt med den teknik som fanns då. Men nu börjar man kunna föra in mer och mer liknande funktionalitet.

Huruvida saker kan gå sönder eller inte råder det delade meningar kring. Vissa menar på att det tenderar att bli så att eleven vill se vad man kan slå sönder/förstöra vilket givetvis inte är syftet. Andra menar att det är en poäng att få en omedelbar konsekvens. Vi har hittills gjort så att vi registrerar kollisioner, som t.ex. aggregat mot träd eller maskin, som sedan finns med i utvärderingen.

Men kanske är det så att det är väldigt viktigt för den totala upplevelsen att saker och ting går sönder?


Måste få tillägga att det där med att eleven vill se vad man kan ha sönder.

Läs noga här för jag har svaret på den frågan som nu så många verkar fundera på....

Det går att slå sönder.....ALLTING.....som sitter på en skogsmaskin. Speciellt när man är ny och tror att man är världsbäst....i den världen har vi alla varit mer eller mindre.

För att återgå till själva simulatorn så tycker jag det är fruktansvärt långt borta i tiden innan man kan jämföra att köra simulator med en verklig maskin.
Det som är helt otroligt bra är ju att lära sig själva datorn och alla olika knappar med tillhörande kombinationer m.m. Själva körningen iaf för min del var det i skogen jag lärde mig allting.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).