Före och efter jobbet

Krävs B körkort för att köra skotare?

7 inlägg 10858 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krävs B körkort för att köra skotare?

skogsrået  
#102724 vet att frågan varit uppe tidigare-men vill reda ut detta en gång för alla. Vad krävs egentligen för att köra skotare-den är ju ett registrerat fordon o man tycker då att B körkort borde krävas. Skördaren skiljer sig väl från skotaren med tanke på att den inte är registrerad på samma vis.
På min utbildning jag går nu finns flera som inte har B körkort-vad säjer egentligen lagen?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Krävs B körkort för att köra skotare?

skogsjan695xl  
#102731 Inte så länge man kör i skogen så behövs inget. Ska den ut på vägen så ska man ha B-kort, kan hända att det räcker med traktorkort också.

Användarvisningsbild

Re: Krävs B körkort för att köra skotare?

Pidden  
#102732 Inatämmer med skogsjan695xl...... Behövs inte om du ska kuska i skogen, däremot om du ska ut och rulla på vägarna så behövs B-kort.... Eller traktorkort om man inte har B-kort :)

Avatar Fallback

Re: Krävs B körkort för att köra skotare?

Andreas_93  
#107982 Fördelen med Ponsse Dual den behöver man inte körkort för

Avatar Fallback

Re: Krävs B körkort för att köra skotare?

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108004 Händer ju aldrig att man blir stoppad av polis och att de kollar kortet men skulle något hända så ligger man riktigt pyrt till om man inte har minst traktorkort.

Men sen finns något undantag som gäller vid kortare transporter mellan arbetsområden, mera tänkt för bonntraktorer som ofta måste ta sig till fälten via vägar. Förmodligen inte användbart om man hjular efter väg men kör man en hundra meter på en mindre väg för att komma till avlägg så behövs inte något körkort. Vad jag minns men lagar kan ju ändras och jag kan ha fel - har hänt EN gång ... ;)

Avatar Fallback

Re: Krävs B körkort för att köra skotare?

dexter  
#108022 kommer ihåg när ja gick i skolan så fick man inte köra me dom nyare maskinerna på väg om man inte hade b-kort. vilket var valmet 830.1 osv. men vi behövde bara ha traktorkort för bruunett 678 av nån lustig anledning. så ja säger som alla andra, b-kort om du ska ut på vägen.

Avatar Fallback

Re: Krävs B körkort för att köra skotare?

pertan  
#139839 På min skola behövdes det bara traktor kort, tog vi inte traktor kortet fick vi inte godkänt i ämnet maskin körning heller om ja inte missminner mig. sen gatt vi ha adr:en för å få flytta om kring farmartanken, om det så var för å flytta fram den för å fyllas på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).