Öppna kategorin

3g modem/router

11 inlägg 5327 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

3g modem/router

Elias  
#102568 Hej.

Min farbror har ett 3g abbonemang (telia) och har rätt dålig täckning.
Modemet som följde med en USB sticka har ingen antennutgång så till min fråga.

Har ni någon typ av router som man stoppar in kortet in som man kan köpa antenn till osv?

Vilka modeller använder ni och rekommenderar, + var man kan köpa dem?

Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: 3g modem/router

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102572 www.kjell.com har väl allt kring sådant kan man tycka.

Avatar Fallback

Re: 3g modem/router

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102574 Min lösning var att köpa en Dovado 3GR och ställa upp den i ett fönster på andra våningen och sedan köra WLAN i huset. Mycket nöjd!

DU kopplar in modemet i Dovados router alltså.

Användarvisningsbild

Re: 3g modem/router

Elias  
#102575 Problemet är att täckningen är sådär, får i stort sett aldrig in 3g täckning och därav kan en extern antenn vara lösningen.
Kåken är tyvärr bara en enplanare så inget bra ställe att sätta den högt och i fönster.

Ingen som har en modell där extern antenn kan kopplas in?

   TS
Avatar Fallback

Re: 3g modem/router

keja01  
#102581 En separat router ger ingen antenningång. Den har bara antenner för wlan som är korthålls-återutsändning av internet begränsat till några tiotals meter. Det är själva modemet som måste ha en antenningång. Sådana modem är lite ovanliga och man måste betala dom själv, ingen subvention från abbonemanget. Typ 4000kr inklusive antenn, modem, router vet jag en granne som betalade. Själv har jag Net1 med routern D35 istället som fungerar utan antenn sådär 15km och med antenn 30km om det inte är ett berg ivägen..

Användarvisningsbild

Re: 3g modem/router

Elias  
#102590 Såg att D35 fanns men jag antar att den bara klarar av NMT450 från net1, annars så var den enda jag hittade Huawei B970B för cirkus 2 loppor som ingen seriös firma säljer. Såg nu även att på dustin säljer de denna antennen.

POYNTING 12DBI RIKTANTENN-KIT
http://www.dustin.se/pd_5010460856.aspx

Som tydligen ska bara träs på usb dongeln utan antenningång så ska den uppenbarligen förstärka. Ingen som provat denna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3g modem/router

totte  
#102643 Finns tydligen antenner med en dosa som man lägger utanpå det vanliga 3G-modemet.

Se http://www.dn.se/ekonomi/mobilt-bredban ... n-1.507092

Avatar Fallback

Re: 3g modem/router

foton  
#102650 Har haft samma problem med tele2 och telia, lessnade och skaffade ett abonemang hos 3. Efter det har jag inte haft några problem. Enda problemet är att jag måste betala till telia 1år frammåt trots ihärdiga protester.

Avatar Fallback

Re: 3g modem/router

keja01  
#102657 Skog mellan mast och modem dämpar radiosignalen mycket när frekvensen är hög som vid 3G på 2100 MHz. 450 MHz har en fördel med lägre dämpning av skogen.

Telia har en fördel genom att när det inte finns mottagning på 2100 MHz används det långsammare GSM Edge 900MHz med längre räckvidd som reserv. Tele2 och Telenor och Tre har inte någon sådan reserv som jag läst det.

Utanför städer finns det bara två konkurrerande ägare av 2100 Mhz sändarmaster. Gruppen Telia, Tele2 samt den andra gruppen Telenor, Tre. Man får luska ut vilken grupp som äger den närmaste masten.

Avatar Fallback

Re: 3g modem/router

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102695 Googlar du hittar du folk som experimenterat med egna antenner av folie och nät. Tydligen ger det lite skillnad. Vissa 3G-modem skall även gå att öppna och löda in en extern antenn, har jag hört. Men det kanske är lite överkurs. :-)

Användarvisningsbild

Re: 3g modem/router

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102743 Denna lilla grunka kan kanske funka
http://www.netonnet.se/art/dator/natver ... 8712.5259/

Läste någonstans att den hade något bättre mottagning än "de medföljande modemen"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).