Socialt (mer om oss)

Rökning av kött och fisk - Tips

38 inlägg 80223 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rökning av kött och fisk - Tips

BM 35  
#101630 Tänkte vi kunde lista bra tips när man röker kött och fisk själv. Har själv byggt en rök nu och behöver tips nu på vilket kött som är bäst att röka, trädslag, temperaturer, storlek på köttbitarna som ska rökas och så vidare.

Så jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av rökning kött och fisk?

Har själv byggt en rök med eldstad och rökrör röklåda .

Vill nu ha lite tips för bästa resultat. Eldar nu med rå al och torr asp.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

H-E  
#101638 Snyggt! Går själv i tankar om man ska bygga sig en rök eller en rökkåta. Vore kul att laborera med lite godsaker.

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

axwell  
#101651 Varmrökning, som jag enbart sysslat med, ger inte lika bra konserverande effekt som kallrökning.
Röret på bilden kanske duger för kallrökning om det grävs över av fuktig jord, fast varmrökning går ju på mindre än 1/10 av tiden.

Al för smaken skull, enris för den gyllengula färgen skull, gärna i kombination med enris mot slutet.

Asp kom som en överraskning.

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

BM 35  
#101745 Hur långt ska röret vara varm respektive kallrökning,,,det där röret är 2,2m och radie på 13cm

Har läst lite över allt och vad som används att elda med varierar från Al, Asp ,Sälg Murken Björk använder samer i rökkåtor

Vad är det för temp som ska vara vid rökning

   TS
Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

BM 35  
#102043 Verkar inte vara ett så intressant ämne det här

Jag som trodde det kryllade av Jägare och Fiskare som vill dela sina tipps att förädla fångster genom Rökning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102044
BM 35 skrev:Verkar inte vara ett så intressant ämne det här

Jag som trodde det kryllade av Jägare och Fiskare som vill dela sina tipps att förädla fångster genom Rökning


Tyvärr har jag inga tips, men däremot är det en bra tråd för nu är jag väldigt sugen på att uppgradera mig från min 20 år gamla "ABU-röken". Det kommer säkert en massa fler tips efterhand. :smile:

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

axwell  
#102045 Varmrökn.: 70-80grader, 20- 60 min beroende på fisk/köttbitarnas tjocklek.

Kallrökn.:Betydligt svalare, ca ett dygn.

Om lapparna anv. björk så förklarar det varför deras prod. är så sotfärgade.

Det är inte enbart för den goda smakens skull som man oftast använder al, den innehåller färre/mindre giftiga ämnen.

Måste hålla med trådstartaren att uppslutningen är svag, det bör finnas mycket kunnande inom kallrökning!

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

BM 35  
#102059 Det blir dålig röksmak för mig,,,har rökt fisk i dag normal stora sik aborre 4,5timme höll jag på ca 50-60 grader

Jag har kanske för stort hål där uppe,,,ska det vara mindre hål så röken stannar längre nu är det en glippa mellan pannorna på 10cm där röken kommer ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

BM 35  
#102501 Men Hallå skriv något!!!,,,,,,Måste ju finnas fler som har erfarenhet av rökning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk - Tips

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102509 Eftersom du ber så snällt.... Jag du ska ha ett mindre hål där uppe...

Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102512 Jag röker en hel del faktiskt, kall varm och med rökgenerator eld och el om vart annat. Ett tips om ni ska röka är att ta en grilltändare som går på 220 volt och ha i botten på en långpanna i botten på ett kylskåp. Lägg flisad al över grilltändaren häng köttet eller fisken i skåpet och stäng kylskåpet.. Obs kylskåpet ska var igång. Blir super bra. Kom bara ihågf att ta bort allt annat ur kylskåpet inna du börjar ;) Skämt och sido.. Det finns massor med avlagda kylskåp som folk inte vill ha men som fungerar. Det är på det här viset proffsen röker. Vet faktiskt flera som levererar till Handeln som inte ha mer komplicerade anläggningar. Ett kylskåp är lätt att hålla rent och snyggt också.

Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

halvproffs  
#102524 Har också rökt en hel del olika saker förr. Vi hade en i jaktlaget,( numera jagar han sen 15 år tillbaka uppe bland stjärnorna)
som var slaktare/ styckare som jag fick en del goda råd och material av. Bla. ett proffssalt som man blandade med vanligt salt för att öka inträngningen och sältan när man sprutade köttet.
Veterinärerna har grova nålar som är bra till att spruta saltlake med. Rådjursbaklår som är ett vanligt och omtyckt kött att röka höll jag på med i ca 6-8 timmar i 70 gradig rök innan det var klart.
För att veta säkert när det är klart så använd en köttermometer. Fisk är enklare att se på när det är klart och på bråkdel av tiden. Jag använde barkad al för att få så lite sot som möjligt och enris på slutet.
Tyvärr så blåste röken sönder i en storm så det blev inget mer, tiden räcker inte till.

Avatar Fallback

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

BM 35  
#102540 Men så därja nu trillade det dit lite svar att jag ska behöva tjata=)
Intressant med kylskåpet skulle man ha testat

Flisad al vart får jag tag i det,,,och ska det vara flisad en åxå eller hel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

Kse  
#102546 Jag och farsan byggde en rökkåta förra sommaren. Är inga experter direkt men vi testar oss fram och är nöjda med resultatet.Tidigare rökte en lappgubbe i grannbyn(med björk och alldeles för starkt) men sen vi börjat röka själva är slutresultatet mycket bättre. Vi röker med sälg, har testat lite olika spåntyper av asp och al men fastnat för sälgen plus att den finns i närheten. Vi har nät hängandes från taket där vi hänger köttet, näten går att hissa upp och på så sätt kan man variera värme och rökmängd lite. Luftflödet går att variera med ventiler för att kontrollera värme och förbränning. Brukar försöka hålla sig runt 30 grader vid kallrökning, röker man på sommaren så blir det oftast lite varmare.
Har ett rökskåp från Jula ståendes inne oxå ifall man bara ska röka nån lite fisk eller så.
Provisorisk dörr som hängt sig kvar

Användarvisningsbild

Re: Rökning av kött och fisk,,Tipps,,,

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102557 Flisad och flisad, jag gör min flis med yxan då det inte går sådär galna mängder. Kanske kan kalla den riktigt finkluven spisved då den kanske mer liknar sådan....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).