Skotare

Dolly till skotare

12 inlägg 8956 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolly till skotare

erik-250  
#71451 Hej. Jag undrar om det är någon av er som kör med dolly när ni hjular på väg :?: :?: En sån man backar upp maskinen på så man slipper lägga av banden. Har bara sett en markberedare en gång som gjort det och undrar varför det inte är fler skotare som gör så här. Det måste ju vara mycket smidigare än att springa ut och lägga av och på band hela tiden, och det tar väl inte så låg tid heller. Lägg gärna upp bilder om det är någon som har det är ju kul och se hur det ser ut. :wink: Någon som kan beratta om för / nackdelar :?: Är nog lite sugen på att bygga en sådan till skotarn. 8)



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Dolly till skotare

Torparn79  
#71595 jag har bara sett en sån vid ett tillfälle och det var utanför Västerås för, hmm....., ett och ett halvt år sedan..
den satt under en Valmet-skotare/markberedare, lyckades dock inte lista ut vem/vilka det var som hade den maskinen..

Användarvisningsbild

Re: Dolly till skotare

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71650 har sett en 860 risskotare med dolly. har för mig att de stod koppom på maskinen

Avatar Fallback

Re: Dolly till skotare

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71796 jag har sett 2 markberedare en valmet 890 och en tj1710, verkade vara väldigt smidigt att kunna flytta sig själv utan att ta av banden.

Användarvisningsbild

Re: Dolly till skotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71797 Såg en till en smv markberedare, kopplade om midjelås kolvarna till att lyfta upp bakänden med. Såg smidigt ut, har också funderat på att bygga ihop en sån...

Avatar Fallback

Re: Dolly till skotare

Skogsmullle  
#72447 en av entreprenörerna här hemma hade förut en valmet 862 skördare som han hade bykt en dolly till.
han flyttade aldrig med trailer utan hur lång det än var så dolly... (Nästan)

flyttarna blev billigare då han gjorde det själv både för han och för bolaget han körde åt :D

Användarvisningsbild

Re: Dolly till skotare

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73068 här är en som har en sådan ^^ http://www.bondeliv.se/Medlemmar/Medlem ... tyId=71287

Avatar Fallback

Re: Dolly till skotare

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102461 En gammal tråd men kolla med Vallsta skogsmaskiner. De bygger visst dollys till sina markberedare och har nog gjort så i ett antal år och borde ha erfarenhet och kanske mått/ritningar.

Avatar Fallback

Re: Dolly till skotare

Robertberg  
#102491 http://www.blocket.se/halland/Markbered ... m?ca=5&w=3

Bilder på ännu en dolly!
Dolly.jpg

dolly 2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Dolly till skotare

Kse  
#102495 Han har ju även boggielyft fram så att han kör på bakre boggiehjulen, undra vad axeltrycket på en sån är. :grin:
Farsan hade på sin tid (glada -80 talet) två grova u-balkar som han låste fast i boggin som två jätte medar på sin smv 21. Funkade enligt honom bra vintertid men lär nog ha varit lite halkigt i sidled.

Avatar Fallback

Re: Dolly till skotare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102502 Lite udda band på 890n :o

Användarvisningsbild

Re: Dolly till skotare

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102527
getost91 skrev:Lite udda band på 890n :o


Är hemma gjorda band så att säga... driver så in i helvete... dock ingen bärighet och tunga som bly.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).