Skotare

Markberedare på bild.

114 inlägg 69092 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Kse  
#102414 Har man inget schaktblad där framme så blir det lätt så.
Räcker med några ha med dåligt hygges rensat så tar masinen en massa stryk.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102417
Kse skrev:Har man inget schaktblad där framme så blir det lätt så.
Räcker med några ha med dåligt hygges rensat så tar masinen en massa stryk.


Precis , klena vinteravverkade poster brukar också vara ett hellsicke , gott och höga klena stubbar som fastnar mellan bandplattorna som man inte märker förrän det är försent :x

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102455
Lill Junior skrev:Den där framändan va misskött redan när Anders köpte den, gamla mask9n brann ju upp i höstas. Men håller med dej om banden, de där ser verkligen bedrövligt ut....


Jo hörde den förra brann, Umeå eller nåt ??
Tycker dock man kunde riktat det värsta innan man började köra och att ha en stege skulle iaf jag som förare uppskatta.


Kse skrev:Har man inget schaktblad där framme så blir det lätt så.
Räcker med några ha med dåligt hygges rensat så tar masinen en massa stryk.

Klargplutte skrev:Precis , klena vinteravverkade poster brukar också vara ett hellsicke , gott och höga klena stubbar som fastnar mellan bandplattorna som man inte märker förrän det är försent :x


Jo att det kan följa med massa skit i banden förstår jag med men det ursäktar ju knappast att alla handtag på maskin är knöliga, taket är krokigt och buligt och arbetslampor hänger i sladdarna.
Dit upp når knappast nåt som följer med banden om piloten är lite vaken.

Men jag såg inte hur maskin såg ut när den köptes men jag tycker den såg rätt bedrövlig ut.Lite enkelt underhåll skulle piffa till den massor och jag undrar bara varför man inte gjort det.

Men det känns inte som ett större problem för min del, jag varken kör eller äger traktorn :grin:

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

Supereva  
#116459 Några bilder på våra MB.

Det började med den gamla hederliga 971:an som först varit skotare därefter Skogsjan gripprocessor och sen blev markberedare. Började med Donare 280, bytte till 870 H aggr med 4 stjärninga rivhjul, fick sedan byta till 3 stjärniga. Gick varm i hydrauliken och mycket strul. Bytte aggregat till ett spirrans nytt aggr från TTS. Då blev det mycket bättre.
971_gul.jpg

Sen blev det även en Wadellfräs på en 250, Ivecodiesel som hjälpmotor och lös farmartank på vagnen.
250WD_sida.jpg

Sen blev det även en Volvo BM 980 som blev ombyggd till MB med TTS aggr. Ingen bild dock.

971 gick ur tiden och ersattes med 280/707 som slaktades upp och byggdes om, bilden från premiärturen.
MB280_sida_tallar.jpg

Vilken drömmaskin, stark, kort och smidig, dieselsnål. Aggregatet går som en dröm på denna. Kan inte för mitt liv förstå hur man kan lägga ner tillverkningen av detta aggregat. Grovt robust och billigt. Låga tryck och fin hydraulik som inte värmer olja.

Dags att pensionera 980:n och slakta upp en till 707:a. Nymålad och grann.
MVC-018S.JPG


Nu åker vi med dessa och slåss om jobben med billigare arbetskraft från öst.

Nytt på fronten är även denna Karl Oskar som verkar arta sig ganska bra men som ni seriösa MB vet så hör inte grävmaskiner hemma i skogsterräng. Basmaskinen är en EC140 blcm med kraftigare och förhöjd bandvagn.
k810 1143.jpg

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

wrytter  
#139305 Kanske man måste lägga upp lite bilder på 1710an min! : )

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Rubber Duck  
#140540 Gör det så vi får se hur den blev.

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

wrytter  
#143644 Jag vart riktig seg då det gällde att lägga upp bilder, men har nu syncat iphonen med nya bärbara och överfört lite bilder, så jag tänkte ladda upp några nu :)

IMG_0602.JPG


IMG_0602.JPG


IMG_0632.JPG


IMG_0751.JPG


IMG_0768.JPG


IMG_0830.JPG


IMG_0945.JPG


IMG_1064.JPG


IMG_1066.JPG


IMG_1100.JPG


IMG_1144.JPG



Vart några bilder iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Kse  
#143697 Fin fina bilder.
Ser att ni har dålig bärighet där med :grin:

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Rubber Duck  
#143940 Snyggt bygge, Wrytter! Nästan som man skulle gjort det själv. Du får gärna ge oss mer detaljer om både maskinen och framför allt djupdykningen. Grattis till den förresten, nu är du markberedarkusk på riktigt :-)

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

side  
#145028 jösses vilka däck ;) inte ofta man ser såna på maskiner med bogie... med tanke på att axelavståndet på bogien på 933 är typ 1,90 så måste dom där däcken vara typ 1,70 :surp: http://www.machineryzone.eu/used/skidde ... dder.html#

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

Skogsboxer350  
#148143 Jag såg en bild på en Timberjack skidder markberedare, och ja undrar vatr går denna maskin? Ägare? Häftigt bygge men usel förarkomfort kan ja tänka mej utan boggi :)

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#148242 De är Eddie Hagfälts gamla, brunnen men under uppbyggnad. Går en likadan i Trysil.

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

Skogsboxer350  
#148375 Okej vad är den andra för maskin då? Är det en jd, har för mej att ja sett den på blocket för ett bra tag sen? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#148382 Jo den va på blocket i våras/somras nån gång, har för mej att de Huljen Forest som sålde den.

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

Skogsboxer350  
#148452 Okej :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).