Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avverkning i brant

37 inlägg 20577 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80389
SkogsGotte skrev:Hej, hur har det gått för dig oas-forest?

På den fastighet jag är sugen på att köpa har jag drygt 1,5 ha som skotaren ej kommer kunna komma åt pga ytvatten och riktigt branta raviner... Måste börja fundera på hur man bäst kan få ut så mycket skog som möjligt därifrån om man nu köper fastigheten....

Tack för alla ideer och förslag. Jag har inte kommit mig för att göra något åt dessa områden ännu. I höstas har jag haft fullt upp (på min lediga tid alltså) med röjning och uppföljning av ett avverkningsuppdrag.
Tror att jag detta år, 2010, kommer att påbörja avverkning på det första området. Ska ta mig en riktig funderare på metod/metoder, svaret finns ju i tråden.

P.S. Angående sådana områden som inte går att avverka med maskiner på rationellt sätt (tekniska impediment) så har de trotts allt ett ekonomiskt värde. Jag tänker såsom att man låter de stå orörda tills angrånsande ytor kommer upp i äldre röjningsskog. Sedan kan man göra manuella huggningar/höggallringar på ytor <0,5 ha/år, då behöver man ej avverkningsanmäla. Eftersom utkörning av virket kommer att vara krävande tar man bara timmerträden.

   TS
Användarvisningsbild

Re:

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80656
Nolltax AB skrev:Pulka, glasfiber vid lunning. Säljer nån i södra Sverige. Vem minns jag ej.

Funkar bra gör den dock när man ska vincha hem stockar/hela trän.

Jobbade med en sån på nittiotalet ihop med en Starkran.



Säljs av: http://www.bengtsmotorservice.se/

Mvh Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102438 Idag har jag vinchat virke med Vimek 620:n, högg också några träd extra för att få ihop en trav. Ser att det effektivaste är att vincha hela trädet innan man kvistar och apterar då behöver man inte koppla om så ofta.

Måste bara säga att det gick över förväntan. Den hydrauliska vinchen som sitter på kran är ju väldigt stark och fjärrkontrollen är guld värd. Några rotstockar va 40 cm i topp, det va inga problem. Enda problemet va väl att vajern endast är 30 m,.. fick flytta maskin två gånger.

Vattenfall hade huggit vid en kraftledning, det va timmergranar men de ville inte ta rätt på virket som låg i branten trots att de hade köpt träden av mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

county  
#102995 hei her er ett forslag, til dette trengs en kraftig vinsj. dra vaieren opp bakken fest den i ett tre når du har ca 10 trer du kan felle fra to sider over vaieren fell så treet som vaieren er festet i over de andre trerne. så er det bare også dra det ned til skogsmaskinen :smile: dette fungerer veldig bra.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

Fiat 4WD  
#103633 Hållo där!
En liten sidofråga.. OAS skriver att Vattenfall köpt träden.....

När/Hur gjorde det det?
Hos mig har de bara kapat ned träd, både stora grova granar å mindre träd men inte ett ord eller ett endaste öre som ersättning!

Vet nån vem man vänder sig till?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

Kse  
#103654 Ta kontakt med vattenfall till att börja med. Breddade krafledningsgator åt Vattenfall för några år sen och där fick alla markägare betalt. Ville markägaren behålla virket så gick det oxå bra och vi skotade ut det till vägen

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

DanielS  
#103714 Hej.
Jag tänkte bara lite så i allmänhet inflika denna länk om mark och vatten i balans:
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... anguage=SV
Vi gick den slingan för en vecka sedan och det var mycket intressant att se och höra, hur man bäst sköter bäckraviner mm

mvh
Daniel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).