Gallring

Gallring; gran, björk eller börja om?

23 inlägg 19965 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Taberg  
#102382 Jag skulle gallrat det täta granet lite försiktigt. runt björkana hade jag tittat på hur topparna är på granet ser dom pigga ut så växer dom. Sedan tycker jag att det inte är smidigt att ta ner björk i ett sådant bestånd utan att bryta av topparna på träden man vill ha kvar.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Mellis  
#109027 om man ska lämna kvar björk å gran tillsammans så behövs väl det nästan vara 4 meter mellan björken och granen för att inte granen ska bli piskad av björken ? tycker mig ha sett att det skulle behöva vara rejält avstånd då björken breder ut kronan och grenarna väldigt mycket när den börjar stanna upp..

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Nolltax AB  
#109306 Syrran sökte hugga upp ett antal kubik masurbjörk till ved.
Inte gick det att klyva, så det fick ruttna bort.
Kollat upp priset på masur på sistone?
Lokala macken tar 79 riksdaler för 40 liter björkved.
1 kubik/40=25
25*79=1975 riksdaler.....

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Bengt.Svensson  
#109320
Nolltax AB skrev:Syrran sökte hugga upp ett antal kubik masurbjörk till ved.
Inte gick det att klyva, så det fick ruttna bort.
Kollat upp priset på masur på sistone?
Lokala macken tar 79 riksdaler för 40 liter björkved.
1 kubik/40=25
25*79=1975 riksdaler.....

"Masurbjörkens virke förekommer i en mängd olika kvalitéer och prisklasser. Jag säljer det mesta masurvirket sågade till plankor i 25, 35 och 50 mm tjocklek. Plankornas vikt ligger normalt mellan 1 och 15 kg. Mitt pris är 60 kr / kg för det allra finaste virket, ner till 5 kr / kg för det enklaste. Masurvirke för 5 kr / kg motsvarar ett pris på knappt 4000 kr / m3 (priser exkl. moms (25%)).Det är främst masurmönstrets täthet som avgör kvalitén." - http://www.masurmannen.com/sale.htm

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Nicke Nyfiken  
#109351 Hej!

Ser ut att vara bra skogsmark!

Om du har tre liknande områden så kan du ju testa lite olika metoder.

Omr 1 Satsa på björk
Omr 2 Satsa på gran
Omr 3 blandskog eller rent av orört.

Fast blandskog är nog att rekomendera, det går ju plocka bort björken när den är mogen.


H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

hallingland  
#111191 Jodå, jag håller på och tar fram några rena björkbestånd ur liknande område. Även om björkstammarna har lite "naturlig" böj längst ner så är det långa raka stammar (10-15m) över det med ytterst lite kvistning. Tyvärr har de växt tätt så kronorna är små så jag anar att diametertillväxten kommer ske långsamt. Hoppas nu att inte all snö knäcker för många.

Nu har jag gjort en första röjning på det ursprungliga området och därmed har jag bättre överblick på vilka björkar jag måste få bort och även en första idé om fällriktning för att inte dra ner för många granar. Måste säga att området plötsligt blev en klart trevlig skog! Skall se om jag kan lägga upp några bilder imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111205
hallingland skrev: Skall se om jag kan lägga upp några bilder imorgon.



Gör det, ska bli roligt att se!

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Fredrik B  
#130313 Har du bilder hade det varit roligt att se hur det blev.
Jag har ett snarlikt område som jag inte heller vet vad jag ska göra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).