Uppvärmning

Kassett i öppna spisen - teknikfråga

4 inlägg 3569 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kassett i öppna spisen - teknikfråga

Nolltax AB  
#102331 Fläkten kan man väl montera var som haver i princip...
Blås ut i tredje rum ger undertryck som suger in värme typ...



   TS
Avatar Fallback

Re: Kassett i öppna spisen - teknikfråga

Nolltax AB  
#102332 Farsan min en fläkt köpte gjorde.
Herr brådis gjorde hål mellan vardagsrum å sovdito.
Den över huvudändan monterade fläkten störde nattsömnen dock så for for den.....
-En kanal på vind måhända, tyckte jag. Men det hade han inte tid med....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kassett i öppna spisen - teknikfråga

Camwood  
#102350 Man kan inte suga bort luft från samma rum som eldstaden då ryker det inn i normala fall!¨Sug bort luft från det andra rumet som skall värmas upp så blir bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Kassett i öppna spisen - teknikfråga

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102358 Hej
Jag har gjort på detta sättet.
Det är en Kedddy insats.

Jag högg först hål i spiskåpan i öppna spisen för att öka luftströmmen som "flöt" runt kassetten av självtryck och släpte ut luften i samma rum som spisen. Funka kanon.
:grin:
Nästa steg var att hugga hål i andra sidan spiskåpan ( 180 graders motsatta sida) , satte en fläkt som sög luften runt kassetten och genom hål nr ett och sedan ledde detta via spirorör upp till övervåningen där det fördelades till tre rum, klockrent.

Det blir nästan för varmt om man eldar hela tiden. Efter att kassetten blivit varm kan man bara snålelda.

Jag har inte märkt några problem med fläkten-en ca 250 mm kanalfläkt jag bärgat vid en renovering på jobb.
Jag har dock varit lite orolig att det skulle bli för varmt runt rören och omkringliggande träkonstruktion.
Mätte en gång uttempen ur hålet i kåpan och termometern sa upp sig :shock: , tror den slockna på 80 grader.
Är det sovrummet du skall leda in värmen till så bör du nog kunna reglera luftmängden, annars är risken att det blir en bastu, även med fläkten avstängd.

Lycka till
Micke

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).