Före och efter jobbet

Erfarenhet av bredband från ICE.net

16 inlägg 8010 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av bredband från ICE.net

keja01  
#102323 Själv har jag bara bra erfarenhet av Net1 i tre år nu. Har fungerat utmärkt.

Det vanligaste felet för dom som har dålig hastighet är att de har köpt det lilla modemet D50 vars inbyggda antenn är riktigt dålig därför att den är för liten med tanke på den låga frekvensen, på grund av det lilla höljet. Det är just det modemet som har använts i bredbandstester vilket har gett den konstigt låga täckningen. Det större modemet D35 med wlan-router och dubbla antennuttag är mycket bättre. Speciellt tillsammans med takantenn om man bor långt från närmaste mast, typ mer än 1,5 mil. Över vatten är räckvidden extremt lång, jordytans krökning är enda begränsningen. Platt skog sådär 3 mil. Sjöar är bra, kullar och berg ivägen är dåligt. Jag har skrivit lite under "keja01" i forumet www.mobilabredband.se hur man trimmar mottagningen. Till exempel kan man höja hastigheten genom att ha en antenn lodrätt och en vågrätt. Det funkar både med de två medföljande antennspröten på D35 och med dubbla takantenner. När man har ett spröt horisontellt på D35 ska man vända dess bredsida mot masten. I ett fönster på övervåningen är bra placering. Testa mot flera master i olika fönsterriktningar. Det kan vara den mast som är längst bort som ger högst hastighet på grund av mastens högre höjd, gynnsammare terräng, lägre användar-belastning.

Själv får jag hastigheter i bredbandskollen för närvarande mellan 1,5 till 3 Mbit. Högst dagtid och nattetid. Lägst kvällstid. Svarstid typiskt 90-130 ms vilket är klart bättre än vanlig Turbo 3G från Telia, Telenor och de andra mobilföretagen, vilket gör att onlinespel och annat tidskritiskt funkar bättre på Net1 än de andra företagen. Lägre svarstid ger tydligt snabbare laddning av tunga websidor även om nedladdningshastigheten är lika. Sändningshastighet typiskt 0,75 mbit/s vilket är dubbelt upp mot vanlig Turbo 3G under bästa mottagning.

En tumregel är att har man bra TV-mottagning med TV-antenn till en vanlig digital-box så får man åtminstone som lägst typ 1 Mbit/s dagtid med korrekt riktad takantenn. Annars har man inte riktat antennen korrekt. Det beror på att alla TV-master också är Net1 master. Det finns ytterligare master också som delas med de andra mobilföretagen.

Elmia
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).