Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Önskelista maskinpark

9 inlägg 4363 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Önskelista maskinpark

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102293 Om du skulle ha sissådär 20 miljoner över och skulle få för dig att köpa en skördare och en skotare. Vad skulle du då välja?
Du får inte tänka helt fritt, det ska vara maskiner som man kan köra beståndsgående gallring med.

Eller va fasen, tänk till någon miljon eller så och sätt ihop en perfekt maskinpark för all form av skogsjobb, gallring, slutavverkning och allt annat man kan tänka sig - men motivera varför också!

(Nej, jag har inte vunnit några miljoner, bara drömmer... :lol: )



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Önskelista maskinpark

skogsjan695xl  
#102295 Skulle nog satsa på en Eco log 560 med ett LM 5000 och en John Deere 1210E isf.
Eco log 560 tycker jag är en bra allround maskin som klarar hålla bra avstånd i stickvägar just för rätt stort agg och 11m kran.
Tillräckligt stark för att klara av skapligt grov slutavv. Alternativet är en Eco log 580C med långkran LM 4000 och ett LM 6000 att växla mellan.

Skotar sidan går valet på JD E-modeller, de är riktigt fina i hytten går tyst. och just 1210an tror jag är en bra kombi maskin, tillräckligt smidig för gallring och klarar av slutavv.

Användarvisningsbild

Re: Önskelista maskinpark

Pidden  
#102321 En Gremo 1050H med SP 561. (eventuellt också med flerträdshantering) Mellanmaskin som klarar både gallring och slutavverkning, En 1050F och en 1350VT, 1350n till slutavverkning och manuellhuggt löv och den lilla till gallring och som hjälpskotare vid slutavverkning,

Tankvagn med bilramp till alla tre eller en stor traktor (Valtra T190) med maskintrailer....

Eventuellt en traktorgrävare (Huddig,Lännen), samt en liten minigrävare ... Så man kan gräva till diken och fräscha till skogsvägar :)



Väljer Gremo eftersom skotarna lastar bra och är smidiga och skördaren för att den är så flexibel...

Avatar Fallback

Re: Önskelista maskinpark

mrme  
#102329 Beståndsgående skulle ja vilja ha nya tigercaten eller jd 770 som skördare och skota med en jd 1010e.
Tveklöst en jd skotare pågrund av bra drift bra komfort å en trevlig kran.
Skördare är svårare 4, 6, eller 8 hjul rottne h8 går bort pågrund av att den känns för liten.

Stickvägsgående skulle ja utan tvekan köpa en 1170E med 412 +mth, den har hyfsad markfrigång bra stabilitet med långkran och går väldigt fint.
Skotare tveklöst en 1210E med eventuellt als men skulle behöva några skift test innan ja skulle bestämma mej.

Gallring/sluthuggning blir ju valet som ja sitter i idag jd 1270E med 414 långkran och fler träd om dom får till hjul som funkar.
Skotare 1210E utan tvekan, möjligtvis 1510E om de är mycke sluthuggning.

Sluthuggning Rottne H20 men mest troligt jd 1470E eller 1270E beroende på terrängen.
Skotare 1910E pågrund av den fina komforten som alla E skotare.


Tusan va kul de vore att ha pengarna och köpa på sej lite traktorer.

Avatar Fallback

Re: Önskelista maskinpark

Nolltax AB  
#102333 Köpte en Ford transit med 8-meters kran.....
Skogen får skogsbolaget härja uti.....

Avatar Fallback

Re: Önskelista maskinpark

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102343 Lite kul att fantisera lite ;)
Om jag skulle köpa mig en gallringsgrupp idag så skulle jag ha svårt att välja....
Beståndsgående vill jag inte ha, vi håller knappt på med sånt häruppe ;)
Men när det gäller skördare så tycker jag valmets 911.4 med långkran och kanske sp 451 borde gå bra i det klena.
men jag vet att även en grön 1170 med 412 går fint, skulle behöva prova dom några dar ordentligt.

När det gäller skotare så finns det bara två märken att välja mellan just nu anser jag, john deere eller rottne just pga av att dom har förstått att man måste utveckla komforten för gubben som kör nu.
Så en 1210e med als t är nog ingen dum gallringsskotare.
Men kanske en F13 med comfortline och styrbart vagn skulle vara smidig och fin?

För slutavverkning så är det ju lika svårt, men jag tror att det skulle bli en röd eller grön skördare, känns som säkra kort.
Har som en liten dröm om att få provköra en 1470e med 480, har en känsla av att den måste gå bra med fin hyttkomfort, men då blir man lite rädd när man läser om ch8 kranen som verkar gå sönder då och då...

En valmet 931 med 365 skulle jag också vilja testa, kapaciteten tror jag inte det är nåt fel på bara aggregatet håller och skakningarna från kran kan jag leva med ;)

Jag skulle nog skota med en blå eller grön, F18 med nya lastutrymmet eller en 1910e. Pga av komforten.

Men det skulle som ni ser bli många sömnlösa nätter innan jag hade kunnat bestämma mig, skulle vara roligast att ha en av varje modell av alla märken och testa dom en efter en ;)

Användarvisningsbild

Re: Önskelista maskinpark

Mäki  
#102364 Med det vi kör, allt mellan energigallring till slutavverkning skulle jag nog satsa på rött tror jag.
En 901TX eller 911.4 att skörda med och 840 att skota med.

På skotar sidan finns det fler alternativ en på skördare tycker jag.

Rottne är säkert bra maskiner men tyvärr har dom ju ingen agentur i Finland så dom faller ut.

Jd är släkt med Tj så dom går jag en krok runt.

Ponsse Fox är ett alternativ men dom har ju inte satsat så mycket på förarkomfort.

Logset, som är en lokal tillverkar här där jag bor, har en bra skördare som är intressant 5H.
Men dom har så osäker framtid så jag vet inte.

Sedan har vi en massa mindre tillverkare som kanske är bra men dom är inte så intressanta.

Användarvisningsbild

Re: Önskelista maskinpark

Lill Junior  
#102393 Gallring: 1170 alt H14 med 12 m kran & en F13 alt 1510

Slutavverkning: H20 alt 1470 med loglift 280v & en Tigercat 1075B

Avatar Fallback

Re: Önskelista maskinpark

Ponsse  
#103029 Vid slutavverkning skulle jag nog vilja ha en Ponsse Bear med en C6 kran och ett H8 aggregat och en Ponsse Elephant. Skulle ha sånna för att det är kapacitet i dom, visst man får vrida på skallen men det har folk gjort i ur minnes tider? Många säger att Ponsse inte går och köra, men jag förstår inte felet är det för att det inte är karusell hytt och för att finns glidbomskran? Vad vet jag. På gallrings sidan skulle jag nog vilja ha en 1170E med ett H412 i spetsen, värkar vara fina i gallring. Men en Fox skulle nog oxå gå vägen och köra, men jag tycker det värkar lite skumt och ha kranen i midjan... Det finns så många modeller man skulle tänka sig och ha. Men jag tycker iallafall att en 1210E med ALS-T inte värkar vara så dumt i gallring. Ponsse har ju inte gjort så stora framsteg i gallring speciellt när dom körde med HN125 kranen i gallring, blir lite klumpigt. En 1470 skulle man nog inte våga och köpa, för då får man väll byta hela kranen innan 3000 timmar. :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).