Motorsåg och handhållet

trimmning av hva 372

48 inlägg 19096 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101444
Mange skrev:När du testar så se var den känns bäst. Skulle tro du kan plocka ut mer längre ner i registret.

Vilket drev har du?
Kedja?

har inte hunnit testa vilket arbetsvarv den har,men arbetsvarvet bestämms mycket av bla hur aggresiv filning man har,underställning,träslag mm.har medvetet använt mig av en DF-dämpare som bara gnistgaller är borttaget på och uppböjd deflektor.detta för att behålla bottendraget!
kör med 73 LPX och rim 7,detta med för att behålla styrkan från botten!.kedjehastigheten får man ändå av att den varvar högt!.samt att det inte sliter lika hårt på grejorna!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101488 Jojo, men nu är den inte orginal längre o borde kunna klara ett 8kugg.

Har du 7 är det risk att du inte tar ut det du kan från den. Om du inte har nåt hårt o grovt o testa i, vill säga.

Risken är att om du inte belastar den o har höga varv så övervarvar du den.

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101498 jo,det kommer att testas med 8 kugg också!

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101601 har provat me 8-kugg nu på eftermiddagen och det gick finfint,skar som smör i solsken,tappar inte mer i varv än med 7-kugg!

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101604 kommer att ge min 346 NE samma behandling i helgen,tror att det kommer att bli en "dräpare" när den är klar,den går redan nu rätt friskt!men mycke vill ha mer!
det är väl bara att gasa tills det rasar,då kommer man kanske underfund med att det blev LITE för mycket av det goda :grin: .men vet man vad man håller på med och sköter grejorna så är det nog inga problem att köra "stressat".bara man håller rent,bra 2-t olja,och tillräckligt me soppa så håller det ändå!.visst,lite kortare livslängd får man nog ändå ha med i beräkningen,men det ska va roligt att jobba också :grin:
sen har jag en förkärlek till att optimera det jag håller på med!som fd bilmekaniker och "motorsportare" så är en motorsåg väldigt okompliserad att skruva med :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101781 Nu har 346:an fått samma behandling,och "jävlar"vilket gott gry det blev! problemet jag stötte på vid portning av insuget var att vaccum kanalen till bränslepumpen låg rätt ytligt i insugskanalen,så det blev "diken"på varje sida om den.såg lite lustigt ut,men funkar kanonbra.spolkanalerna blev bara "tillputsade"lite grann för att få bort lite hinder.var rätt sparsam på avgassidan för att behålla lite vrid.lyckades att få dom egenskaper som jag ville ha ut av sågen.har lagt mig på ca 15200-15300 i toppvarv,och där verkar den trivas bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101792 Hur mycket varv steg den i stock, under lagom belastning?
Har du testat arbets varvet på 372?

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101832 har inte kollat med varvräknaren,men det är bra mycket mer ork och fart så jag är fullkomligt nöjd med trimmningen av bägge sågarna,kan tilläggas att jag kör 8kugg 325" LPX 15" på 346:an och det känns som att det skulle gå att köra 3/8 utan problem,men kommer att hålla mig till 325" pga att den går till mycket kvistning och gallring,och då anser jag att 325" är en lämpligare kedja.

när det gäller 372:an så har jag inte heller testat arbetsvarvet i stock.Har inget så grovt just nu att prova i att det går att begrava svärdet helt i stock! men det jag har provat är 30-35 cm bitar i diameter,och den tappar inte mycket i varv.skulle tippa på att arbetsvarvet i björk i den dimensionen ligger runt ca 12-13000,men det kommer att kontrolleras när tillfälle ges!
Är iallafall MYCKET nöjd med trimmningen av sågarna!dom fick precis den karaktären jag var ute efter.

som den nyfikna person jag är så vart jag tvungen att kontrollera skillnaden mellan att köra med och utan fotpackning på 372:an,och det ÄR faktiskt skillnad som märks.sågen blir rappare UTAN packning!verkar också som att vridet blir bättre,så det blir att köra utan.
på 346:an som går största delen så kör jag med packning.kompet är rätt högt i den original,så för att inte korta livslängden på vevlagret så får den gå så,den går tillräckligt bra ändå!men man vet aldrig när nyfikenheten tar överhand :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

swe#kipp  
#102221 Din 346:a borde hålla för att köra utan packning den med ,, jag har en utan packning och en som är nersvarvad som har packning men den nersvarvade är lägre än en osvarvad utan packning och den håller toppen fint :)
Är man någolund försiktig om grejorna inte kör med toklåga ryttare eller slår ner sågen i stockarna så tror jag itne att det är nån fara med lite högre komp !!
men det är vad jag tror och inte nått som är bevisat vetenskapligt *hahaha ;)

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102268 det blir till att prova att köra packningslöst på "lillsågen" me då!får lita på dig kipp att det håller!hur gick du tillväga med portningen av insuget på 346:an? som jag ser det så fanns det inga andra alternativ än att "dika"på sidorna om kanalen.det gick att ta ca 2mm på själva kanalen utan att riskera för mycket!på sidorna plöjde jag nog ner ca 5-6 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

dexter  
#102270 men vart är filmen då? =P mer film åt folket!

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102286 kommer så småningom när jag är klar me lillsågen (borttagen packning) och när jag får tid och kommer ihåg :oops: ,så ska jag försöka mig på att ta en filmsnutt me bägge sågarna!.den som väntar på något gott................!.
sen är jag skogsarbetare,inte datasnille,så det kan vara en anledning också att det kan dröja lite :wink:
men det kommer så småning om!

   TS
Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102968 prova lite nu på fm me 346:an utan fotpackning i torr tall ca 35 cm i diameter, me 8 kugg och 325 LPX med ryttarställning på "soft" och lagom belastning, så låg varvet i stock på ca 13000 vilket får ses som en lyckad trimmning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: trimmning av hva 372

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102981 Ligger den på 13 då den presterar bäst?

Avatar Fallback

Re: trimmning av hva 372

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103057
Mange skrev:Ligger den på 13 då den presterar bäst?

du får nog utveckla vad du menar med presterar bäst? för mig innebär det att när sågen avverkar trä som snabbast med "lagom" tryck på sågen.det är många parametrar som spelar in där,bla filning,underställning och träslag,torrt,surt,fruset mm.du kan kanske köra med mer underställning och få den att avverka mer vid lägre varv,men du får då en farligare såg med mer vibrationer! JAG arbetar hellre med lagom underställning och högre kedjehastighet.då får du det rätta "suget" och bättre precision på det du håller på med,samt att du inte får lika stort slitage på koppling,svärd,kedja,drivhjul mm.
jag har iallafall fått en såg som passar min arbetsteknik till fullo!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).