Arbetskläder för skogen

Jonseredbyxan som klarar 24 m/s?

18 inlägg 9267 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonseredbyxan som klarar 24 m/s?

Fredrik Reuter  
#10126 Tjena,
Är det nån på forumet som har, testat eller klämt på Jonsereds nya byxa som ska klara 24 m/s?

Den verkade ju ligga i samma prisklass som Stihl och HVA, dock verkar de för tillfället vara ensamma om att klara 24 m/s(?).

http://www.jonsered.se/node325.aspx?cid=c163&cid=c193

MvH Fredrik



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10133 Verkar ju bra om dom klarar högre hastighet

har inte testat eller så

men hoppas på att få läsa någon annans rapport ^^

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10218 Japp har klämt på har testat har sprungit runt med den har även hållit i sågen o kört sågen i byxan hoss tillverkaren. Så jag kan rekommendera de. Är ju en bra byxa för oss som står på marken. Så för fällning vintertid så är den perfekt men det är inget jag skulle ha på mig om jag skall leka apa (aborista mig) eller om jag skall ut med röjsågen ..

Men med tanke på dagens högvarviga sågar ex 346 så är den helt perfeket. priset ligger ju även inom bra marginal

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10223 Hur kändes den komfortmässigt

då alltså värme? tyngd? hur var den o springa i?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10227 Jag tyckte att de var bra det var ju både strech tyg vid knän och sidorna så det var underbart. Värmen var okej i de då jag provade i början av sommaren. När jag var ute sist va de för varma men det mesta utom badbyxor är för varmt på sommaren för mig.


Rörlighten vad god de har lite mindre strech än vad 20 byxan har dock förklarar det lite priset då faktirkst 24 byxan är billigare än vad 20 byxan är pga av strech materialet.

Jag kan inte säga att jag direkt sprang i byxan, jag brukar inte springa utan att flytta min 115 kg plus såg o annat räcker för att gå.. dock var de sköna att gå i. Förssätkningen i rumpoan gjorde ju väen att man kunde sätta sig lite här o var fastän det var blött..

Jag rekommenderar jonered byxan före hva byxan pga av tjockleken o strechen.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10243 hur fungera sågskyddet då när du satte i sågen?
bättre eller sämre än 20 byxan?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10245 svårt att säga har aldrig satt sågen i en byxa så medvete förut. dock så är jag nöjd med reultatet.

sedan om man skall ha en byxa till 3120 så behöver man ju en i-balk

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10253 ah okej ^^

Dom flesta sågar sig väll aldrig men det är endå ett viktig komplement stövlar+ byxor iallafall tycker ja

Hjälm är väll mer eller mindre självklart eller?

Våran lärare har ju sågat sig i stöveln på tårna när han hade ett långt svärd och kvista :roll:

Köper jag nya och ingen annan har 24/m byxor då så köper jag jonsered

Har hva prolight 28/m stövlarna

Har du köpt byxorna lr "bara" provat?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10254 jag fick tag på ett par byxor via lite sidovägar så jag fick de ..

Har sågat mig i stöveln en gång vid arbete i stormskog och en gång i benet när jag satt uppe i en gran o skulle skala kottar.
Kan säga att byxor o stövlar är ett måste har aldrig gillat eller förstått mig på sågblus.

Ju kvistigare, snårigare, o vid allt stormfällt arbete så skall byxorna o stövlarna vara på. det är så jäkla lätt att slinta, att missbedömma svärdes längd, att få kast på sågen eller annat. Hade en godvänn som snavade föll över sågen och fick 50 stygn och två månader på verkstaden efter att ha snubblat över sågen när den gick på tomgång... lätt roterande.
Det är inget kul, de där 50 stygnen kan man ju gå med på men två månader på verkstan är fasiken inget kul

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10276 jaha okej^^ mycket reducerat pris också?

Jag använder det alltid

Hörde en ljuv 2taktare brumma här om dagen så jag gick förbi o kolla vem som såga

Sågen var en Husqvarna vet ej modell

Han hade Hjälm Husqvarna

T-shirt o arbetsbyxor och gympadojjor
och raka ben o böjd rygg :roll:

Sågblus menar dudå med sågskydd? Mig veterligen ska man inte behöva det om man inte är arborist?
Isåfall jobbar man helt fel...

jag har husqvarnas pro-light blus ja

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10279 Ja hmm. reducerat pris kan man väl säga... hmm. lånade ut sågen till en som ville demonstrera.. råkade få med mig ett par byxor hem som tack för hjälpen... om man säger så så kostade det mig lite bensinpengar att åka dit men inget mer än sådant.. sådan affärer som jag gillar.

Jag var o skällde på mina föräldrars nya granne här om dagen han skulle ta ner träd i shorts träskor och tja.. det var det han hade på sig..

slutade med att jag tog ner trädet åt honom..

De flesta brukar använda byxor eller erforderlig utrustning efter att ha sett sin första motorsågs skada....

PRoblemet med sågarna är ju inte att de sågar av utan de river av muskelatur, senor och blod ådrar. vilket gör det näst intill omöjligt att sy fast de avsågade sakerna igen.. vet bara de 47 stygnen som jag har i handen efter när kontakt med en vanling handsåg.
Har ingen känsel i tummen längre och ett 10 cm långt ärr som är ca 4 mm högt.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10283 Okej låter himla bra^^

ja det är ju många som skiter i skydd...

har aldrig sett någon motorsågsskada men jag har det endå, av rent sunt förnuft ^^

Jo handsågar ska man inte heller underskatta :(

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10288 Om du tittar på youtube.com och tror även det var på sthils hemsida eller vart var det jag såg det så visade de när de hade kört ner ett kötttstycke tror det var en halv ko eller någo sådant och så visade de vad som hände. kan säga att det var inga goda bilder så du ska ju inte käka samtidigt...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10300
gossebear skrev:Men med tanke på dagens högvarviga sågar ex 346 så är den helt perfeket. priset ligger ju även inom bra marginal


För att inte tala om gårdagens högvarvigare sågar, ex 242...

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10303 Gossebear har du nå tips på vad man kan söka där på youtube för å finna det testet?

Inte för att jag tror det ser så smakligt ut men.. man kan kanske skrämma vett i någon bekant och få behålla denna i livet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).