Gallring

Gallring; gran, björk eller börja om?

23 inlägg 19962 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring; gran, björk eller börja om?

hallingland  
#101738 Hej,

jag blev nyligen skogsägare och tycker det är grymt roligt. En helt ny värld öppnade sig efter ett decennium av jobb inne på kontor. Kontrasten är underbar.

Jag har 0,5 hektar som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med, har precis läst igenom tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=2&t=5994&st=0&sk=t&sd=a som passar ganska bra in även på mitt problem. Dock är nog hela mitt område självföryngrat och där finns ganska stora glesa ytor/luckor (se bilderna).

Eftersom det på sina ställen är väl glest, är det väl risk för rejäla grenar på granarna och därmed ganska usel kvalitet om jag hugger bort all björk.

Jag tror boniteten är ganska bra, björkarna närmar sig 25 meter och är allt mellan 20 - 40 cm breda i brösthöjd.

Jag har tre val:

1) Ta bort all björk och satsa på granen med vetskapen om alla luckor. (Jag antar att man inte kan stödplantera i luckorna?)
2) Ta bort all gran och låt björken frodas. Borde inte ta så många år innan den blir avverkningsbar. Det blir ju också fin björkskog under tiden...
3) Ta ner allt och plantera något som växer jämt...

Jag är oerhört tacksam för alla tips om hur jag skall gå vidare med detta område!

/Georg



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Skogshuggarn  
#101740 Spontant!

Ta bara bort björk som direkt hämmar eller skadar granen, gallra där det är för tätt, och låt resten stå.

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Tall  
#101741 Grattis till skogen!Jag har precis ett likadant område som jag tog bort all björk för 2 år sedan.Såg för jäkligt ut i början men nu så sluter sig beståndet och det börjar likna skog igen.Instämmer med skogshuggarn.

Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101742 Beror väl lite på också, vill du ha en liten bit vacker björkskog så varför inte?. De där är som vanligt här på forumet, vad vill du ha skogen till? Maximal produktion eller en mix av sådär lagom med tillväxt men lika mycket, eller mer kanske, som nöje. För min del försöker jag få så stor variation som möjligt på min lilla skog (som jag köpte för en 4 år sedan). Då har jag massor med olika uppgifter och typer av träd att pyssla med. För mycket gran är ju inte så kul det heller.
Så jag har satsat skötseln så att 70% av skogen ska ge kvalitetstimmer i framtiden. I övrigt så låter jag annat spela in, som vad jag tycker ser vacker ut, naturvård och så.
På dessa 70% försöker jag ta till mig så mycket jag kan av de mer "maximal produktion" inriktade här på forumet och mixar med mina egna förutsättningar. Det går ju an förstås när man som jag inte har köpt skogen för just maximal avkastning utan av en hel massa andra skäl.

Så, jag skulle alltså ha sparat björkarna för att de är vackra, ger fin ved, skapar variation och lockar fåglar. Sen kan du ju plockhugga björken efterhand och låta nåt annat komma upp under. Det blir dessutom ganska fint i skogen med luckor som öppnar sig, särskilt i en granskog. Vem vet vad för roliga svampar och annat som kan börja trivas där? Gynnar dessutom djur och växter i stort säger de som påstår sig veta. :???:

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Nolltax AB  
#101754 Brist på björktimmer det är.
Huggen björkved bättre pris på är än barrmassa.
En fälld björk lättare kvistad än en gran är.....

Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101797 Med tanke på att björken är ett pionärträd med relativt kort livslängd, medan granen är ett sekundärträd med betydligt längre livslängd än björken, så skulle jag i första hand gallra bort björken - där det behöver gallras! Det är ju inte för inte som det heter att björken är granens moder!

Kan tillägga att rätt utfört så ger ett blandbestånd björk + gran ca 50% högre volym (m3sk) än ett rent granbestånd. Det är ju inte helt fel då björken är gratis...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Nolltax AB  
#101825 En halv hektar....
Typ en stor balkong.....
-Det där hörnet behöver gallras. In med en maskin.

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Tall  
#101828 Ta ner björken och sälj den som ved, då får du den bästa förtjänsten plus att du i framtiden kan få en vettig granskog där!

Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Pidden  
#101877 Jag håller med Uvskogen :) varför inte ha en liten specialhörna :P gallra kanske lite lättare i granet (plocka bort piskade träd) och lämna finare kommande huvudstammar av björk!!! Hoppas du får ihop det...


Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Skogshuggarn  
#101881 Det märks att "monokultursnacket" som vi matas med har haft en viss inverkan. :wink:
"Ta bort det ena - ta bort det andra", och ytterst sällan en reflektion om blandbestånd.

Löv i granskog funkar utmärkt och brukar bli rak/kvistfri med liten avsmalning.
Dessutom är den en och är en fröjd att hugga både manuellt och garanterat även med
skördare.
Det gäller som sagt bara att man ger akt på kronskiktet under omloppstiden.

Till sist så tror jag att blandbestånd ger bla en "friskare" skog, och naturligvis blir den även
mera "variationsrik" för den som ämnar bruka den till mera än avsaluvirke åt bolagen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

halvproffs  
#101882 Har för mig att det finns en undersökning som visar på att blandskog är friskare. Luckan såg int nå stor ut? Är ett halvt hektar den totala arealen?. Såg ut att vara en planterad inäga?.

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

hallingland  
#101973 Tack för alla svar! Det är många tänkvärda idéer.

Det skall väl tilläggas att jag har en del rena gran- och björkbestånd också. Björkbestånden är underbara och de täta granbestånden är rejält trista (ogallrade, 15m, ca 25 år). Jag tycker det låter intressant att ha ett blandbestånd så det är klart att jag skall prova det.

Ok, bort med piskade granar och glesa ut björkarna. Bör jag röja runt de kvarvarande björkarna också? Granen runt en björk blir ju rejält hämmad så det är kanske lika bra att glesa ut ordentligt?

'halvproffs' - Luckan ser mindre ut på bilden än vad den är i verkligheten. Ja, 1/2 - 3/4 hektar är det nog. Har dock två andra ställen som jag kan tänka mig att göra likadant på. Jag kan tänka mig att det är gammal inäga som är planterad ja, det finns nämligen en gammal rejält överväxt gärdsgård som går tvärs igenom området.

'Uvskogen' - Det du skriver är ungefär så min vision om hur jag vill sköta min fastighet också. Den förra ägaren tog ner allt som inte var gran eller tall så nu frihugger jag de fåtal ekar, oxel, rönn och apel som han lyckligtvis missade. Björk är det ingen brist på nu eftersom all tidigare huggning har följts av enbart naturlig föryngring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

Pidden  
#101997 Du kan ju kanske avvakta med röjningen av gran, iallafall tills dom börjar krypa upp mot björktopparna :) Även fast det kanske är en inäga som är planterad så behöver du u inte sopa allt, jag står fast vid vad jag sagt innan men den gamla gärdsgården bör du nog röja fram, Om inte annat så är det ju fint med en rejäl gärdsgård :D

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102014 Löv i granskog gör det svårare för rotrötan att sprida sig. Gärdesgården ger anledning till oro för rotröta.

Annars hoppas jag Skogshuggarn har rätt, för även jag har flera liknande bestånd. Olika omloppstid är nog största problemet, dvs från sista gallring till slutavverkning bör det vara mest gran. Björken verkar ha lätt för att bli sjuk om den står i 80-90 år(norrland).

Jag har ibland irriterat mig på att man ställt kvar grovt löv(utöver naturvårdsträd) i sista gallring.

/nisse

Avatar Fallback

Re: Gallring; gran, björk eller börja om?

granqvist  
#102021
Skogshuggarn skrev:Spontant!

Ta bara bort björk som direkt hämmar eller skadar granen, gallra där det är för tätt, och låt resten stå.


Instämmer och det leder till ett tvåskiktat bestånd.

Skikt 1 = björk
Skikt 2 = gran

Fint läge eller hur? När du avverkat skikt 1 så har du följande generation på gång. Att avveckla ett överstående skikt kräver försiktighet, emellertid, så att inte skikt 2 förstörs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).