skogsmullenn skrev:Goddagens
Mitt första inlägg här, nyss hittat denna guldklimp till forum!
Letar efter information efter hur pass hög en mf 5435 är jämtemot en valtra n82. Är i tankegångarna att köpa en ny traktor att skogsutrusta, och har kikat på en mf5435 och tyckte den var riktigt kanon skogsutrustad. Riktigt bra med plats, även nu då jag är ganska lång och stor
har inte hunnit se på en valtra än då tillfälle inte kommer att ges för än om ett tag framöver, men jag undrar om markfrigången skiljer något nämnvärt på dessa maskiner? jag kommer då att satsa på skogsdäck på mf:en vilket gör den lite högre än original, och även skogsdäck på valtran såklart om tillfälle finns där.
är det någon utav dem som passar betydligt bättre till skogsbruk än den andra, kan jag också passa på att fråga!
mvh skogsmullenn
Zalman skrev:Man kan ju tjäna en slant på att köpa nästan nytt.
Idag såldes en Valtra N92 2009 som har gått 742 timmar på http://www.kvd.se för 292.000kr.
970D skrev:Valtra;s markfrigång beroende på vilka däck man har men när man har 520/70R38 +
420/70R28 så är markfrigången på bakaxlen 500 mm.
MF Hade tyvärr inget om sin markfrigång på sin hemsida vad jag kunde hitta iallafall.
Mvh Jonas
skogsmullenn skrev:970D skrev:Valtra;s markfrigång beroende på vilka däck man har men när man har 520/70R38 +
420/70R28 så är markfrigången på bakaxlen 500 mm.
MF Hade tyvärr inget om sin markfrigång på sin hemsida vad jag kunde hitta iallafall.
Mvh Jonas
Tackar för svar!
Jag har pratat med en MF återförsäljare nu, som säger att den blir 37-38 cm hög på den lägsta punkten med skogsdäck, dvs under bakaxeln vid draget. Sen är den högre fram och under mitten som det lät. Valtra hade ju varit ett givet köp, om de hade kostat lika mycket. Har fått en offert på en 5435 på 490000 med lastare monterat och klart, komfortpaket, utskjut på hitch, skogsombyggd (hytt och bukplåt, skydd för tank osv)
Motsvarande utrustning på en n82 drar iväg nästan för mycket i prisväg, känner mig väldigt kluven
Mahg skrev:Jag rekommenderar en beg Valtra, 6000-serien med Twin-trac. Att kunna köra traktorn i bakvänt läge blir mycket effektivare och bekvämare. Med bränsletanken inbyggd i chassit är den så mycket oömmare, visst kan man ha skyddsplåt under en sidoliggande tank men det blir ofta dålig markfrigång och ser ömtåligt ut. Att motorn sitter långt fram ser jag också som en fördel, i skogen är det viktigt med jämn viktfördelning. Framaxeln kommer alltid över ett hinder, det är bakaxeln som är problemet och då är det bra med mycket vikt fram som kan hjälpa till. Valtras turbinkoppling är också en stor fördel i besvärlig terräng.
Jag tycker det är väldigt trist att Valtra med N-serien lämnat den grundkonstruktion som i 50 år gjort dem unika.