Motorsåg och handhållet

Stihl ms 391

11 inlägg 16675 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl ms 391

Sågen 78:01  
#101543 Hej

Jag är glad amatör som hoppas att utveckla mitt sågande. Tittar på att köpa en ms391 som komplement till min ms180 (som jag är väldigt nöjd med men som ofta känns för liten).

http://www.stihl.se/katalog/produkt/114 ... S+391.html

Känns som man får mest hk för pengarna med 391an men hur är den som maskin? Var har de snålat in? Livslängden? Eller vikten?

Planerar att ha den till att kubba grovt och och i kombination med logosols timmerjigg.


Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 391

SawTroll  
#101564 Den veier alt for mye, og er ikke bygget som en proff-sag - det er en modell som jeg definitivt ikke vil ha!

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 391

Nonkan  
#101594 Det är en "lillebror" till MS362. Sågkroppen är i komposit istället för magnesium, däremot är vevhuset i metall.

Den borde passa det du ska göra ganska bra eftersom du har en mindre som andrasåg. Skulle du enbart ha en såg så kanske 391 är lite för stor, men eftersom du har en lättare till kvistning så passar 391 som mycket bra komplement.

Sågen är tänkt för typ lantbrukare som vill ha råstyrka, men kanske inte kör varje dag. Vedkapning t.ex.

Se till att köpa även ett smalare svärd+klyvfilad kedja om du ska ha den till timmerjigg.

Tycker du att du har pengar över är det inte fel att gå upp till MS362, men jag tycker inte det behövs.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 391

peter399  
#101633 Nja .... Nu är väl jag kanske lite partisk men tycker nog att 391an är alltför överviktig för sin effekt.
Bonnsåg på vedbacken duger den väl bra till kanske men det är inget jag skulle ta med till skogen.
Om du behöver byta lager tex i denna typ av såg så brukar det kosta mer än det smakar
(svårservade jämfört med proffsvarianterna) så det blir mer slit och släng. Givetvis kan den hålla länge ändå.
Skulle jag köpa Stihl skulle jag inte köpa annat än MS200, MS261, MS362 eller MS441.
Vad är priskillnaden till en 362:a? Tänk på att du ska ha sågen länge och att priskillnaden mycket väl kan löna
sig. MS362 är en helt annan såg.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 391

Sågen 78:01  
#101667 Tack Nonkan och Peter399 för informativa genomtänkta svar!

Prisskillnaden till 362an är på papperet 1500:- Inte så mycket egentligen men kanske skillnaden på köpa i höst eller någon gång nästa år... Kan säga att man får timmerjiggen på köpet :grin:

Bara en tanke från en novis, 391 är på 64cc och ger 4,5hk medan 362 ger 4,6hk med 59cc... Borde inte det betyda att 391an är mindre stressad och därför borde hålla längre/ längre serviceintervall?

Eller tänker jag tokigt?


Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 391

totte  
#101669 Nej det är inte tokigt tänkt, men frågan är om 362:an är bättre byggd just för att klara av den hårdare driften. Sen är s.k. gårdssågar ofta lite mindre upptrimmade och har istället lite mer drag på lägre varv, just för att vara lite mer universal. I det här fallet är skillnaden ganska liten ändå och spelar nog bara en teoretisk roll för hållbarheten. Det är helheten av sågen och dess egenskaper som är viktig att bedöma, effektsiffror säger väldigt lite.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 391

Sågen 78:01  
#110609 Hej

Vill bara följa upp min tråd med att jag nu är lycklig ägare till en ms 362 :)

Det är en sak jag inte förstår, var hittar man den justerbara oljepumpen? Undertill finns det en plastplatta med "bilden" för justering... Ska man snäppa bort den eller har jag fått en snikversion av sågen utan justerbar pump? :(

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 391

MNskog  
#110713 Nej. Ta ej bort plattan.
När du har sågen upp och ner med svärdssidan emot dig. Titta ner i glipan mellan den avvibrerade handtagsdelen och sågkroppen. Rakt nedanför markeringen för oljejusteringen på plastplattan men nere i glipan bör du hitta en liten skruv som passar förgasarmejseln.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 391

Sågen 78:01  
#111172 Tack så mycket!

Den hade jag inte hittat utan hjälp :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 391

tommynilsson  
#445694 Hej
Jag har en ny Stihl MS 391 samt 10 nya Oregonkedjor.
Pris : 6000:-
Ingen moms , säljes privat.
Tommy Nilsson tel 070 77 55 329

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 391

Chrissofsweden  
#464548
tommynilsson skrev:Hej
Jag har en ny Stihl MS 391 samt 10 nya Oregonkedjor.
Pris : 6000:-
Ingen moms , säljes privat.
Tommy Nilsson tel 070 77 55 329


Har du sågen kvar? Hur ser det ut med kvitto och garanti?

6000:- med kedjor är ett okej pris. Tyvärr är kapkedjor inte av intresse. Är du intresserad av att sälja sågen separat?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).