Traktorn i skogen

Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

39 inlägg 22927 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

skogsmullenn  
#101369 Halloj!



Sitter här och det är helt omöjligt för mig att fatta något beslut, någon som kan bidra med idéer eller erfarenhet som kan göra "valet" något lättare? :mrgreen:




Är i behov av att köpa ny utrustning i skogen för det mindre skogsbruket, blir i runda slängar om att köra fram runt 100-200 m3 per år. Plus vedkörning på det, men det blir bara efter bra väg så att säga så där spelar markfrigången mindre roll. Det är just markfrigången som har gjort mig lite skeptisk till att köpa en mf 5435, med skogsdäck så på så ska den få en markfrigång få 37-38 cm, lägst absolut längst bak då vid kopplingsanordningen till vagnen då som jag förstått det? Valtran ska ha en markfrigång på 45 cm vilket är att föredra, men det bränner iväg med 160 tusen till extra för det ekipaget med de offerter jag fått nu (då är det huggarvagnar inräknat i det också, men de är ganska jämförbara), plus att de kommer bära iväg ytterligare en del på valtran så de kommer i runda slängar att landa på 200 tusen för att få den som jag vill ha den. Det är med all utrustning, frontlastare, skogshytt, skogsutrustad, mm.

Körningen kommer att bli lite blandad i skogen, men mestadels så är det att köra på hyggen som är manuellhuggna, så stubbar och sådant går ju att kapa väldigt korta. Klarar man sig då med MF markfrigång, eller kommer man bli tvungen att byta traktor efter ett år för att man först då inser att de inte kommer funka? :?:



HJÄLP!

Ligger sömnlös om nätterna och grubblar om detta! :o :mrgreen:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Elias  
#101376 Som jag skrev på den förra tråden så räcker markfrigången till om man inte gör högstubbar och inte har de jävligaste markerna. Fördelen är att MF brukar vara rätt bra utrustad och att de även har kampanj ofta på 5435 och välj el vxllådan fastän pedalkontakten pajade på våran 08a. Sjukt smidigt att ha elektrisk fram back + växlarna. När man kör i backar och växlar ner tappar man aldrig nå mycket för den växlar otroligt snabbt.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

skogsmullenn  
#101377 Jo jag hoppas verkligen att markfrigången ska räcka, det beror väl kanske mest på den som styr ekipaget också!!


el-växellådan, det är den med en liten spak vid ratten? man "duttar" till den bara för att växla upp, ner eller för att lägga i friläget då? Det är sådan vi kollat på iaf och den är gudomlig!


pedalkontakten, är de nåt "vanligt fel", och är de dyrt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

valmet862  
#101388 satsa på valtra och med twin-trac o dessutom med turbin så blir det bra

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#101431
valmet862 skrev:satsa på valtra och med twin-trac o dessutom med turbin så blir det bra

Du får inte twin-trac i N82 och N92.

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Elias  
#101437 Som jag sa den fungerar för oss och vi har lite blandad terräng men det är rekommenderat att ha en hasplåt under hela traktorn.

Golvkontakten är ett vanligt fel men det är säkert tillfixat till årets modeller men inte på 08an som vi har. Kontakten är inte dyr men lite knepig att byta.

Det är den lilla spaken till vänster om ratten som man växlar upp/ner med. Men sedan har du en till höger där man byter gruppväxlar.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

valmet862  
#101568
stegmaster skrev:
valmet862 skrev:satsa på valtra och med twin-trac o dessutom med turbin så blir det bra

Du får inte twin-trac i N82 och N92.


twin trac går att montera efter i sgs. alla valtra men de går ju att gå upp i storlek

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#101600
valmet862 skrev:
stegmaster skrev:
valmet862 skrev:satsa på valtra och med twin-trac o dessutom med turbin så blir det bra

Du får inte twin-trac i N82 och N92.


twin trac går att montera efter i sgs. alla valtra men de går ju att gå upp i storlek


Kolla här: http://www.valtra.se/products/tractors/890.asp
Twin track får man endast från n101.
N82 och N92 har ju mycket gemensamt med A-serien(åtminstone halva traktoren), så det förklarer nog varfär twin track inte finns om tillval til dessa.
Som jag skrev i en annan tråd var jag just och kollade på en N92, och den tryckte jag inte var spesielt innriktat på kjörning i skogen, med den stora plasttanken på sidan av traktorkroppen.
Skulle behöve et rejält skydd för at inte kjöre en kvist igjenom denna ved et olyckestilfälle.
Själv skulle jag se efter en pent begagnad i 6000 serien, om jag skulle använda den mycket i skogen.
Tyvärr så har valtra blitt mera lik dom andra märken med just dessa modellar.
Plant gulv och vendbar sits drar ju opp.

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

plutten  
#101621 N92 kan man få fullt skogsutrustad med skogshytt och Twin trac, plåttank och plexitak om man så vill. Men smakar det så kostar det. Har själv sett en N92 med Kronos lastare och huggaggregat Nisula 400. Ett sånt paket kan man få för cirka 1,2 miljoner.

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#101677
plutten skrev:N92 kan man få fullt skogsutrustad med skogshytt och Twin trac, plåttank och plexitak om man så vill. Men smakar det så kostar det. Har själv sett en N92 med Kronos lastare och huggaggregat Nisula 400. Ett sånt paket kan man få för cirka 1,2 miljoner.

Då får valtra uppdatera sina websidor och säljare.(blev förtalt av säljare at twin track INTE gikk att få til N92, vilket stemmer med deras websidor). Skogshytt och skydd gikk att få. :geek:
Kunne ju varit så att det var olika tillval til olika länder, men om du tittar på Valtra.se, så står inte twin track som möjligt tillval til N92.
Har Kronos börjat tillvärking av lastare? :shock:

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

valmet862  
#101790
stegmaster skrev:
plutten skrev:N92 kan man få fullt skogsutrustad med skogshytt och Twin trac, plåttank och plexitak om man så vill. Men smakar det så kostar det. Har själv sett en N92 med Kronos lastare och huggaggregat Nisula 400. Ett sånt paket kan man få för cirka 1,2 miljoner.

Då får valtra uppdatera sina websidor och säljare.(blev förtalt av säljare at twin track INTE gikk att få til N92, vilket stemmer med deras websidor). Skogshytt och skydd gikk att få. :geek:
Kunne ju varit så att det var olika tillval til olika länder, men om du tittar på Valtra.se, så står inte twin track som möjligt tillval til N92.
Har Kronos börjat tillvärking av lastare? :shock:


bordee nog gå att få twintrac till n82 och n92 kolla just på hemsidan,där stod det att twin trac gick att få till alla modeller i n serien även n82 och n92 :P Kronos har tillverkat lastare i minst 30 år kan vara längre :roll:

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

Robertberg  
#101812
valmet862 skrev:
bordee nog gå att få twintrac till n82 och n92 kolla just på hemsidan,där stod det att twin trac gick att få till alla modeller i n serien även n82 och n92 :P


Länka gärna till var du läser det, när jag kollar ser det ut såhär: :)

http://www.valtra.se/products/tractors/118.asp skrev:Valtra TwinTrac – arbeta i båda riktningarna! (N101-N142)


valtra.jpg

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#101842
valmet862 skrev: Kronos har tillverkat lastare i minst 30 år kan vara längre :roll:

Ok, utgår från at du menar GRIPlastare och inte front lastare?? :geek:
I Norge brukar vi kalla lyftanordningen i fronten på traktoren för lastare, och kraner på skogsvagner för timmerkran, skogskran eller bara kran. :wink:

Avatar Fallback

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101850
stegmaster skrev:Ok, utgår från at du menar GRIPlastare och inte front lastare?? :geek:
I Norge brukar vi kalla lyftanordningen i fronten på traktoren för lastare, och kraner på skogsvagner för timmerkran, skogskran eller bara kran. :wink:


Torde vara samma nomenklatur (ett ord använt bara för att göra de språkliga missförstånden ännu värre :wink: ) i Sverige, plutten däremot är ju från Finland, det är nog därför kran blir lastare, och skördaraggregat blir huggaggregat.

Vi kan ju testa att fråga plutten vad en "Ålö" sittande i andra änden av traktorn kallas för? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Beslutsångest, MF 5435 eller N82!

stegmaster  
#101856
D Brown skrev:Vi kan ju testa att fråga plutten vad en "Ålö" sittande i andra änden av traktorn kallas för? :wink:

Absolut, kanskje man kan lära sig något Finsk ochså. :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).