Socialt (mer om oss)

Det är kul att locka älg!

8 inlägg 4181 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det är kul att locka älg!

hawk  
#101487 Höll på att märka upp en rågång ikväll innan mörkret föll då jag plötsligt känd lusten pocka på! Lusten att locka älg.

Två kontaktläten och en halvminuts brölande - Ingenting (en hund och råmande kor i grannbyn)
En knapp minuts brölande - Två korta:oa - oa (va? redan? Nä?)
20 sekunders bröl - Två stadiga: oa-oa (oj då, här var det en het kille)
10 sek bröl - två oa (det var som...)
10 sek bröl - två oa (ja se på, här kommer han)

20-25 meter från en 6-taggare. Stod och stirrade på mig ett par minuter medan jag höll låg profil och försökte gnägga fram han ytterligare men se det gick inte den här gången.

Shas shas! (lubbade vidare in i skogen)

Ibland är det kul att märka rågångar!
:smile:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Det är kul att locka älg!

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101496 Kan man hyra dig för någon dag till älgjakten..?
Tilldelningen borde vara raskt avskjuten om du kan locka fram dom så där snabbt.. :shock:
Har provat att locka..Men det verkar som om att det mest har haft motsatt effekt. :grin:
MvH. ulf

Avatar Fallback

Re: Det är kul att locka älg!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101497 Hade du inte kniven med dig, kunde du fått middag...

Avatar Fallback

Re: Det är kul att locka älg!

hawk  
#101500 6 meter är det närmaste jag vågat locka fram en älg. Sen fegade jag ur för hon, en kviga, såg rätt så stor ut på 6 meter och så började jag fundera på om hon gör ett utfall, hur går det då?

Sen ska man ju ha tur så att det finns någon älg inom hörhåll också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Det är kul att locka älg!

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101503
hawk skrev:6 meter är det närmaste jag vågat locka fram en älg. Sen fegade jag ur för hon, en kviga, såg rätt så stor ut på 6 meter och så började jag fundera på om hon gör ett utfall, hur går det då?

Sen ska man ju ha tur så att det finns någon älg inom hörhåll också.


Kan vara rätt förståndigt att "fega ur", då och då.. :smile:
En spark från en missnöjd älg kan ta dig till en plats "ovan där"..
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Det är kul att locka älg!

Kse  
#101511 Kom en stor tjur gående på hygget ca 150 meter bort när jag stod och skruvade i markberedaren.
Provade att locka enligt allt vad man lärt sig genom instruktionsfilmer, tidningar och vänner men tjuren tittade bara på mig en stund, viftade med hornen och gick sakta vidare trots upprepade lockförsök.
Förmodligen sa jag nåt dumt och förolämpade honom, lätt hänt när man inte riktigt kan språket :grin:

Avatar Fallback

Re: Det är kul att locka älg!

hawk  
#101563 Hahaha...
Jag tror att han tyckte markberedaren lät villig men att den var av fel art!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det är kul att locka älg!

totte  
#101590 Han såg väl hur många taggar markberedarn hade och insåg att han var slagen på förhand :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).