Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

25 inlägg 18996 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

skogsmullenn  
#101261 Tja!!


Har tittat lite på en ny multiforest vagn, 10,5 ton med V6600 vikkran!

Tycker dessa verkar ganska rejäla, och kranen ser ut att vara av bra kvalité tycker jag!? :?:
Eller har någon nån erfarenhet utav dessa vagnar och kan dela med sig utav sina erfarenheter?

Tydligen ska delar utav vagnen vara tillverkade i Västerbotten om jag minns rätt, vridhuset gjutet där? Sedan ska den väl vara utvecklad i Sverige, men ihopmonterad i Estland? :mrgreen:


Det jag tycker är lite drygt med vagnen är ju dock att manken längst fram inte är förflyttningsbar då den sitter fast i bommen, och då sitter ganska långt fram! Detta är ju lätt avhjälpt av att man lägger in en till mank på bommen en bit bakanför och har hornen där istället, eller så har man 3 horn på varje sida vilket går de också!


En eventuell svag punkt kanske är "oxbenen" lr vad de nu kallas som sitter leden till vipparmen, men om de ska pajja kanske man måste ha både otur och va klantig och få nån jäkla smäll i sidled på kranen? (Om ens då?) :wink:






En sådan här jag tittat på då alltså, fast en 10,5 ton istället för denna som då ligger på 12 ton!

Bild




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

ulfgustav  
#101264 Utrustningen tillverkas i Estland, sedan är det i mångt och mycket kopior av original.
Vagnen påstås vara en konstruktion som härstammar från Sverige
De har endast funnits ca 1 år på marknaden så det finns nog inte så mycket erfarenheter

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Furan  
#101375 Hej,
Multiforest verkar ju ha sålt väldigt bra och det är väl alltid ett bra tecken. Dom är ju inte heller billigast och priset brukar ju oftast ha en korrelation mot kvalitén.

Jag har också funderingar på en multiforest då jag tycker de verkar väldigt genomtänka, men då 8 tons vagnen med antingen den parallellförda 5,1 m kranen eller vikarmskranen på 6,3m. En fördel jag ser med den parallellförda kranen är att man får ett mycket lätt och smidigt ventilpaket (kan styra alla kranfunktioner med 2 spakar) vilket annars kräver ett lättviktspaket. De som har parallellförda kranar verkar ju vara väldigt nöjda med dessa. Jag har dessutom en mindre traktor (valmet 355) som inte har så stor oljepump och då kanske det kan vara en fördel med parallellförd kran. Däremot lyfter 5,1 m kranen bara runt 300kg på maxlängd vilket kanske är lite? Det finns även en 5,6 m parallellförd kran som är starkare. Någon med erfarenhet av parallellförd kran?

Enligt lokala säljaren så har konstruktören av multiforest parallellförda kran rekryterats från mowi och att ambitionen har varit att göra en ännu bättre kran. Jag tycker onekligen att de ser välgjorda ut, men det är ju i skogen det visar sig!

Har ni några kloka råd?

/Furan

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101379 Vissa av vagnarna och alla vikarmskranarna härstammar väl från Svenssons Maskin som tog över dom från SP maskiner

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

ulfgustav  
#101382 Det är korrekt att det härstammar från SP och Svenssons maskin, tillverkningen ligger idag i Estland vid en fabrik som Trejon är delägare i

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

stegmaster  
#101430
Furan skrev:. Däremot lyfter 5,1 m kranen bara runt 300kg på maxlängd vilket kanske är lite? /Furan


300kg er inte helt fel om det er inkl. rotator och grip, er det utan blir det för lite.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102444
Furan skrev:Hej,
Multiforest verkar ju ha sålt väldigt bra och det är väl alltid ett bra tecken. Dom är ju inte heller billigast och priset brukar ju oftast ha en korrelation mot kvalitén.

Jag har också funderingar på en multiforest då jag tycker de verkar väldigt genomtänka, men då 8 tons vagnen med antingen den parallellförda 5,1 m kranen eller vikarmskranen på 6,3m. En fördel jag ser med den parallellförda kranen är att man får ett mycket lätt och smidigt ventilpaket (kan styra alla kranfunktioner med 2 spakar) vilket annars kräver ett lättviktspaket. De som har parallellförda kranar verkar ju vara väldigt nöjda med dessa. Jag har dessutom en mindre traktor (valmet 355) som inte har så stor oljepump och då kanske det kan vara en fördel med parallellförd kran. Däremot lyfter 5,1 m kranen bara runt 300kg på maxlängd vilket kanske är lite? Det finns även en 5,6 m parallellförd kran som är starkare. Någon med erfarenhet av parallellförd kran?



/Furan



Ingen erfarenhet direkt men jag har provkört en del Mowiekipage. Tycker att de har väldigt
bra rörelseschema och verkar smidiga. En del säger att det inte är bra med parallellförd kran
när man lastar timmer bara för att inga skotare har det.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

blixten  
#102513 Tycker både vagnarna och parallellkranarna ser ut att vara kopior på mowiekipagen på de flesta detaljer och lösningar.. Vet inte vad prisskillnaden är men förutom möjligtvis det finns det väl ingen fördel med multiforest?

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Furan  
#102652 Jag håller med om att mycket på multiforest parallellförda kranar ser ut som kopior av mowi. Det verkar ju logiskt om det stämmer att konstruktören tidigare jobbat hos just mowi. Prismässigt tror jag de ligger något lägre än mowi.

Vad hade ni köpt för vagn/kran till en Valmet 355? Jag har tidigare varit inne på en ca 6 m kran men börjar tveka om det är så att hydraulkapaciteten kanske är för liten (36 lit/min vid 2350 varv). Kanske man ska nöja sig med en mindre kran för att slippa tokrusa motorn. Har ni några goda råd?

/Furan

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102712 Pump o tank på kraftuttaget :wink:
Klart du ska en lång kran, har aldrig hört nån som klagat på att den är för lång.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

New holland patu  
#102790 Kanske att en paralellfördkran kan bli klumpig om den är för lång. Det blir en lång bom att hålla reda på. För det brukar inte vara utskjut på de parallellförda krananarna, men jag tror att det finns någon som har utskjut.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

blixten  
#102796 Jag hade valt en parallellförd kran mest pga att de kräver mindre oljeflöde. Har själv haft en mowi efter en mf 135 och det fungerade okej. Dessutom tycker jag parallellkranarna känns robustare, mindre grejer som kan krångla. Inget utskjut o inga slangar som riskerar att fastna.

Avatar Fallback

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102806 Har iof bara haft vanliga vikbomskranar och är det någonstans slangar fastnar o går sönder brukar de va från kranspetsen ner till grip o rotator o det finns på en parallellkran oxå.
Kanske slangföringen är vettigare gjort till utskjut mm på lite större kranar som jag haft, än på budget dito

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

stegmaster  
#102831
New holland patu skrev: För det brukar inte vara utskjut på de parallellförda krananarna, men jag tror att det finns någon som har utskjut.

Vreten har nogra modellar av med utskjut.(fanns tyvärr inte någon bild)
http://www.vreten.se/produkter/skog/sko ... ten-61-40l
http://www.vreten.se/produkter/skog/sko ... ten-62-50l

Användarvisningsbild

Re: Hur är kvaliteten, MultiForest-Trejon?

Åke Nilsson  
#103238 Hej!
Multiforest är enl. Trejon tillverkad på samma fabrik som Palms vagnar.

Om jag skulle köpa en multi skulle jag satsa på en kran 6600 som är kraftigare i kransvängen.
Enda felet med multi & palms farma är att rotatorslangarna hamnat fel genom att hylsan i gripen skulle vridits 1/4 varv innan dom svetsat fast den.

Nu hamnar slangarna rakt ut och kan knäckas lätt om man sorterar i lasset eller välta och lägger gripen.

Åke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).