Socialt (mer om oss)

Höstrapporten

54 inlägg 17975 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höstrapporten

totte  
#100305 Som sagt i sommarrapporten, mycket fint väder har det varit. Men nu börjar hösten göra sig påmind, typiska morgondimmor, löven börjar gulna och en del faller av. Förra helgen plockades första lingonen och svamp finns lite här och där i markerna, har dock varit sparsamt med bra matsvamp, förutom kantarellstället som gav oväntat mycket i år.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

GremoNiclas  
#100364 Kör tallgallring nu. Lokala skurar av gula barr förekommer.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten

flisshejk  
#100454 Det ser ut totte som att vi forsätter att ha likartat väder även under hösten, hösten för mig är åckså jakten framförallt älgjakten, vi har idag skjutit 4 vuxna 2 kor och 2 tjurar själv såg jag ingen levande älg, jag kör hem de flesta älgarna med MB Tracen, hösten är även när trålfisket efter Kalix löjromen börjar, här hör och ser vi trållagen snurra runt efter som den pågår på fjärden utanför stugan, och så skall potatisen upp ur jorden, då är det höst.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

totte  
#100456 Bra utdelning på jakten tydligen, synd inte du fick skjuta nån.

Jo pären är kvar i jorden, få se om jag börjar plocka nu i veckan. Kan bara ta en liten bit i taget annars pajar ryggen. Har av outgrundlig anledning inte blivit nån röta i år verkar det som, ett antal år bakåt har det varit ett jätteproblem. Inga trålare i bäcken här neranför, vad jag har sett.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten

flisshejk  
#100534 Det är inte alltid udelningen blir bra, idag blev det ingen älg till slakthuset, jag kan inte erinra mig att vi något år efter älgexplosionen har kommit hem någon dag utan vi fått någon älg. Med tanke på den vinterinventering som gjordes i våras som totalt med våra jaktgrannar omfattar ca 20,000 ha. där kom man fram till att det var 18 älgar/1000 ha, viltstängslet vid E4-an är kvar man undrar om älgarna lärt sig flyga. Nåja vi tar nya tag i morgon vi kanske hittar dem då, hoppas det inte blir regn här har kommit en skur ikväll.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten

flisshejk  
#100782 Nu börjar höstvädret att visa sitt rätta jag blåser 8-10 m/sek regnar till och från men ganska varmt +12,6 kl fyra imorse. Det blev fyra älgar på Tisdag. Ny jakt på lördag.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

totte  
#100805 Samma här (vädret alltså).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100831
flisshejk skrev:. Det blev fyra älgar på Tisdag. Ny jakt på lördag.


Ja ja, vår tid kommer :wink:

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten

röjjare  
#101269 Gasvajern var frusen på röjsågen i morse. 👎

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

totte  
#101306 Jo det är den tiden, har ännu inte behövt skrapa rutor, men det är bara en tidsfråga. Blandat höstväder, regnskurar och sol om varannat och bläsigt vissa dar. Sällan mer än 12 - 14 grader mitt på dan även klara soliga dagar. Löven faller ganska mycket nu, det är den där tiden när det kan stå en halvkal björk vid sidan av en som är helt grön.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

halvproffs  
#101355 Vi har haft ett par frostiga mornar, den första den 3sep. Första riktiga höstdagarna tycker jag är sorgliga för då är ju sommaren slut, men nu har man vänjt sig.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

GremoNiclas  
#101384 Fick skrapa rutan på bilen igår morse. :x

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101624 Här har det kommit 3 cm snö i natt. Lite väl tidigt....

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

totte  
#102506 Hösten framskrider. Inte mycket löv kvar på träden nu. Har dock varit riktigt hyggligt väder i veckan, dock inte idag, snålblåst och mulet. Sista salladen plockad från trädgårdslandet idag, det som är kvar nu är visset utom en del små nya blad men dom växer inte nåt längre. Goda tider för trattkantareller har det varit, hustrun har varit iväg och plockat hinkvis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten

halvproffs  
#102518 Att plocka kantareller kan vara ett dyrt nöje. frugan tappade bilnycklarna i skogen, så vi fick ringa sonen som kom med reservnycklarna.
Nu är det bara en vecka kvar tills älgjakten startar här. Har sett en fin 14-taggare, men så är det ju alltid före jakten, sen har dom försvunnit!?
En annan sak som slagit mig är att jag tycker det är ovanligt mycket tallbarr som ramlar ner. Har 2 stora tallar på gården och marken är helt täckt av barr. Är det nån som upplever detsamma?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).