Arbetskläder för skogen

Pannlampa?

219 inlägg 115082 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69378 En billig och stark LED-lampa finns här:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Orienterare sneglar åt denna, betydligt bättre pris/prestanda än andra varianter.

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

rollex50  
#74968 jag kör med denna lampa
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2537497

rolle

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101010 Jaha, då var det dags att ladda batterierna igen. Något nytt på lamp-fronten?

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

halvproffs  
#101020 Nej men jag tänkte infomera lite om en solenergipanel som jag installerat i jaktstugan. Alltså, köpt på Jula för ca 400:- storlek ca300*500mm. Köpte lysdiodarmaturer på Biltema för 229:-st och hade 2st beg fritidsbatterier hemma som jag tog, det var nästan 1 år sedan och det funkar klockrent! Tror att det var i November förra året som jag gjorde det och det var tjock dimma då och den laddade 4W av 7 möjliga.!

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101030 Nisse, lampan från dealextreme är fortfarande ledande vad gäller pris/prestanda för orientering.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101065 Jag är sugen på denna lampa http://ledx.se/ där det även finns ett rejält ljustest http://ledx.se/ljustest/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101087 Den är ganska dyr, i klass med Lupine och Milas värstingar. Att välja mellan dem är lite som att välja mellan BMW, Audi och Mercedes.

Dealextreme är mer åt japansk småbil. :-)

Avatar Fallback

Re: Pannlampa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101220 Såg att Mila satt ihop ett dx-paket för runt 2200:-. Kanske inte vore helt fel?
Ledx såg brutal ut, men 6000:-...

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101233 Tja, LED it be light! :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

totte  
#101258 Bättre än unLEDed!

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101260 Jag har en lupine betty, den "gamla" versionen med 1500 lumen! o den lyser nåt alldeles fruktansvärt mycket! denna ledx lampa verkar helt klart intressant med tanke på priset! fördelen som jag tycker är med Bettyn är att man kan lätt programmera ljusflödet steglöst, för det ska sägas att när man kör den på "fullt" så är den alldeles för stark för arbete med motorsåg o röjsåg i närområdet! man blir bländad från stammar o grenverk mm! den nya lupine betty som numer säljs är på 1850 lumen!!!! och den har av/på knapp + programmering inbyggt i lamphuset! det finns en uppgradering till min betty för 1500 spänn, som innebär 1750 lumen + att den går att beställa med 22 graders ljusspridning,vilket innebär en bredare ljusbild än den jag har idag! ljustestet som finns på ledx hemsida är gjort mot 1500 lumens varianten av betty med 16 graders spridning! jag har ingen aning vad det är för kvalitet på ledx lampan, men lupinens kvalitet är något utöver det vanliga.....så..... men visst blir man lite sugen att testa ledx lampan! :grin: man är ju en prylbög..... den saken är klar!! :mrgreen: en annan sak är också bra, nämligen att ledx har kopierat lupines lampfäste! så jag kan sätta en ledx direkt på min hjälm om jag vill! synd bara att det inte är samma batterier!!...... vi får se...... skulle inte bli förvånad om jag inom ca 1 vecka har en ledx här hemma!! hehe :lol:

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101268 En viktig och ofta bortglömd detalj är batteriernas brinntid. Med det stora batteriet får LEDX hela 3,5 timmars ljustid på full effekt och 7 timmar på halv effekt, vilket borde räcka till åtskilliga tankars röjning/laddning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

bodaedet  
#101273 Har köpt en Petzl myo har jag för mig den heter (kan ha fel). Har använt den i två år nu. Köpte den för att ha till och från skogen, silva käkar ju batteri, nu använder jag bara Petzl. Lyser skit bra batterierna räcker hela veckan. Funkar perfa att ha på hjälmen, liten och lätt.

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101296
Niking skrev:En viktig och ofta bortglömd detalj är batteriernas brinntid. Med det stora batteriet får LEDX hela 3,5 timmars ljustid på full effekt och 7 timmar på halv effekt, vilket borde räcka till åtskilliga tankars röjning/laddning.
/Niklas


Håller med! jag har kört nästan 4 timmar med min lupine på högsta! trots att det (enligt spec al'a saw troll) ska lysa i 2.45 timmar med ett 7.5 ah batteri! :grin:! men den lyser långt så in i helv.te! så en bredare ljusbild vore helt klart intressant! när man hugger tex frötall så är längden på ljusbilden helt klart bra att ha pga att man då ser lutning mm på tallarna/kronlutning! en uppgradering av min lupine eller en ledx........... time will tell........ :grin: om jag köper en ledx, tro inte att jag säljer min lupine för det!! för naturligtvis måste det jämföras!! :geek: bäst kvalitet vinner..... därför kör jag stihl.......mm..........

Användarvisningsbild

Re: Pannlampa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101403 Huggarn! Har du röjt i skenet från din Lupine och i så fall hur funkar det med trädval och dylikt jämfört med röjning i dagsljus?

Av egen erfarenhet vet jag att det går alldeles utmärkt att stamkvista längs vägkanter i skenet från en vanlig Silva/Mila halogenlampa, ofta var den enklare att stamkvista i mörker än i disigt dagsljus.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).