Bioenergi

Nybygge av vedförråd+maskinhall

72 inlägg 39600 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101096 "stödribborna" Son ni har mitt i formen, brukar vi sätta ovanpå formen, å låter den sitta kvar under hela gjutningen då håller den ihop stensäkert... sen friggo i botten ska det vara, å sen utanför själva kantbalken ska det ligga minst 60cm ut å strax under markytan....

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

axwell  
#101098
H3nkk4 skrev:kså. Vi valde även att ha frigolit på botten av foten.


Antar att det bara är ett skrivfel, "frigolit", du menar nog styrofoam(polystyreskum) som finns för många olika belastningsklasser.

Ser inte hur det skall bli smidigt att jämna av betongytan, rivbräda eller vibratorbalk, är inte detaljer av formen i vägen?

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#101099
axwell skrev:
H3nkk4 skrev:kså. Vi valde även att ha frigolit på botten av foten.


Antar att det bara är ett skrivfel, "frigolit", du menar nog styrofoam(polystyreskum) som finns för många olika belastningsklasser.

Ser inte hur det skall bli smidigt att jämna av betongytan, rivbräda eller vibratorbalk, är inte detaljer av formen i vägen?


Altså i Finland säger vi styrox, jag trodde att ni sa frigolit i Sverige, så jag sa det för att jag inte skulle bli missförstådd :wink: Självfallet skall vi såga av alla brädor som står upp över själva formkanten så det går lätt att jämna av betongytan, om du menar formarna där betongplattan kommer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#101100
nutte skrev:"stödribborna" Son ni har mitt i formen, brukar vi sätta ovanpå formen, å låter den sitta kvar under hela gjutningen då håller den ihop stensäkert... sen friggo i botten ska det vara, å sen utanför själva kantbalken ska det ligga minst 60cm ut å strax under markytan....



Jo det skulle också ha gått :wink: men domdär järntrådarna som vi spännt med är ju också bra att hänga upp armeringsjärnen på. Vi tänkte ca. 4 st. i bredd där uppe och 4 st. på botten ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

halvproffs  
#101148 Jodå, du har helt rätt! Vi säger frigolit i Sverige, det är bara vi i bygg branchen som säger styrofoam. Lycka till med bygget! Alltid roligt att få något nytt.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

axwell  
#101156
halvproffs skrev:Jodå, du har helt rätt! Vi säger frigolit i Sverige, det är bara vi i bygg branchen som säger styrofoam. Lycka till med bygget!


Det finns de som använder frigolit vid byggen, dvs den typ av cellplast som duger bra som emballage.
Frigolit är ett fabrikat(varumärke) och jag inte hört att de i Sverige saluför någon typ som är lämplig för detta bygge.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#101162 Jasså ok visste inte att det fanns olika klasser :???: Vi har använt oss av Thermisol men vet inte vilken belastningsklass det har. Men det duger säkert till detta bygge :smile: Vi kallar allt detta för Styrox, som också är ett gammalt varumärke som tillverkades av Kwh:koncernen nån gång i tiderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

halvproffs  
#101178
axwell skrev:
halvproffs skrev:Jodå, du har helt rätt! Vi säger frigolit i Sverige, det är bara vi i bygg branchen som säger styrofoam. Lycka till med bygget!


Det finns de som använder frigolit vid byggen, dvs den typ av cellplast som duger bra som emballage.
Frigolit är ett fabrikat(varumärke) och jag inte hört att de i Sverige saluför någon typ som är lämplig för detta bygge.



Jo, Axwell det vet väl jag som är byggnadsarbetare men i folkmun kallar dom flesta det för frigolit. Tyckte bara att det var pedanteri och överkurs att påpeka sakfelet.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

axwell  
#101217
halvproffs skrev:
Jo, Axwell det vet väl jag som är byggnadsarbetare men i folkmun kallar dom flesta det för frigolit. Tyckte bara att det var pedanteri och överkurs att påpeka sakfelet.


Om du är byggnadsarbetare och ändå inte bryr dig om valet av cellplasttyp.........., hoppas någon annan bestämmer på din arbetsplats.
Ja pedantisk är jag vid grundläggning, det lönar sig inte att gena över undermåligt mtrl., sånt får byggfirmorna ägna sig åt.

Har lagt in den mest kortfattade beskrivningen jag har hittat betr. skillnaden.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Isole ... fault.aspx

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

Robertberg  
#101277 Fast, halvproffs skrev ju inte att han inte bryr sig om vilken klassning det är på styrofoamen, utan att han inte lade särskilt stor vikt på om man säger styrofoam eller frigolit. Ungefär som Popnit kontra blindnit.

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#101322
obantteg skrev:Fast, halvproffs skrev ju inte att han inte bryr sig om vilken klassning det är på styrofoamen, utan att han inte lade särskilt stor vikt på om man säger styrofoam eller frigolit. Ungefär som Popnit kontra blindnit.


Mitt i prick! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

axwell  
#101338 OK, huvudsaken är att beställaren får det han förväntar sig.
"Frigolit" är kanske inte värre än att säga "Jeep" och mena egenskaper som en Cayenne, men betala för en Niva.
Jeep existerar väl fortfarande men med Frigolit är det osäkert utanför Mexico.

http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

"rysk jeep" !

Användarvisningsbild

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

halvproffs  
#101350 Val av Cellplast kan icke jag göra, jag är bara arbetare så det är en sak mellan konstruktör och beställare. Vad jag vet får inte byggfirman gå ifrån byggnormerna. Jag tror säkert att detta bygge kommer att bli kanonbra och att ni och nästa generation får nytta av det i många år. :smile:

Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#102195 Armeringen klar, bara att börja gjuta.
SL277317.JPG


Till plattan har vi använt 8-200 armeringsnät.
SL277323.JPG
SL277322.JPG


6 stycken kamstål 10mm satte vi i foten.
SL277318ny bild.jpg


Egentillverkat "ankare" som vi bultar fast dom främsta spirorna med.
SL277325ny bild.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybygge av vedförråd+maskinhall

H3nkk4  
#106313 Nu har vi kommit en bit på vägen.
SL277492ddd.jpg


Vi murade sockeln av sk. gjutblock.
dgg.jpg
SL277494bgfdgb.jpg
SL277495hhhh.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).