Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

är det nån som vet vad det är för manick

3 inlägg 2936 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

är det nån som vet vad det är för manick

Wolf  
#101139 Jag har plockat med mig den här manicken troligtvis ur en skrotlåda för många år sedan. Tror det är en bromspedal som styr ut olja evtl med hjälp av tryckreducering. Har jag rätt? Vilken maskin hör den till? Går det att uppbringa ett tillhörande hydraulschema?
Skulle vilja använda den till min rottne rapid där jag lessnat på tryckluften i ett oljebaserat bromssystem.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: är det nån som vet vad det är för manick

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101164 Hej
det är dumpventilen till minibrunett 578.Man trampa på den så avlasta man trycket till hydrostat.
Den yttre ventilen är tryckbegränsare för hög,låg växel,när man la i högväxel så sänkte man max trycket för hydrostaten.

Avatar Fallback

Re: är det nån som vet vad det är för manick

Wolf  
#101172
skogogräv skrev:Hej
det är dumpventilen till minibrunett 578.Man trampa på den så avlasta man trycket till hydrostat.
Den yttre ventilen är tryckbegränsare för hög,låg växel,när man la i högväxel så sänkte man max trycket för hydrostaten.

hej och tack för svaret.
Om jag tolka det rätt så är det 2 st tvåvägs-slidventiler som öppna samma tryckkanal (en förgrenad ledning till bägge) i syfte att avlasta respektive sänka trycket. Ingen tryckstyrande funktion inbyggd i ventilerna (egentligen självklart, eftersom det är tvåvägs) alltså?
Skall kolla om jag hittar hydraulschemat här på forumet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).