Traktorn i skogen

Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

89 inlägg 40019 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#100807 Här kommer lite bilder jämför med tumstocken o foten på bakre gaspedal(sådär ja nu har jag lärt mig att bifoga bilderåxå :P )

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#100841 Wow, det där var ju riktig nice. Men blir det långt fram til sparkerna, eller regulerar du på sitsen?
Själv brukar jag ha sitsen helt i bakre läge, och då passer det perfekt til spakerna både framåt och bakåt.
En bild på hur det ser ut i min 665s
DSC00083 (2816 x 2112).jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#100867 Har jag stolen i det bakersta läget tar ratten i stolen , har väl funderat på en mindre ratt , men jag har den i det läget så att jag lätt kan snurra runt.
Spakarna når jag bra men bekvämast är när jag har stolen i högsta läge med luftunderredet , där har jag dragit fram en extra tryck-knapp så att jag kan höja stolen även i bakläge. (se bild )
Om jag vilar armbågarna på mina lår är det inte påfrestande alls.
A75.an har väl trängre hytt än din , jag tror att jag skulle slå i vänster knä om jag inte hade de kilen , dessutom har man en avläggningsyta till att fylla med skräp om man har kilen , dock kommer en gummimatta över hela bredden.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#100903 Intressant!
"luft underrede" är tydligen något jag måst ha NU! för snart är det vinter!

men nu när jag svänger på stolen, ja då tar det ju i de underbara växelspakarna! hur har ni det? fram back vill man ju inte ha i fram i onödan... då står ju en växellåda och snurrar till inget... det är ju bekvämt å ha den i "N" för att spara låda och "drivmedel".

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100908
jonko skrev:fram back vill man ju inte ha i fram i onödan... då står ju en växellåda och snurrar till inget... det är ju bekvämt å ha den i "N" för att spara låda och "drivmedel".


Hm detta är något jag inte tänkt på, jag brukar bara läggar ur växeln på 1,2,3,4 spaken när jag ställer traktorn i friläge. Sliter det nämvärt på lådan om man inte har båda spakarna på N?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#100910 Har inte heller tänkt på att ha lådorna i friläge :surp: dock brukar det bli så att fram o backspaken är i friläge o mellan tvåa då är det lätt att flytta sig lite grann med knappkopplingen på fram o backspaken.
Nej min stol tar inte i växelspakarna :lol: det kanske beror på att det är en "kompaktstol"

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100920
stegmaster skrev:Wow, det där var ju riktig nice. Men blir det långt fram til sparkerna, eller regulerar du på sitsen?
Själv brukar jag ha sitsen helt i bakre läge, och då passer det perfekt til spakerna både framåt och bakåt.
En bild på hur det ser ut i min 665s
DSC00083 (2816 x 2112).jpg



Vad är det för box som går till antennen??
Radiostyrningen till vinschen sitter väl på kärran??

V

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#100950 Ne inte sliter det något som man behöver bry sig om! men om ni provar lite så märker ni ju att det går "trögare" om ni har fram.back i, å om ni sen har 1234 i så snurrar ju två lådor...
alla e ju i serie, framback närmast motorn, 1234 efter det och L M H efter det... så rekommenderat är ju att dra ur "fram-back" spaken... men som sagt, inte spelar det någon roll... de e ja som har lite nippran på att snåla på grejjer som används i onödan... ja tycker att ja tankar A92an hela tiden ändå!

Era skogskilar och allt de där där bak, visa gärna ännumera... ja måsst sy ihop någe till vintern!

Gäddviken: vi har ganska samma ekipage du å ja :)

valtra A92 med en Patu kärra och Patu 595 kran med servohydraulik
Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#100986
Vesslan skrev:Vad är det för box som går till antennen??
Radiostyrningen till vinschen sitter väl på kärran??

V

Det er radiostyrningen til denna 3Pkt, monterte 3t Igland vinschen.
Ja, Radiostyrningen till vagnvinschen sitter på kärran
DSC00395 (1408 x 1056).jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#100996
jonko skrev:de e ja som har lite nippran på att snåla på grejjer som används i onödan... ja tycker att ja tankar A92an hela tiden ändå!


Har du kollat nåt hur mkt den drar per/h kan ju inte va så blodigt i skogen. Tyckte också att det blev ett jädra tankande på A82:an men när jag kollade så drog den i snitt 5,5l under slåtten e väl inte så blodigt.
Däremot gick vi från 180l tank till 70l när vi bytte traktor så det gjorde lite skillnad på tankintervallen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#101835 Jag har inte kikat vad den drar per timme... har inget räkneverk på farmartanken... å egentligen så e de ju skit samma, den kommer inte att bytas ut då den e "ny" i huset...

Däremot! Skogshytt... jag kliade mig i huvudet hur fasen man skall få till det så man kan snurra stolen, kikat på fasta pelare med snurr utan fjädring osv... men hur än man gör så blir det ju inte allt för rymligt! varav ja skrotade en kontorsstol idag å börja passa in den! KALAS!!! höjåsänk å allt! :) tillomed armstöd!

måsste få skiten å fungera inför vintern bara! den är ju så mycket mindre i alla mått! mycket kortare i sittdynan vilken leder till att man kan ha stolen mera bak och när man svänger så får man mera utrymme på alla ställen!

Skall skicka in en bild när allt e som det skall! :) hoppas det håller ihop bara! det är inte så ofta sådana där grejjer får ryck å dunk i sidledd...

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#101851
jonko skrev: varav ja skrotade en kontorsstol idag å börja passa in den! KALAS!!! höjåsänk å allt! :) tillomed armstöd!
.

Ja, detta er ju en dom saker man måste se för man dör. :wink:
Har du värkligen skrotad orginalstolen, och ersätt den med en kontorstol??? :shock:
Hur fick du plats til den långa "staken" som brukar finnas under kontorstolar, utan att huvudet går taket?
Bilder på detta får man be om snarast. :wink:

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Gäddviken  
#101971 Iden är toppen . Kommer du kunna justera stolen fram o tillbaka?
Väntar på bilder.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

jonko  
#101989 Alltså, jag har inte skridit fullt till verket än, orginal stolen är kvar i traktorn, men en skrivbordsstol är skrotad till förmån för detta! :)

Jag hade planer på att inte ha den justerbar fram å tillbaka, och iochmed att längdmåttet på en sådan stol är mycket kortare än den som sitter i så borde det funka... om det håller ihop dvs :)

Denna vinter så skall ekipaget rulla massor i skogen... både maskinell och manuell gallring skall ske... flera HA... så... det måste löpa på bra de dagar de finns käle i marken! om inte så erbjöd kamraten att jag skulle låna hans valmet 890, slött att den är 3.45 bred.

Bilder skall komma!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).