Föryngring

Alternativ till hägn?

22 inlägg 12679 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100765 Fantastiskt, tack för infon.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn? Hybridasp

Hybridasp  
#100768 Ser i efterhand att jag kunde varit ännu tydligare och beskrivit det ännu bättre. Men det är väl som när man letar efter glasögonen så ligger (sitter) de bara för nära för att man skall hitta dem. :oops:

Nå väl. Skrev ju om vikten av att få en snabb etablering. Det är ju också så att om du skall bibehålla eventuella bidrag och stöd så skall det ju avverkas inom 20år och då är själva etablerings fasen än mycket viktigare. Du kan inte vänta 1-7 extra för att uppnå resultat och även här är tid pengar.

Det är ju de sista åren som pengarna produceras. Hade gränsen för jordbruks klassningen varit på 25år så hade det inte varit ett så stort problem och hade det varit 15år så hade det blivit klassat som skogsbruk.

Får väl hoppas att detta blev bra skrivet. Har svårt att se mina misstag direkt. Lättare att se dem några timmar senare :oops:

Nu vill jag har tipps på hur man skyddar ej hägnade plantorna från betning av rådjur de första 3-4åren efter etablering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn?

Tall  
#100809 Jag har satt lite poppel i sommar, och har bekämpat ogräs med select . Handspruta användes.Har fungerat bra,roundap tror jag blir farligt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn?

Hybridasp  
#100810 Hmm Select??

Fungerar hur?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn?

Tall  
#100825 Tas upp via bladen.Endast kvickrot och vitgröe. Blir soprent kring plantorna.Har du mycket sommarogräs kör med betanal.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn?

Hybridasp  
#100843 Tack. Jag är ingen hejare på bekämpningsmedel.

Har dock under rätt många år nu tänkt att jag skall gå kurs i klass 1 o 2, men får se när det blir av :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till hägn?

Fredrik B  
#226373 Jag kommer att plantera Ek med Björk som amträd. Ett område fick vi bidrag för viltstängsel, ett annat område fick vi inget stöd. Det området som vi inte får stöd för att hägna vill vi ändå försöka skydda plantorna så mycket som möjligt mot viltbetning.

Är det någon som vet hur man skyddar Björk och ek mot vilt förutom hägn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).